Driva trafik
Du som tycker om den tekniska sidan av content marketing får ditt lystmäte tillgodosett här. Artiklarna handlar om sökmotoroptimering (SEO), sociala medier optimering (SMO), sökordsannonsering, sponsrade inlägg i sociala medier, epostmarknadsföring, marketing automation med mera.
3 tips för bättre resultat med Adwords
Låt konkurrenterna slåss om första placeringen, medan du skördar frukterna. I denna gästkrönika ger den digitala marknadsföringsbyrån Teveo tre tips på hur du förbättrar resultatet av dina AdWords-annonser.
Läs artikeln »Därför ska du inte köpa ett Marketing Automation-system – än
Sanningen är bister. Det finns inte något verktyg som på ett magiskt sätt kan automatisera vår marknadsföring. Marketing Automation är inte magiskt. Det är inte ens automatiskt. För att lyckas med Marketing Automation måste du som marknadsansvarig fortfarande göra grundjobbet, lägga planen och hålla i spakarna för marknadsföringsarbetet! Punkt.
Läs artikeln »Google RankBrain – artificiell intelligens som förstår vad du vill
Sökmotoroptimering – populärt kallat SEO efter engelskans Search Engine Optimization – är viktigare än någonsin för att vårt innehåll ska bli hittat. Förr var SEO lite av svart magik. Trollkarlar från SEO-byråer fixade och trixade med länkar och nyckelord för att vårt innehåll skulle synas i sökresultatet. Nu handlar SEO om att skriva innehåll som fokuserar på ett ämne, är relevant för ämnet, är intressant för läsaren, och tillför något nytt. Det gynnar sajter rik på värdeskapande innehåll, och straffar tunna sajter och sajter med skräpinnehåll. Och det kan vi tacka bland annat Panda, Penguin, Hummingsbird i Googles menageri – och nykomlingen RankBrain.
Under året kommer vi publicera tio gästkrönikor från den digitala maknadsföringsbyrån Teveo som är specialiserad på allt från Google – från AdWords och Analytics till SEO. I deras första gästkrönika berättar deras SEO-tekniker Filip Majetic mer om RankBrain. Varsågod.
Läs artikeln »Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting
Hur får du läsare till din nya företagsblogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Googles sökresultat. Och än så länge har du få följare i sociala medier. Hur ska du nå ut och bygga publik?
Läs artikeln »Mäta och rapportera aktivitet i sociala medier
Hur mäter du och rapporterar aktivitet i sociala medier? Alla säger att du ska göra det. Men ingen berättar hur. Inte förrän nu.
I den här halvtimmeslånga videon, berättar jag hur du visar ledningen att sociala medier bidrar till affärsmål, hur du formulera delmål som du kan sätta siffror på och hur du hittar siffrorna på Facebook, Twitter och LinkedIn. Se pilotavsnittet av Kntnt TV nu!
Läs artikeln »Skit i Facebook!
Ursäkta språket. Men jag vill vara tydlig. Skit i Facebook! Uppdateringar på din Facebok-sida syns bara hos någon ynka procent av dina följare. 94–98% får inget. Din ansträngning att bygga en Facebook-sida och bygga en publik är helt bortkastad. Om du inte betalar dem. Likt utpressare kräver de betalt för varje inlägg som du vill skall nå dina följare. Dina för detta prenumeranter. Facebook har låst dig. De har blåst dig dubbelt, för de flesta likes du får är fejk. Vill du veta mer? Vad är alternativen? Dags att bojkotta Facebook? Läs vidare för svaren!
Läs artikeln »Sökmotoroptimering är död! Eller?
Jobbar du med digital marknadsföring? Då har du säkert hört till leda att sökmotoroptimering är viktigt. Men är det verkligen så? På sista tiden har Google gjort en rad ändringar som mer är något annat har ställt begreppet på ända. I denna artikel förklarar jag hur sökmotorer fungerar, vad det innebär att sökmotoroptimera, begrepp som vit hatt och svart hatt, och inte minst vad alla ändringar från Panda till Hummingbird innebär för dig.
Läs artikeln »