Thomas har fastnat i längdspåret. Som tur är rycker Malin Sjöman på Hägvall & Sjöman in med en alldeles nyskriven krönika om marketing automation – ett högaktuellt ämne idag. Vi är glada att ännu en gång kunna bjuda på Malins kloka insikter. Och Thomas, han hälsar från spåret att han är tillbaka igen nästa vecka!
Plötsligt har någonting hänt. Från att allt fokus varit på content marketing har Marketing Automation (MA) blivit det nya svarta inom B2B-marknadsföringen. Lika viktigt som det varit för Paris Hilton-wannabees att ses bärandes på rätt knähund i minglet, lika angeläget tycks det för varje B2B-marknadschef (och ibland även säljchef) med självaktning att kunna stoltsera med ett eget Marketing Automation-system.
Och visst erbjuder systemen många fördelar. Rätt använt är Marketing Automation ett sofistikerat verktyg för att fånga upp och identifiera leads, samla in information om potentiella kunders önskningar och beteenden och för att automatisera distributionen av innehåll baserat på dessa insikter. Nu finns möjligheten att dela content med mottagarna som individer, utifrån var de befinner sig i sin köpprocess. Utan att som marknadsansvarig behöva göra manuell handpåläggning på varje lead och i varje interaktion.
För den marknadschef som slitit hårt för att ställa om till ett mer kommersiellt fokus, från att bygga varumärke till att generera fler leads, riktiga kvalitativa leads och att bidra till mer affärer, tycks MA vara den ultimata drömmen. Visionen om den affärsdrivande marknadsföringen – på riktigt.
Uppvaknandet ur Marketing Automation-drömmen
Men för alla som drömmer finns det också en krisp verklighet. Redan för ett par år sen började vi som marknadsföringskonsulter träffa på marknadschefer där drömmen om succé grusats, MA-systemet parkerats i ett hörn, allt medan månadsfakturorna från systemleverantörer fortsatte att rulla in. Tyvärr är risken stor att vi kommer få se fler exempel på marknadschefer som desillusionerade vaknar upp ur MA-drömmen även i år.
I de flesta fall är det faktiskt inte själva MA-systemets fel att förhoppningar förvandlas till drömsand. Istället föds problemet ur den orealistiska drömmen om Marketing Automation som den stora frälsningen som vi marknadsförare så gärna velat tro på.
Den bistra sanningen är att det inte finns något verktyg på jorden som på ett magiskt sätt kan automatisera vår marknadsföring. Marketing Automation är inte magiskt. Det är inte ens automatiskt. För att lyckas med Marketing Automation måste du som marknadsansvarig fortfarande göra grundjobbet, lägga planen och hålla i spakarna för marknadsföringsarbetet.
Så oavsett om du fått ett MA-system i nyårspresent av huvudkontoret eller om du själv står inför att upphandla en lösning, är rådet att en gång för alla släppa illusionen om ett självspelande piano som ska leverera ljuv musik för marknads-och säljorganisationen. Kavla upp armarna, hugg tag i förberedelserna och lägg marknadsplanen – innan du gör din investering och innan systemfakturorna börjar rulla in.
Sex saker att ha koll på innan du köper ett Marketing Automation-system
-
Vision och målbild. Förhoppningsvis har du redan en målbild för vad du vill åstadkomma med ditt Marketing Automation-system men hur konkreta är målen? Vill du hitta fler leads? Ta bättre hand om potentiella kunder för att kunna lämna över varmare, mer kvalificerade leads till säljorganisationen? Eller vill du rent av sälja mer? Se till att du börjar din resa i en realistisk förväntan om vad du vill uppnå och, minst lika viktigt, vad organisationen runt omkring förväntar sig.
-
Målgrupp. Har du en tydlig bild av företagets målgrupp och vem du ska kommunicera med? Vilka företag? Vilka typer av individer? Vad har de för utmaningar och behov? Och hur kan du på bästa sätt adressera behoven?
-
Berättelse. Marketing Automation handlar i slutändan om kommunikation och du behöver ha en strategi för vad du ska säga till dem du vill attrahera. Vad behöver de veta för att kunna köpa och lösa sina problem? Vad vill du och ditt företag ha sagt? Hur ska du bryta ner berättelsen så den matchar köpprocessen?
-
Content. För att lyckas behöver du content. Bra, kvalitativt content som attraherar dina potentiella kunder till ditt företag. Gräv i lådorna. Vilket content finns redan idag som är relevant för din målgrupp för att väcka deras intresse? Driva trafik? För att konvertera kalla leads till varmaprospects? Vilket ytterligare content behöver du och organisationen ta fram? Vem ska göra jobbet? Hur? När?
-
Kanal- och distributionsstrategi. Ditt Marketing Automation-system är inte en isolerad ö. Hur ska lösningen fungera ihop med övriga kommunikationskanaler? Hur attraherar du nya besökare till företagetssajt? Var samlar du ditt content? Vart tar läsaren vägen när hen läst en artikel och vill veta mer? Säkerställ att din kanalstrategi besvarar frågorna som en del av planeringen.
-
Leadsgenererings- och säljprocessen. Marknadsavdelningen kan heller inte arbeta som en isolerad enhet. Är du överens med säljorganisation om hur ett kvalificerat lead ser ut? Vad som ska hända när leadset lämnas över? Vilken information som ska följa med det? Hur återkopplingen ska se ut kring leads som blir till affärer. Och för de leads som inte blir det. Undvik att kvalificerade leads hamnar i fritt fall mellan marknadsavdelningen och säljorganisationen genom att lägga grunden för samarbetet i god tid innan det första leadset levereras av MA-systemet.
Det finns inga genvägar, inga självspelande pianon och ingen automatisk magi. Tvärtom är gedigen kundinsikt och målgruppsförståelse, en genomarbetad budskapsplattform, kvalitativt content, en stringent webbstrategi och ett väl fungerande samarbete mellan marknad och sälj viktigare än någonsin för att lyckas med Marketing Automation.
För den som gör sin hemläxa finns alla möjligheter att ta hjälp av nya verktyg för att fortsätta utveckla och effektivisera marknadsföringsarbetet.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »