Med bara dagar kvar är det hög tid att lämna http för https. Google har varnat länge för kommande förändring. Varför detta är en högaktuell fråga för alla webbplatser reder vår krönikör Alexandra Jung från iProspect ut i denna artikel. Läs nu!
Google har sedan 2014 talat om fördelarna med att byta till https. Och med de ändringar som inom kort införs blir detta viktigare än någonsin!
I slutet av augusti månad fick webbplatsägare som ännu inte gjort slag i saken ett meddelande från Google. Budskapet var tydligt. I oktober kommer webbläsaren Google Chrome börja visa varningar för användare som besöker webbplatser som inte bytt till https.
Vad är https?
Https står för Hypertext Transfer Protocol Secure och skyddar data från manipulation och avlyssning mellan användarens dator och webbplatsen.
Användare mer eller mindre förväntar sig att de webbplatser som de besöker är säkra och därför är det rekommenderat att du använder https för att försäkra att användarnas anslutning till webbplatsen alltid är skyddad.
Vill du göra en djupdykning för att lära mer om https i allmänhet rekommenderar jag att du ser Google Chromes egna video, ”Mythbusting HTTPS”.
”Not secure”
När man besöker en webbplats som endast använder http kommer varningen ”not secure” att vara synlig i adressfältet. Nedan finns ett exempel på hur detta kommer se ut när man är i vanligt läge jämfört med om du surfar inkognito:
En del av webbplatsens besökare kommer troligen att bortse från denna varning och fortsätta att använda webbplatsen som vanligt. Medan budskapet ”not secure” kommer att leda till en negativ användarupplevelse för andra, vilket i förlängningen kan resultera i såväl mindre trafik som färre konverteringar för webbplatsen.
Notera att denna ändring än så länge endast berör de som använder Chrome som webbläsare, men det är högst troligt att även andra webbläsare kommer införa liknande ändringar framöver för att få webbplatsägare att gå över till https – och på så vis bidra till en säkrare webb.
Statcounter visar att ungefär 44% av de svenska internetanvändarna idag använder Chrome som webbläsare. Det gör den till den mest använda webbläsaren i Sverige. Med andra ord kan varningen ha stor påverkan på trafiken in till din webbplats om du inte går över till https.
Påverkas min webbplats av detta?
Samtliga webbplatser som använder någon typ av betallösning, ifyllning av formulär eller inloggning kommer att påverkas denna förändring. Och även om du i dagsläget inte använder någon av ovanstående funktioner på din webbplats bör du ändå se över möjligheterna att migrera till https så snart som möjligt.
Emily Schechter, som arbetar på Google Chromes säkerhetsteam, skrev nämligen tidigare i år ett inlägg om att de planerar att visa denna typ av varning för samtliga webbplatser som använder http.
Behåll din trafik och din trovärdighet
Trots flertalet uppmaningar från Google är det fortfarande många webbplatser som ligger kvar på http. Min rekommendationen är att du omgående går över till https för att inte riskera att gå miste om trafik, konverteringar – och framförallt trovärdighet. Om du vill läsa mer om hur du går till väga för att gå över till en säker anslutning finns det mer information att läsa hos Google: Kom igång med SSL.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »