Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 23 från den 22 februari 2016.
”Därför går vi med i Komm!”, är rubriken för Åsikt 23 från den 22 februari 2016. Jag heter Thomas Barregren.
[Inledande vinjett]
Därför går vi med i Komm!
Hej!
Ibland måste man få lov att prata om sig själv. Speciellt när man har gjort något som man är väldigt stolt över eller nöjd med. Eller hur?
Idag är vi på Kntnt både stolta och nöjda med att ha blivit invald som medlem i Sveriges Kommunikationsbyråer – kanske mer känd som Komm. Så därför vill jag berätta lite om varför vi ansökte om medlemskap. Och varför det gynnar dig som är vår kund.
Jag ska inte bli långrandig. Tvärtom. Det här blir ett kort avsnitt. Jag förstår att detta inte är lika intressant och viktigt för dig som för oss.
Jag tänkte prata om tre saker:
- Först ska jag berätta om Sveriges Kommunikationsbyråer. Lite om dess nästan hundraårig historia. Och vad de gör idag.
- Sen kort om varför vi har valt att gå med i Komm.
- Sist avslöjar jag vad du vinner på det.
Häng med så kör vi.
[Vinjett]
Sveriges Kommunikationsbyråer
Sveriges Kommunikationsbyråer fyller snart hundra år. För det var 1919 som Annonsbyråernas Ekonomiska Förening bildades. Någon gång mellan 1929 och 1934 – exakt när och hur är höljt i dunkel – blir de Sveriges Auktoriserade Annonsbyråers Förening, oftast bara kallad Annonsbyråernas Förening eller kort och gott förkortat AF.
1950 grundar AF den numera Bonnierägda branschtidningen Resumé.
1968 går AF, som alltså var de auktoriserade annonsbyråernas förening, ihop med de inte auktoriserade byråernas organisation, och blir Sveriges Reklambyråförbund.
Det är värt att notera att de sammanslagna organisationerna för annonsbyråer blev en organisation för reklambyråer. Under 1960-talet kom annonsbyråerna till en skiljeväg. Hittills hade byråerna både skapat annonser och förmedlat annonsplatser. Men nu började de två verksamheterna gå skild vägar. Vi fick dagens uppdelning i reklambyråer som skapar reklam, och mediebyråer som förmedlar annonsplats.
Sveriges Reklambyråförbund var en branschorganisation. Det var företag som var medlemmar. Och föreningen verkade för deras bästa. Parallellt med att annonsbyråerna organiserade sig i olika branschorganisationer som slogs samman till en, så organiserade kreatörerna sig i olika intresseorganisationer som också slogs samman över tid.
1935 bildades Sveriges Affischtecknares Förening (SAFFT), som 1961 tog initiativ till Guldägget – reklambranschens motsvarighet till filmindustrins Oscar och skivindustrins Grammis.
1966 går SAFFT samman med Art Directors Club Sweden, och 1972 med Svenska Tecknares och Formgivares Förbund och Textklubben. Resultatet blir ABCD – förbundet för art, bild, copy och design.
De två utvecklingslinjerna – kreatörernas och byråernas – möts 1986, när ABCD och Sveriges Reklambyråförbund går samman och blir Sveriges Reklamförbund.
1995 inleds en turbulent tid som varade i nära ett decennium. Förbundets verksamhet ifrågasattes. Konkurrerande organisation bildades. Och företag hoppade av.
Samtidigt genomfördes stora reformer. Verksamheten professionaliserades. Förbundet tog mer plats både på den nationella scenen och den internationella. Och inte minst, så ändrade de inriktning från att vara ett förbund för bara reklambyråer till ett förbund för alla byråer verksamma inom marknadskommunikation.
I konsekvensens namn bytte de också namn till Sveriges Kommunikationsbyråer eller Komm kort och gott. Dock dröjde det ända till 2009.
Omställningen från ett förbund av reklambyråer till ett förbund av marknadskommunikationsbyråer inleddes redan 1995. En anpassning som visar på förutseende. För 1990-talet inleder det stora paradigmskifte som ännu pågår, och som flyttar fokus för marknadskommunikation från promotion till experience – från vad avsändaren vill promota, till vad mottagaren vill uppleva. Och i den nya ordningen finns både utrymme och behov av många fler discipliner än bara reklam.
Därför går vi med i Komm
Och just det – att Komm är ett multidisciplinärt förbund och inte ett enfrågeförbund – är ett av de främsta skälen till varför vi har valt att gå med i Komm.
Vi är övertygade om att villkoren för marknadskommunikation – ja, för all kommunikation – håller på att förändras på ett sådant fundamentalt sätt, att senast mänskligheten upplevde något liknande var i mitten av 1400-talet, när boktryckarkonsten revolutionerade vår kommunikation.
Då möjliggjorde boktryckarkonsten för nya samhällsgrupper att framställa skrifter och böcker. Därmed började makten över kommunikationen att sakta flyttas från biskopar och furstar till bokförläggare, tidningsutgivare och andra kapitalstarka individer och organisationer i civilsamhället. En process som började runt 1450 och pågick under cirka femhundra år. I slutet av denna process uppkom också marknadskommunikation som vi har känt den.
Nu möjliggör webben, sociala medier och mobilitet för praktiskt taget alla samhällsgrupper att kommunicera med vem som helst, när som helst och var som helst. Makten över kommunikationen har börjat att flyttas från ett fåtal kapitalstarka individer och organisationer till det stora flertalet människor. En process som började 1989, när Tim Berners-Lee började bygga webben ovanpå internet. Vi är fortfarande i början av denna process, men tempot är så högt att vi reda nu upplever effekten.
Vi är på god väg in i en framtid där det inte är avsändaren som bestämmer villkoren för kommunikation, utan mottagarna. Några framsynta personer, till exempel Philip Kotler, Seth Godin och författarna till The Cluetrain Manifesto, insåg detta redan i slutet av 1990-talet. De flesta av oss börjar förstå det först nu.
Och jag tror vi inser – du och jag och alla andra kommunikatörer, vare sig vi jobbar ute på ett företag eller på en byrå – att uppdelningen i reklam, PR, content och så vidare blir allt mer meningslöst när mottagarna bestämmer villkoren. De bryr sig inte om kommunikationsdiscipliner. Är det som kommuniceras värdefullt för dem, så tar de del av det, oavsett vem som har producerat det eller varför. Och är det ointressant så ratas det utan pardon.
Att en marknadsavdelning bara ska kommunicera i köpta kanaler, och en kommunikationsavdelning bara i egna och förtjänta, är hål i huvudet. Och lika mycket hål i huvudet är det att tvinga marknadsavdelning att gå till en contentbyrå för native-annonser, reklambyrå för andra annonser och mediabyrå för att få ut annonserna.
Därför känns det rätt att engagera sig i Komm, som är öppen för alla kommunikationsdiscipliner; så att vi kan jobba tillsammans utan revirpinkande.
Man kan naturligtvis fråga sig varför en byrå som Kntnt ska vara med i en bransch- och/eller intresseorganisation överhuvudtaget. Jag tror det kokar ned till vad man har för inställning till samarbete och samverkan.
Anser man sig vara sig själv nog, tror man att ensam är stark och tänker bara på sig själv; tja, då ser man antagligen ingen poäng med att engagera sig för en större sak.
Men om man tycker motsatsen, omfamnar idén att ”a rising tide lifts all boats”, som John F Kennedy sa många gånger, och tror att man tillsammans med andra kan förmå just tidvattnet att stiga; ja, då är det naturligt att engagera sig i en bransch- och intresseorganisation som Komm.
Och vi, Kntnt, hör definitivt till den sista gruppen. Därför har vi övervägt både Swedish Content Agencies och Komm. Och vi fastnade för Komm av de skäl jag har beskrivit.
Men det fanns ytterligare ett tungt vägande skäl. Och det stavas ARU.
Det vinner du på vårt medlemskap
ARU är en förkortning av ansvarig reklamutgivare. Det blir man efter att ha gått en juridisk utbildning som omfattar de viktigaste rättsområdena som berör marknadskommunikation och klarat tentamen. Utbildningen omfattar 5 universitetspoäng, och tar upp marknadsföringslagen, upphovsrätt, varumärkesrätt, internetjuridik och mycket mer.
Vem som helst kan gå ARU-utbildningen på Berghs och bli ansvarig reklamutgivare. Så utbildningen är inte i sig ett skäl för att gå med i Komm.
Men det vi gillar, och tycker är en fördel för dig som är vår kund, är att Komm kräver av sina medlemmar att de har minst en ansvarig reklamutgivare. Och hen ska också förnya sin kompetens vart fjärde år.
Om du har lyssnat på våra poddintervjuerna med advokaterna Sandra Hansson och Cecilia Torelm Tornberg från MarLaw, eller läst några av Cecilias krönikor hos oss, så är du medveten om hur snårig lagstiftningen är om ditt ansvar som avsändare av marknadskommunikation. Det gäller inte bara reklam, utan i än högre grad för content.
Därför vinner du på vårt medlemskap i Komm. För så länge vi är medlemmar kan du vara säker på att vi har en grundlig förståelse för ditt ansvar, och kan beakta det i vår rådgivning.
Egentligen är det självklart att du inte ska jobba med en byrå som inte har en ansvarig reklamutgivare. Så självklart att det är ett krav vid offentlig upphandling.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »