Dataskyddsdirektivets absurda konsekvenser. MacGuffin. Lars Wirtén replikerar. Typsnittet som flydde nazisterna och hamnade på månen.
Hej vänner!
Våren är här. Åtminstone mars. Så därför har jag haft vårstädat toppen av startsidan på www.kntnt.com.
Under vintern har startsidan inletts med en helskärm som visar en stackare som försöker cykla i snö. Nu har jag bytt ut den mot en time-laps film. (Om du surfar in från en mobiltelefon eller surfplatta så får du bara en stillbild – så se till att besöka vår sajt från desktop.)
Filmen börjar strax före och slutar strax efter den blå timmen. Personligen tycker jag den är vacker. Kanske beror det på att kameran zoomar in vårt kontor. (Nästan sant. Kameran zoomar in Eriksberg som ligger nästgårds. Vi sitter på Lindholmen strax utanför bildens högerkant.)
Gillar du också filmen?
Taktiken att överst på startsidan placera en hero image med ett registreringsformulär till vårt nyhetsbrev har visat sig konvertera nästan lika bra som en popup, men är mindre irriterande för besökaren. Dessutom riskerar du inte att komma i konflikt med Googles krav på popupfri surf på mobilen, som vi pratade med Christian Rudolf om i en tidigare podcast).
⁂
Apropå podcast. Pontus Staunstrup och jag samtalar om marknadsföring i vartannat avsnitt av Kntnt Radio. Vi kallar det skämtsamt för Pontus vs Thomas eftersom vi inte alltid håller med varandra. Det är lite poängen. Vi samtalar om ett ämne som vi tror intresserar dig och försöker belysa det från olika vinklar. Hittills har vi spelat in 10 samtal.
Det senaste tog avstamp i en artikel skriven av Lars Wirtén. Han tycker att mycket som publiceras är ogräs, och uppmanar sina läsare att bara publicera innehåll när de faktiskt har något att säga, även om det innebär att publiceringarna kommer oregelbundet.
Jag håller med om att du inte ska publicera innehåll bara för att fylla dina kanaler. Det tär snarare än när det förtroendekapital som din content marketing ska bygga hos din publik. Det förtroendekapital som du behöver för att få uppmärksamhet för ditt kommersiella budskap. Det förtroendekapital du inte ska slösa bort på innehåll som är irrelevant eller intetsägande.
Men språnget från denna insikt till slutsatsen att du inte behöver publicera innehåll regelbundet tycker jag inte bara är djärvt utan dumdristigt. Sorry, Lars.
Om detta pratar Pontus och jag i förra veckans avsnitt av Kntnt Radio. Men vi står inte oemotsagda. I onsdags kontrade Lars:
Det är ord och inga visor från Thomas Barregren och Pontus Staunstrup i Kntnt Radio 87. Mitt inlägg på bloggen Lustgården om regelbundenhet sågas rejält. Ska jag pudla nu? Icke.
I en välformulerad och vasst formulerad replik utvecklar och förtydligar Lars sitt resonemang. Det är en text väl värd att läsa. Du hittar den här.
⁂
Upprinnelsen till Lars Wirténs artikel var hans upplevda behov av att rensa det inkommande flödet av artiklar från allt ogräs så att han inte missar det goda innehållet. Jag tror alla som följer mer än en handfull nyhetsbrev och RSS-flöden har upplevt samma behov.
Men är det så att innehållet vi förr uppskattade har blivit sämre? Eller drunknar det i ett allt kraftigare brus? Eller är det vi som har vuxit från innehållet vi uppskattade förr?
Med de här funderingarna inleder Pia och jag veckans avsnitt av Kntnt Radio – nummer 88 i ordningen. Som hastigast berör vi också en berättarteknik som går under namnet MacGuffin. Men större delen av avsnittet handlar om något helt annat…
⁂
I maj 2018 skärper EU reglerna för hantering av personuppgifter. EU:s kommande dataskyddsförordning skapar en hel del utmaningar för dig som använder formulär, nyhetsbrev, marketing automation och liknande i din marknadsföring. Vi bad därför Alexander Jute om råd. Han är advokat och partner på advokatbyrån MarLaw, och specialiserad på dataskyddsförordningen.
I en frukostföreläsning (som vi naturligtvis spelade in) ger Alexander både en bakgrund och råd om vad du ska göra. Och i avsnitt 88 av Kntnt Radio går vi ännu djupare in i ämnet. Missa inte detta! Läs också Alexanders artikel om ämnet.
⁂
Gillar du typografi? Jag gör det. Och därför uppskattade jag mycket denna lilla film från Vox om typsnittet som flydde nazisterna och hamnade på månen.
Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »