Därför ska du inte köpa ett Marketing Automation-system – än 

Thomas har fastnat i längdspåret. Som tur är rycker Malin Sjöman på Hägvall & Sjöman in med en alldeles nyskriven krönika om marketing automation – ett högaktuellt ämne idag. Vi är glada att ännu en gång kunna bjuda på Malins kloka insikter. Och Thomas, han hälsar från spåret att han är tillbaka igen nästa vecka! 

Malin Sjöman
16 februari 2016

Plöts­ligt har någon­ting hänt. Från att allt fokus varit på con­tent mar­ke­ting har Mar­ke­ting Auto­ma­tion (MA) bli­vit det nya svar­ta inom B2B-mark­nads­fö­ring­en. Lika vik­tigt som det varit för Paris Hil­ton-wan­na­be­es att ses bäran­des på rätt knä­hund i ming­let, lika ange­lä­get tycks det för var­je B2B-mark­nads­chef (och ibland även sälj­chef) med själ­vakt­ning att kun­na stolt­se­ra med ett eget Mar­ke­ting Automation-system.

Och visst erbju­der syste­men många för­de­lar. Rätt använt är Mar­ke­ting Auto­ma­tion ett sofisti­ke­rat verk­tyg för att fånga upp och iden­ti­fi­e­ra leads, sam­la in infor­ma­tion om poten­ti­el­la kun­ders önsk­ning­ar och bete­en­den och för att auto­ma­ti­se­ra dis­tri­bu­tio­nen av inne­håll base­rat på des­sa insik­ter. Nu finns möj­lig­he­ten att dela con­tent med mot­ta­gar­na som indi­vi­der, uti­från var de befin­ner sig i sin köp­pro­cess. Utan att som mark­nads­an­sva­rig behö­va göra manu­ell hand­på­lägg­ning på var­je lead och i var­je interaktion.

För den mark­nads­chef som sli­tit hårt för att stäl­la om till ett mer kom­mer­si­ellt fokus, från att byg­ga varu­mär­ke till att gene­re­ra fler leads, rik­ti­ga kva­li­ta­ti­va leads och att bidra till mer affä­rer, tycks MA vara den ulti­ma­ta dröm­men. Visio­nen om den affärs­dri­van­de mark­nads­fö­ring­en – på riktigt.

Uppvaknandet ur Marketing Automation-drömmen

Men för alla som dröm­mer finns det ock­så en krisp verk­lig­het. Redan för ett par år sen bör­ja­de vi som mark­nads­fö­rings­kon­sul­ter träf­fa på mark­nads­che­fer där dröm­men om suc­cé gru­sats, MA-syste­met par­ke­rats i ett hörn, allt medan månads­fak­tu­ror­na från system­le­ve­ran­tö­rer fort­sat­te att rul­la in. Tyvärr är ris­ken stor att vi kom­mer få se fler exem­pel på mark­nads­che­fer som des­il­lu­sio­ne­ra­de vak­nar upp ur MA-dröm­men även i år.

I de fles­ta fall är det fak­tiskt inte själ­va MA-syste­mets fel att för­hopp­ning­ar för­vand­las till dröm­sand. Istäl­let föds pro­ble­met ur den ore­a­lis­tis­ka dröm­men om Mar­ke­ting Auto­ma­tion som den sto­ra fräls­ning­en som vi mark­nads­fö­ra­re så gär­na velat tro på.

Den bist­ra san­ning­en är att det inte finns något verk­tyg på jor­den som på ett magiskt sätt kan auto­ma­ti­se­ra vår mark­nads­fö­ring. Mar­ke­ting Auto­ma­tion är inte magiskt. Det är inte ens auto­ma­tiskt. För att lyc­kas med Mar­ke­ting Auto­ma­tion mås­te du som mark­nads­an­sva­rig fort­fa­ran­de göra grund­job­bet, läg­ga pla­nen och hål­la i spa­kar­na för marknadsföringsarbetet.

Så oav­sett om du fått ett MA-system i nyårs­pre­sent av huvud­kon­to­ret eller om du själv står inför att upp­hand­la en lös­ning, är rådet att en gång för alla släp­pa illu­sio­nen om ett själv­spe­lan­de pia­no som ska leve­re­ra ljuv musik för mark­nads-och säl­j­or­ga­ni­sa­tio­nen. Kav­la upp armar­na, hugg tag i för­be­re­del­ser­na och lägg mark­nads­pla­nen – innan du gör din inve­ste­ring och innan system­fak­tu­ror­na bör­jar rul­la in.

Sex saker att ha koll på innan du köper ett Marketing Automation-system

  1. Vision och mål­bild. För­hopp­nings­vis har du redan en mål­bild för vad du vill åstad­kom­ma med ditt Mar­ke­ting Auto­ma­tion-system men hur kon­kre­ta är målen? Vill du hit­ta fler leads? Ta bätt­re hand om poten­ti­el­la kun­der för att kun­na läm­na över var­ma­re, mer kva­li­fi­ce­ra­de leads till säl­j­or­ga­ni­sa­tio­nen? Eller vill du rent av säl­ja mer? Se till att du bör­jar din resa i en rea­lis­tisk för­vän­tan om vad du vill upp­nå och, minst lika vik­tigt, vad orga­ni­sa­tio­nen runt omkring för­vän­tar sig.

  2. Mål­grupp. Har du en tyd­lig bild av före­ta­gets mål­grupp och vem du ska kom­mu­ni­ce­ra med? Vil­ka före­tag? Vil­ka typer av indi­vi­der? Vad har de för utma­ning­ar och behov? Och hur kan du på bäs­ta sätt adres­se­ra behoven?

  3. Berät­tel­se. Mar­ke­ting Auto­ma­tion hand­lar i slutän­dan om kom­mu­ni­ka­tion och du behö­ver ha en stra­te­gi för vad du ska säga till dem du vill attra­he­ra. Vad behö­ver de veta för att kun­na köpa och lösa sina pro­blem? Vad vill du och ditt före­tag ha sagt? Hur ska du bry­ta ner berät­tel­sen så den mat­char köp­pro­ces­sen?

  4. Con­tent. För att lyc­kas behö­ver du con­tent. Bra, kva­li­ta­tivt con­tent som attra­he­rar dina poten­ti­el­la kun­der till ditt före­tag. Gräv i lådor­na. Vil­ket con­tent finns redan idag som är rele­vant för din mål­grupp för att väc­ka deras intres­se? Dri­va tra­fik? För att kon­ver­te­ra kal­la leads till var­ma­pro­spects? Vil­ket ytter­li­ga­re con­tent behö­ver du och orga­ni­sa­tio­nen ta fram? Vem ska göra job­bet? Hur? När?

  5. Kanal- och dis­tri­bu­tions­stra­te­gi. Ditt Mar­ke­ting Auto­ma­tion-system är inte en iso­le­rad ö. Hur ska lös­ning­en fun­ge­ra ihop med övri­ga kom­mu­ni­ka­tions­ka­na­ler? Hur attra­he­rar du nya besö­ka­re till före­ta­get­s­sajt? Var sam­lar du ditt con­tent? Vart tar läsa­ren vägen när hen läst en arti­kel och vill veta mer? Säker­ställ att din kanal­stra­te­gi besva­rar frå­gor­na som en del av planeringen.

  6. Leads­ge­ne­re­rings- och sälj­pro­ces­sen. Mark­nads­av­del­ning­en kan hel­ler inte arbe­ta som en iso­le­rad enhet. Är du över­ens med säl­j­or­ga­ni­sa­tion om hur ett kva­li­fi­ce­rat lead ser ut? Vad som ska hän­da när lead­set läm­nas över? Vil­ken infor­ma­tion som ska föl­ja med det? Hur åter­kopp­ling­en ska se ut kring leads som blir till affä­rer. Och för de leads som inte blir det. Und­vik att kva­li­fi­ce­ra­de leads ham­nar i fritt fall mel­lan mark­nads­av­del­ning­en och säl­j­or­ga­ni­sa­tio­nen genom att läg­ga grun­den för sam­ar­be­tet i god tid innan det förs­ta lead­set leve­re­ras av MA-systemet.

Det finns inga gen­vä­gar, inga själv­spe­lan­de pia­non och ing­en auto­ma­tisk magi. Tvärtom är gedi­gen kundin­sikt och mål­grupp­s­för­stå­el­se, en genom­ar­be­tad bud­skaps­platt­form, kva­li­ta­tivt con­tent, en strin­gent webb­stra­te­gi och ett väl fun­ge­ran­de sam­ar­be­te mel­lan mark­nad och sälj vik­ti­ga­re än någon­sin för att lyc­kas med Mar­ke­ting Automation.

För den som gör sin hem­läxa finns alla möj­lig­he­ter att ta hjälp av nya verk­tyg för att fort­sät­ta utveck­la och effek­ti­vi­se­ra marknadsföringsarbetet.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »