Varför fullföljer inte marknadsföraren sin content marketing-strategi? Den frågan är utgångspunkten för den 17:e och sista ronden i Pontus vs Thomas . Artikeln som ställer frågan ger sju förklaringar. Pontus Staunstrup och Thomas Barregren ser en annan: det strategiska hålrummet.
Varannan vecka ända från sensommaren 2016 till försommaren 2017 har Pontus Staunstrup och Thomas Barregren gått upp i den intellektuella boxningsringen för att gå en ny rond i Pontus vs Thomas. Nu är det dags för det 17:e och sista avsnittet. Denna gång extra långt. Och extra spännande! Det hettar till när de diskuterar varför strategier överges för tidigt eller misslyckas.
Varför överger marknadsföraren sin content marketing-strategi?
Utgångspunkten för samtalet är en artikel av Joe McCambley. Han listar sju skäl till varför marknadsförare överger sin content strategi för tidigt:
- De hittar inte duktiga personer som kan göra innehållet.
- De underskattar hur lång tid det tar att producera bra innehåll.
- De använder inte rätt verktyg.
- De underskattar hur svårt det är få kunder och influencers att ställa upp på intervju och liknande.
- De tvingas av säljorganisationen till för tidig konvertering.
- De har svårt att bygga en trogen publik.
- De slänger in mätning i efterhand.
Pontus sammanfattar de sju punkterna innan han och Thomas går upp i ringen.
Det strategiska hålrummet
Pontus och Thomas börjar diskutera den första punkten, men kommer snart in på en annan förklaring – det strategiska hålrummet.
Ledningsgruppen i de flesta företag har en övergripande strategi som pekar ut riktningen och ger yttre ramar. Den är ofta ganska abstrakt och ger inte mycket vägledning i hur strategin ska förvekligas. De flesta team som arbetar med marknadskommunikation har en vardaglig strategi om vad för innehåll som ska publiceras, var och när och för vilka målgrupper. Men få har en guidande strategi som kopplar samman den vardagliga strategin med den övergripande strategin. Det finns ett strategiskt hålrum på mitten.
Kan det vara så att de som ger upp sin content marketing-strategi gör det för att de saknar svar när de blir ifrågasatta av till exempel säljorganisationen? Svar som saknas på grund av det strategiska hålrummet. Lyssna för svar!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Cali © Mattia Vlad Morleo (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »