Content viktigare än länkar enligt SEO-veteran. Så kan YouTube-nätverk hjälpa dig med influence marketing.
Hej vänner!
Det som inte får hända har hänt. Jag har av misstag raderat en text som jag har slitit med i dagar. Inte hela texten. Men ett stort stycke av den långa texten, och just den delen som bjöd störst motstånd.
Jag hade precis skrivit sista raden och sparat filen. Gick sen tillbaka till början för att ge den en sista putsning. När jag hade kommit två tredjedelar ned i texten, eller rättare sagt kommit dit som borde ha varit två tredjedelar ned i texten, tog det bara slut. Femtusen tecken borta.
Jag trycker ångra, ångra, ångra ända tills alla ändringar är ogjorda. Men de femtusen tecknen förblir borta.
Inte spara!, far det i mitt huvud. Kolla först om de femtusen tecknen finns i filen med texten. Icke!
Desperat klamrar jag mig fast vid det sista hoppet: att backup-filen som mitt ordbehandlingsprogram skapar automatiskt innehåller de förlorade orden. Men inte.
Du har säkert varit i min situation. Upplevt den nästan fysiska känslan när insikten griper tag, tränger sig på och tränger ut allt annat än tanken: Det är inte sant!
Vad gör man?
Jag gick hem för dagen.
Och texten? Den skulle ha publicerats i tisdags i vårt webbmagasin. Så blev det inte. Tiden mellan kunduppdrag och andra prioriterade saker räckte inte till.
Så nu ligger den amputerade texten och väntar på att jag ska få tid att ge den en protes. Kanske till nästa vecka. Jag får se om jag hinner mellan kundmöten och föredrag på Webbdagarna i Stockholm.
Men helt tomt är inte nyhetsbrevet. Vi har publicerat två artiklar under veckan.
⁂
Första artikeln att publiceras denna vecka är skriven av SEO-veteranen Philip Blomsterberg. Han bjuder på ljuv musik för oss som föredrar att skriva för människor istället för Google: content blir viktigare än länkar. I sin artikel förklarar han hur sökmotorer (läs: Google) har utvecklat sin förmåga att förstå både vad den som söker faktiskt vill veta och vad sidor handlar om.
⁂
I veckans avsnitt av Kntnt Radio får du veta hur YouTube-nätverk kan hjälpa dig med influence marketing. Vi intervjuar Nicole Haman som är global säljchef för United Screens. Du har kanske hört talas om några av deras 550 youtubers, till exempel Therése Lindgren eller matgeeken Johan Hedberg.
Om du är intresserad av influnece marketing i allmänhet och med youtubers i synnerhet så ska du lyssna på avsnitt 90 av Kntnt Radio. Du får bland annat veta hur är det att jobba med youtubers och vad kostar. Lyssna nu!
⁂
Till sist lite humor. Ni har säkert läst, hört och sett att PostNord har problem. Stora problem. Framför allt i i Danmark. Men nu har de hittat en lösning:
Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »