Vi pratar digital transformation med Henrik Blomgren, som är är lektor vid Kungliga Tekniska Högskola och doktor i B2B-marknadsföring. Han ger oss en annan vinkel på digital transformation än den som Marie Andervin gav oss på Kntnt Frukost 38 och i Kntnt Radio 160. Han beskriver digital transformation som "inversen" av disruptiv innovation. När man hör honom utveckla tankarna så känns det klockrent. Det är ett mycket givande samtal, som också tar upp om ledningsgrupp och styrelse måste förstå IT, om kommunikatörer har en framtid som företagsledare och om Porters generiska strategier är irrelevanta. Lyssna nu!
Vi pratar digital transformation med Henrik Blomgren, som är är lektor vid Kungliga Tekniska Högskola och doktor i B2B-marknadsföring. Han ger oss en annan vinkel på digital transformation än den som Marie Andervin gav oss på Kntnt Frukost 38 och i Kntnt Radio 160. Han beskriver digital transformation som ”inversen” av disruptiv innovation. När man hör honom utveckla tankarna så känns det klockrent.
Det ena leder till det andra och vi kommer in på andra ämnen som till exempel hur mycket IT måste ledningsgrupp och styrelse förstå, har kommunikatörer en framtid som företagsledare och är Porters generiska strategier irrelevanta. Dessa ämnen kan synas lösryckta och inte ha så mycket med digital transformation att göra – men det har de.
Det blev ett riktigt givande samtal, så jag hoppas du förlåter oss för att avsnitt 178 av Kntnt Radio blev timmen lång. Det är bäst att du sätter igång och lyssna nu!
Länkar
Här hittar du länkar till sådant vi nämner eller berör i dagens avsnitt:
- Google Trends visar att antal sökningar som rör digital transformation har ökat under de senaste åren.
- En av många artiklar som handlar om misslyckad digital transformation publicerades av Harvard Business Review i mars 2018: Why So Many High-Profile Digital Transformations Fail. En annan är Most Digital Transformations Fail, publicerad i april 2018 av Inc. Faktum är att 70% av alla försök till transformation misslyckas, enligt McKinsey.
- När Henrik Blomgren säger ”Gartner kurvan” syftar han på Gartner Hype Cycle.
- Disruptiv innovation förklaras i Clayton Christensens klassiska bok Innovator’s Dilemma. Det är hans förklaring till det som Joseph Schumpeter i slutet av 1930-talet kallade Creative Destruction. Men många har missförstått disruptiv innovation, skriver Clayton Christensen i What Is Disruptive Innovation?. Hör (eller läs) Thomas pedagogiskt förklara teorin med introduktionen av T‑Ford som ett belysande exempel.
- Scenario planering, som vi pratar om i podden, utvecklades av Shell, och beskrivs av ProSales som ett sätt ”att systematiskt utforska alternativa utvecklingslinjer i omvärlden och vilka konsekvenser detta får för den egna verksamheten, branschen eller området”. Eller, som Peter Sandberg skriver, svarar på frågorna ”Vad kan tänkas hända?” och ”Vad händer om…?”. Läs Mats Lindgrens och Hans Bandholds bok Scenarioplanering: länken mellan framtid och strategi om du vill lära dig mer.
- Wikipedia har en lång och intressant artikel om Moores lag som vi också nämner under samtalet.
- 3 av 4 ledamöter i svenska styrelser saknar helt digital kompetens, och bara 6 % har spetskompetens, enligt en granskning utförd av Dagens Industri.
- Här kan du läsa om Enron-skandalen – om du har glömt bort den.
- Det var i tidningen Resumés nu nedlagda podcast Kommunikationsklubben som Per Schlingmann resonerade om hur vd-rollen har förändrats under 150 år och att framtidens vd:ar kommer vara kommunikatörer. Jag sammanfattar hans resonemang i artikeln Har du ett framtidsjobb?.
- Om du behöver fräscha upp minnet om Michael E Porters generiska strategier och vill veta mer om hur hans syn på hybridstrategier har utvecklats så rekommenderar jag Wikipedia.
- Blue ocean strategy innebär att man omdefinerar sin marknad så att man inte har några konkurrenter. En tanke ursprungligen framlagd av Gary Hamel and C.K. Prahalad, men populariserad i W. Chan Kims och Renée Mauborgnes bok Blue Ocean Strategy. Namnet kommer från en metafor där marknaden liknas vid ett hav; man ska lämna ett hav färgat rött av blod när konkurrenter sliter varandra i stycken för ett blått hav där man får simma fritt.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: So Long © Ilona Akimova / Juice Big City (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »