Tekniken "att göra en pudel" har ända sedan den introducerades av statsrådet Jan O Karlsson använts flitigt av de som ofrivilligt hamnat i rampljuset. Men det är inte lätt att göra en äkta pudel. I denna krönika, signerad Martin Modigh Karlsson, får du tips på hur du hjälper någon att pudla trovärdigt – om hen ska pudla alls.
I min förra krönika skrev jag om den socialpsykologiska termen pratfall-effekten – om att bli älskad för sina brister. Men alla brister och misstag leder inte till folkets jubel. Folket ser dig inte som mänsklig och jordnära för att du (eller troligen någon annan) gläntar på garderoben och liken ramlar ut.
Gör en hel pudel
Brister, misstag och fel som uppmärksammas kan, förutom de verkliga konsekvenserna, leda till en ohållbar situation när det kommer till förtroende. En situation som måste lösas. Vi kanske kan kalla det för ”platt fall-effekten” när misstagen anses så allvarliga eller smaskiga att man tvingas hantera en kris.
Han tog kommandot på presskonferensen och hade ett välgrundat manus. Han gjorde det med stor, trovärdig ödmjukhet och förståelse för reaktionerna ute i landet. Han gjorde en hel pudel – lade sig på rygg och sprattlade med benen.
Källa: Dagens Nyheter
Det är med dessa ord som kommunikationsstrategen Pål Jebsens skapar det bevingade uttrycket ”att göra en pudel” (och varianten ”att pudla”).
Kanske är det fler än jag som förvånas att det var så pass nyligen som 2002. Den som fick honom att tänka på sina egna pudlar var det socialdemokratiska statsrådet Jan O Karlsson. Karlsson hade fått kritik för att ha uppburit dubbla löner och svarat arrogant på journalisters frågor när han plötsligt under en presskonferens vände helt om och ber om ursäkt och erbjuder sig att donera pengarna till Olof Palmes minnesfond.
Att pudla har kommit att betyda att med ödmjukhet göra offentlig avbön. Pudlandet har inlemmats i medielogiken så att det är närmast obligatoriskt för offentliga personer när kritiken har nått en viss nivå. Det eller avgå.
Gör inte en falsk pudel
Det är en svår konst att pudla på rätt sätt. En pudel kan ha flera syften. Det kan handla om att rentvå sig – att faktiskt be om ursäkt, att försöka lugna en kritikstorm eller drev. Men det gäller också att framstå som kompetent och värdig ett fortsatt förtroende. Det handlar helt enkelt om att be lagom mycket om ursäkt. Det lyckades Jan O Karlsson med i november 2002. Och det misslyckades Mona Sahlin i maj 2016 när hon får frågor om ersättning och intyg till sin livvakt.
I en intervju med Mona Sahlin säger Expressens reporter att han tolkar hennes svar som att hon i egenskap av ”nationell samordnare” har givit livvakten två anställningar, varpå Mona Sahlin tittar rakt in i kameran och säger på ett sätt som av många uppfattas som arrogant:
Jag kan säga så här: Han har en anställning på kommittén, där jag skrivit fel lönebelopp. Sorry, ber om ursäkt, förskräckligt.
Källa: Expressen
Många verkar ha svårt att hålla tillbaka reflexen att skylla ifrån sig eller på något sätt signalera hur fel de upplever att det är att de måste be om ursäkt eller förklara sig.
Jag är kritisk mot att jag uttryckt mig oklart.
Jens Spendrup
Så svarade Jens Spendrup i TV4:s morgonsoffa med anledning av den kritik han fick efter att i Ekots lördagsintervju i februari 2014 ha sagt att Sverige inte har tillräckligt många kompetenta kvinnor för att det ska räcka till jämställda bolagsstyrelser. Det är tänkt att låta som en ursäkt, men är ett beklagande att vi andra har svårt att förstå honom.
I en artikel om konsten att be om ursäkt i Dagens Nyheters kommenterar kommunikationskonsulten Paul Ronge Jens Spendrups ansträngda ursäkt:
Det är uppenbart att Spendrup fortfarande tycker som han först sa. När han nu ska pudla och medietränare sliter sitt hår för att få honom att säga ”rätt” saker så blir det inte trovärdigt. Han trampar runt i klaveret så att tonerna skär falskt. Man ska inte hålla på med semantiska påhitt, det blir ett typexempel på när man inte ska be om ursäkt: när man inte menar det.
Paul Ronge, Dagens Nyheter
Ett lika lurigt sätt att be om ursäkt utan att faktiskt be om ursäkt är att fokusera på andras känslor: ”Om någon tagit illa vid sig så är jag ledsen för det.”
Några tips
Så hur kan du hjälpa någon att pudla? Pr-byrån Westander ger i sin uppskattade Pr-handbok goda råd, bland andra
- att ta initiativet
- att lägg alla korten på bordet
- att inte förminska problemet
- att redovisa åtgärder
Jag hade inte kunnat säga det bättre själv. 🙂
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »