Interna länkar är viktigare än du tror! De hjälper dig att behålla dina besökare samtidigt som de underlättar för sökmotorerna att hitta ditt innehåll. Mer om varför du ska internlänka, hur du kommer igång och tips på vägen får du i dagens bloggpost signerad Alexandra Jung.
På hemsidor finns två typer av länkar: externa och interna. När vi pratar om interna länkar handlar det kortfattat om hyperlänkar, som går från en sida till en annan sida på samma domän och oftast återfinns i brödtexten. Syftet med länken är att läsaren snabbt och enkelt ska kunna förflytta sig till det avsnitt man är intresserad av, istället för att behöva läsa igenom all text.
Navigationen, det vill säga länkarna i en meny, är också att betraktas som interna länkar men i detta inlägg fokuserar vi på länkar som ligger inbäddat i innehållet på webbplatsen eftersom dessa är lättare att påverka och justera.
Varför internlänka?
Det finns flera fördelar med att arbeta med interna länkar. Här tittar vi närmare på hur vi kan använda interna länkar i syfte att underlättta för sökmotorer att hitta vårt innehåll, förbättra användarupplevelsen och minska avvisningsfrekvensen.
1. Hjälper till med indexering: Det som händer när sökmotorerna försöker indexera en webbplats är att de ”spindlar” igenom sida för sida och följer länkarna, och hittar på så vis både nytt och gammalt innehåll via dem. Genom att ha interna länkar i artiklar, produktsidor eller kategorier gör vi det lättare för sökmotorerna att indexera och hitta innehållet.
En sida som inte har några länkar som pekar mot sig kommer vara näst intill omöjligt för sökmotorerna att hitta, så om webbplatsen av någon anledning har innehåll som ligger utanför strukturen är det bäst att börja länka dit.
2. Bättre användarupplevelse och minskad avvisningsfrekvens: Det viktigaste när det kommer till internlänkning är att alltid utgå från besökaren och vad denne i första hand kan vara intresserad av. Vi vill ju att besökaren klickar sig vidare på vår webbplats istället för att gå tillbaka till sökresultatet.
Om besökaren hittar en länk som matchar det den är ute efter är chansen stor att hen väljer att klicka på länken. Är länken dessutom en internlänk kommer besökaren att stanna längre på er webbplats och kan på så sätt hjälpa till med en minskad bounce rate.
Använd beskrivande ankartexter
Ankartexten är den del av texten som är länkad och klickbar och bör kortfattat, och med relevanta sökord, beskriva vad länken handlar om. Genom att använda beskrivande ankartexter hjälper vi både besökare och sökmotorer att få reda på vad innehållet kommer att handla om innan de väljer att klicka sig vidare.
Ett vanligt misstag när det kommer till internlänkning är att använda ankartexter såsom ”klicka här” eller ”läs mer här”. Istället bör du använda relevanta sökord eller fraser som beskriver vad innehållet vi länkar till faktiskt handlar om.
Här ser vi ett exempel på hur en bra vs dålig ankartext kan se ut:
• En dålig ankartext: Klicka här!
• En bra ankartext: Ankartext
Gott om innehåll viktigt
Det kan låta som en självklarhet, men ett av de första stegen till effektiv internlänkning är att ha gott om innehåll att länka till. Tänk på att även om innehållet är gammalt kan det fortfarande vara relevant, så tveka inte att länka till exempelvis ett äldre blogginlägg så länge det fortfarande är intressant och tillför ett värde för besökaren.
Uppdatera trasiga länkar
Med jämna mellanrum bör du gå igenom de interna länkarna på webbplatsen för att säkerställa att allt fungerar som det ska, att länkarna är korrekta och att de inte leder till en så kallad 404-sida. Alla känner vi nog igen irritationsmomentet då vi klickat på en länk som visar sig inte längre finnas kvar – åtminstone inte på den tänkta platsen.
Kom ihåg att det även kan vara aktuellt att uppdatera länkar där materialet har skrivits om eller där det finns en nyare och bättre version att referera till.
Länka med måtta
Att det är bra att internlänka betyder naturligtvis inte att vi ska länka till vårt innehåll så fort vi får chansen. Försök istället att placera länkarna så att det fortfarande känns naturligt för besökaren, finns det inte något innehåll som passar kan det faktiskt vara bättre att avstå.
Om vi har för många länkar kan effekten nämligen bli den motsatta – innehållet kan se spammigt ut, bli svårläst eller skapa mer förvirring än nytta.
Så länge vi ser till att de länkar vi har är hjälpsamma och användbara för användaren är detta dock inget att oroa sig över.
Slutsats
Internlänkning är inte något som behöver vara svårt, snarare tvärtom! Det är både enkelt och effektivt när man väl har kommit igång och ser till att göra internlänkningen till en rutin.
Om du inte tidigare har arbetat med interna länkar på webbplatsen rekommenderar jag starkt att du testar. Börja med att länka till ett relevant innehåll från en sida till en annan och se vad det ger på längre sikt.
Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »