Digitala plattformar har öppnat upp fantastiska möjligheter för företag att dela med sig av värdeskapande innehåll till kunder och andra intressenter. Men intrycket kan bli spretigt i den digitala miljön. Därför är redaktörens roll central i all innehållsmarknadsföring. Läs dagens artikel skriven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.
Gemensamt är att kanalerna tillsammans ska bygga upplevelsen av dig som den mest intressanta kunskapsledaren. Och för att lyckas med detta behöver du någon som har rollen som redaktör.
Redaktörens uppdrag är att ha överblick och vara en samlande punkt och kraft när du producerar ditt innehåll. Ansvaret gäller självklart att du kommunicerar, vad du berättar och inte minst hur du framför det.
Strategier för kommunikation
Vi utgår i den här artikeln från att du har en genomarbetad strategi för kommunikationen i dina olika kanaler:
- Vilka typer av artiklar, intervjuer, nyheter och reportage som fyller kund- eller branschtidningen, i form av digitalt magasin, företagsblogg eller tryckt tidning.
- Vilken berättelse bilder i digitala plattformar ska skildra.
- Vad för slags nyheter och information som platsar i nyhetsbrevet.
- Hur Facebook hanteras.
Nyckelperson med koll
Det är de stora dragen. Dessa har redaktören givetvis järnkoll på och blir därför det naturliga bollplanket för idéer och frågor.
Redaktören är också en nyckelperson till exempel när nya medarbetare ska slussas in och börja arbeta med att producera innehåll. Det är den person som beställer innehåll i form av text och bilder som eventuellt köps in av frilansare eller byrå.
Redaktören har såklart även koll på periodicitet och tidsplaner för publiceringarna. Men det är inte så att redaktören är en diktator som själv bestämmer vad som är rätt och fel i din innehållsmarknadsföring. Uppdraget är att säkerställa att det ni har beslutat också är det som hamnar i kanalerna.
Stärker nätverket
I sin roll lär sig redaktören undan för undan allt mer om ämnet eller ämnena för ditt innehåll. Redaktören breddar, fördjupar och stärker det relevanta nätverket. Redaktören lär känna de interna och externa leverantörernas styrkor och svagheter; skribenter, fotografer, digitala kommunikatörer.
Redaktören har kanske också läsarkontakt i en eller annan form. (Grattis i så fall, för ett bättre beslutsunderlag för att ytterligare finslipa din kommunikation finns inte.) Kort sagt samlar redaktören på sig erfarenhet och kunskap som det vore synd och skam att inte använda på bästa sätt.
Redaktörens hantverk
Utan överblicken och det samlade greppet är det lätt att du börjar dra åt olika håll. Följden blir att dina läsare och följare inte upplever dig som så konsekvent och gedigen, utan snarare får en splittrad och ogenomtänkt bild. Därmed kommer vi in på finliret – redaktörens praktiska hantverk.
Det handlar bland annat om att lägga sista handen vid det språkliga och grammatiska och att se till att det inte finns några skriv- eller stavfel. En annan viktig uppgift är att ha koll på att ditt innehåll är konsekvent när det gäller att följa de skrivregler ni kommit överens om.
Skrivreglerna är viktiga. Samtidigt är det på sin plats att höja ett varningens finger. Låt dem inte bli allt för detaljerade. De ska ge konsekvens i språket och vara en del av din tonalitet (det vill säga hur du pratar med din omvärld). Men de får inte sätta krokben på och bakbinda dina skribenters skrivlust och kreativa förmågor.
Här är några exempel på vad du bör ha med i dina skrivregler för redaktionell text:
- Hur gör vi med förkortningar? (Grundregeln är att aldrig använda förkortningar i löpande text).
- Hur skriver vi tal och siffror? (Grundregeln är att tal upp till och med tolv skrivs ut som ord, från och med 13 skrivs de som tal. Stora, jämna tal som hundra och tusen kan med fördel skrivas som ord, beroende på sammanhanget.)
- Hur punktlistor skrivs. (Till exempel avseende punkt och stor bokstav.)
- Hur företagsnamnet/organisationen skrivs. (Här är grundregeln att uttalbara förkortningar som är tre bokstäver eller längre skrivs med stor begynnelsebokstav, resten små. Bra exempel är Ikea – sorry, varumärkesavdelningen på nämnda företag – och SEB. Det sistnämnda för att det faktiskt ska uttalas bokstav för bokstav. Just detta illustrerar också värdet av den här skrivregeln. Skriver vi IKEA betyder det att det ska läsas ”Ijkåea” – och det gör ju ingen.)
- Älska verb och hata substantiv – det vill säga undvik den språkpest som kallas substantivsjukan. Många substantiv gör texten svårläst och vice versa. (Skriv alltså ”vi producerar” istället för ”vi har en produktionsanläggning”. Eller ännu hellre ”vi tillverkar”.)
- Använd aktiv framför passiv form. (Skriv ”Vi anställer nu…” istället för ”En rekryteringsprocess har inletts…”. Jämför substantivsjukan.)
- Hur länkar i texterna hanteras: öppnar de en ny flik eller sida, eller leder de rakt in på någon annans webbplats? (Grundregeln är att en länk alltid öppnas i en ny flik.)
- Regler för fasta uppgifter som till exempel kontaktinformation, uppmaning att prenumerera på nyhetsbrev, följa bloggen med mera. (Grundregeln är att alltid ha en så kallad CTA, call to action, i eller efter en artikel som publiceras digitalt.)
- Undvik parenteser. (Ingen regel utan undantag…)
Slarv rubbar förtroendet
Kanske kan en del av detta tyckas vara petitesser. Men vikten av konsekvens och noggrannhet är lättare att förstå om man betraktar det hela från andra hållet: Det du strävar efter är att bygga ett långsiktigt förtroende. Om ditt material då presenteras inkonsekvent och slarvigt kommer det intrycket närmast garanterat att smitta av sig på hur kvaliteten i själva innehållet uppfattas.
I längden hotar det dina läsares förtroende för dig och då kan mycket jobb vara gjort förgäves.
Så: Har du ingen innehållsredaktör – utse en snarast!
Finns redaktören på plats ska denne givetvis ha både förtroendet och inte minst mandatet att vara sista instans för allt innehåll. En noggrann redaktör filtrerar bort slarv och inkonsekvenser som riskerar att störa läsaren och underminera förtroendet.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »