Publicerar du inlägg om din arbetsgivares verksamhet i sociala medier? Då kan du behöva vara försiktig så att du inte fälls för vilseledande marknadsföring. Ta reda på vad som gäller genom att läsa denna artikel skriven av Tobias Bratt, biträdande jurist på Wistrand Advokatbyrå.
Att ens anställning kan få betydelse vid bedömningen om inlägg på sociala medier anses utgöra marknadsföring har nyligen slagits fast av Reklamombudsmannen. Detta beslut har väckt debatt om hur anställda bör uttrycka sig om sin arbetsgivare på sociala medier och hur man som anställd ska kunna veta vad man kan publicera på sociala medier utan att inlägget ska anses vara marknadsföring.
I denna artikel kan du läsa om hur man drar gränsen till marknadsföring och vad man som anställd kan tänka på när man publicerar inlägg som rör ens arbetsgivares verksamhet.
Reklamombudsmannens prövning
Nyligen meddelade Reklamombudsmannen beslut i ett antal uppmärksammade ärenden mot olika influencers och deras inlägg publicerade på sociala medier. Reklamombudsmannen prövade bland annat om de aktuella inläggen överhuvudtaget var att betrakta som marknadsföring och i så fall om kravet på reklamidentifiering var uppfyllt.
En influencer vars inlägg på sociala medier granskades är Linus Carlén, varumärkeschef på Nocco. I ärendet granskades en bild publicerad på Instagram föreställande två Nocco-burkar.
Det som gör detta ärende intressant är att Linus Carlén inte fick någon särskild ersättning för att publicera inlägget, bortsett från sin vanliga månadslön som anställd hos Nocco.
Eftersom någon särskild ersättning inte utgick och något annonssamarbete inte heller ansågs föreligga, fäste Reklamombudsmannen istället vikt vid att Linus Carlén vid tidpunkten då inlägget publicerades var anställd hos Nocco, vars produkter inlägget avsåg.
Beslutet: Vilseledande marknadsföring
Reklamombudsmannen gjorde bedömningen att det förelåg en tydlig koppling mellan Linus Carléns anställning och det aktuella inlägget. Att inlägget dessutom innehöll angivelse av pris för produkterna och var de fanns att köpa, gjorde att Reklamombudsmannen i sin helhetsbedömning ansåg att inlägget var att betrakta som marknadsföring.
Eftersom det inte tillräckligt tydligt framgick att inlägget ifråga var marknadsföring valde Reklamombudsmannen att fälla Linus Carlén för vilseledande marknadsföring.
Är syftet kommersiellt?
Begreppet marknadsföring ges enligt ICCs Regler om Reklam och den svenska marknadsföringslagen en vid definition och inbegriper varje form av meddelande som framhållits av marknadsföraren själv, eller för dennes räkning, med huvudsakligt syfte att främja avsättning eller tillgång till en viss produkt eller för att påverka konsumenters beteenden.
För att ett inlägg på sociala medier ska anses vara marknadsföring måste det därför, bland annat, finnas ett kommersiellt syfte med inlägget.
En omständighet som kan tyda på ett kommersiellt syfte kan enligt Reklamombudsmannens praxis vara att det finns ett avtal mellan det bolag vars produkter inlägget avser och den person som publicerar inlägget. Därtill kan omständigheten att den som publicerat inlägget har ett kommersiellt förhållande till det bolag som inlägget avser tala för att inlägget har ett kommersiellt syfte.
Om det däremot saknas ett kommersiellt syfte och omständigheterna i övrigt talar för att inlägget inte utgör marknadsföring, ska inlägget i regel endast anses utgöra redaktionellt innehåll, vilket som utgångspunkt faller inom yttrandefrihetens ramar.
Krav på reklamidentifiering
Om ett inlägg på sociala medier uppfyller kraven för att klassas som marknadsföring blir följden att inlägget lyder under marknadsföringslagstiftningen. Särskilt relevant för inlägg på sociala medier och denna artikel är kravet på reklamidentifiering, som utgör en del av förbudet mot vilseledande marknadsföring.
Kravet på reklamidentifiering inbegriper visserligen ingen generell regel om hur inlägg på sociala medier ska markeras eller identifieras. Kravet kan nämligen tillgodoses på många olika sätt, under förutsättning att det för en genomsnittskonsument tydligt framgår att inlägget ifråga är marknadsföring.
Svårt att dra gränsen
Det är inte enkelt att dra en gräns mellan marknadsföring och redaktionellt innehåll på sociala medier. Gränsdragningen kompliceras än mer när en anställd publicerar inlägg på sociala medier som på något sätt berör dennes arbetsgivare.
I sådana fall utgår vanligtvis inte någon särskild ersättning som en följd av inläggets publicerande. Det har därför ifrågasatts, särskilt av de influencers som berörs av Reklamombudsmannens beslut, om sådana inlägg verkligen har den kommersiella karaktär som krävs för att betraktas som marknadsföring.
Vad är rimligt att få göra?
Som anställd måste du rimligtvis kunna publicera vissa typer av inlägg på sociala medier om din arbetsgivare utan att ett sådant inlägg ses som marknadsföring. Exempelvis måste du kunna publicera hur det är att jobba hos din arbetsgivare eller på annat sätt återspegla vardagen på din arbetsplats på ett positivt sätt.
Det finns dock en gräns där sådana inlägg övergår i kommersiella syften och i övrigt talar för att betraktas som marknadsföring. Om du som anställd publicerar ett inlägg på sociala medier som uppmanar till köp av eller på annat sätt recenserar de produkter eller tjänster som tillhandahålls av din arbetsgivare, finns en risk att sådana inlägg anses ha ett kommersiellt syfte och därmed bör anses som marknadsföring.
Inlägget kan vid sådana tillfällen anses vilseleda läsaren om inläggets kommersiella syfte, vilket i sin tur kan vara i strid med kravet på reklamidentifiering.
Var försiktig
När en anställd publicerar inlägg på sociala medier som rör dennes arbetsgivare bör det, i ljuset av ovanstående, i vissa fall vara påkallat att vidta viss försiktighet. Med detta sagt behöver anställda inte avskräckas helt från att publicera inlägg där deras arbetsgivare eller dennes tjänster och produkter på olika sätt synliggörs.
För det första bör man som anställd fundera på sättet som inlägget presenteras på, bland annat hur texten som medföljer inlägget är formulerat. Innehåller inlägget någon form av uppmaning kopplat till produkter eller tjänster som din arbetsgivare tillhandahåller, är inlägget med stor sannolikhet marknadsföring.
Däremot är det tillåtet att allmänt lovprisa sin arbetsgivare eller på annat sätt återspegla vardagen på sin arbetsplats på ett positivt sätt. Det är däremot viktigt att vara medveten om att ju mer inlägget uppmanar till att påverka läsarens beteende och ju mer kommersiellt inlägget blir, desto mer talar det för att definitionen för marknadsföring är uppfylld.
Tips till dig som anställd eller arbetsgivare
Om inlägget utifrån omständigheterna anses vara marknadsföring, kan vissa åtgärder vidtas för att se till att kravet på reklamidentifiering är uppfyllt, både för anställda och för arbetsgivare.
För en anställd kan en sådan åtgärd vara att synliggöra att man faktiskt är anställd av bolaget som inlägget avser och därigenom göra läsaren av inlägget uppmärksam på att det kan finnas ett kommersiellt förhållande mellan den som publicerat inlägget och det bolag som inlägget avser.
På så sätt kan man skydda sig mot att inlägget vilseleder läsaren om inläggets kommersiella syfte.
Som arbetsgivare kan man också vidta en rad olika åtgärder för att undvika risker. Ett exempel på en sådan åtgärd är att ta fram riktlinjer över hur ens anställda bör använda sociala medier. En annan åtgärd är att hålla sina anställda medvetna om ovan nämnda gränsdragningsproblematik, förslagsvis genom utbildningsinsatser.
Summering
Sammanfattningsvis måste det betonas att man som anställd inte behöver avskräckas helt från att berätta om sitt arbete på sociala medier. Man behöver dock vara medveten om regelverket och vilka omständigheter som läggs till grund för bedömningen av om ett inlägg på sociala medier ska anses vara marknadsföring.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Därför är redaktörens roll så viktig
Digitala plattformar har öppnat upp fantastiska möjligheter för företag att dela med sig av värdeskapande innehåll till kunder och andra intressenter. Men intrycket kan bli spretigt i den digitala miljön. Därför är redaktörens roll central i all innehållsmarknadsföring. Läs dagens artikel skriven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.
Läs artikel »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikel »Om jag var i Almedalen …
Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
Läs artikel »