För snart fyra år sedan slog blixten ned i den idylliska content marketing-världen. Mark W. Schaefer skrev på sin webbplats att "content marketing is not a sustainable strategy". Hela content marketing-världen exploderade. Hundratals drog lans. När dammet hade lagt sig fanns två huvudfåror. De som höll med Schaefer – mestadels metodens belackare. Och de som menade att han hade helt fel – huvudsakligen metodens förkämpar. Däremellan fanns en stor grupp "vanliga" marknadsförare och kommunikatörer som inte visste vem de skulle tro på. Så vad är sant? Är content marketing en hållbar strategi eller inte?
För snart fyra år sedan – trettondag jul 2014 – slog blixten ned i den idylliska content marketing-världen.
Mark W. Schaefer – ett tungt namn i den digitala världen – skrev på sin webbplats att ”content marketing is not a sustainable strategy”. Hela content marketing-världen exploderade. Hundratals drog lans, bland dem Robert Rose, Joe Pulizzi, Brian Clark, Jay Baer och andra namnkunniga förespråkare.
När dammet hade lagt sig fanns två huvudfåror. De som höll med Schaefer – mestadels metodens belackare. Och de som menade att han hade helt fel – huvudsakligen metodens förkämpar. Däremellan fanns en stor grupp ”vanliga” marknadsförare och kommunikatörer som inte visste vem de skulle tro på.
Detta är content shock
Nästan fyra år senare pratas det fortfarande om content chock – namnet som Schaefer gav sin förklaring till varför content marketing inte är en hållbar strategi. Begreppet dyker titt som tätt upp i samtal, artiklar och föredrag. Och det väcker fortfarande känslor.
Men vad innebär content shock?
Schaefer utgår dels från iakttagelsen att mängden innehåll ökar lavinartat, dels från studier som visar att vår konsumtion också ökar men inte alls lika snabbt. Så långt kan ingen motsäga honom. Faktum är att det finns långt mycket mer information att ta till sig än vad som är mänskligt möjligt. Det brukar kallas information overload. Något vi har levt med ända sedan Gutenbergs tid.
Men (och nu kommer vi till en viktig punkt för att förstå Schaefers argumentation), att det finns mer information än vad vi kan ta till oss är inte det samma som att det finns mer innehåll än vad vi efterfrågar. Låt mig förklara skillnaden med ett exempel.
Revolutionerande strategi: svara på kunders frågor
Om du funderar på att skaffa en pool till din trädgård, så vill du veta vad som är för- och nackdelar med olika lösningar, hur du bygger en pool och vad det kostar. Men googlar du så är det svårt att hitta innehåll som svarar på frågorna. Så trots information overload finns inte tillräckligt mycket innehåll om just detta.
För ett företag i pool-branschen är det ett öppet mål att producera sådant innehåll. Det insåg Marcus Sheridan – grundare och vd för River Pools and Spas – och tog bolaget från konkursens brant till USA:s största leverantör inom området genom att svara på kundernas frågor.
Kapprustning leder till content shock
Så trots information overload så finns det – eller har åtminstone funnits – brist på innehåll i bransch efter bransch. Om du är i en sådan bransch och börjar med content marketing kan du räkna med framgång utan alltför stor ansträngning.
Problemet som Schaefer pekar på är att ansträngningen ökar i takt med att allt fler gör innehåll i din bransch. Den som kommer in som nummer två måste anstränga sig mer än vad nummer ett har gjort för att locka publik. Och nummer ett måste anstränga sig ännu mer för att behålla sin publik. Och när nummer tre, fyra, fem och så vidare kommer in så ökar snabbt kraven på att anstränga sig – vare sig det är i form av mer innehåll, bättre innehåll eller fräckare innehåll. Det blir en kapprustning. Till sist kostar ansträngningarna mer än vad det ger tillbaka. Det är när det inträffar som branschen är i content chock enligt Schaefer.
Innebär detta att content marketing inte är en hållbar strategi? Uppenbarligen menade Schaefer det för fyra år sedan. Men han har sedan dess tänkt om.
Heroic Brand
I ett tillägg till sin artikel skriver Schaefer två år senare:
Over the last two years I have been obsessed with finding this answer — what is the winning marketing strategy in the face of overwhelming information density? What is the formula to overcome Content Shock?
I have studied this, researched it, and interviewed dozens of experts and the result are six possible options which I have described in a new book called The Content Code: Six essential strategies to ignite your content, your marketing, and your business.
I boken presenterar han idén om The Heroic Brand. Det innebär sju saker, som jag beskrev i Åsikt 26:
- Heroic Brands är öppna, autentiska och lever som man lär, så att målgruppen lär känna dem och får förtroende för dem.
- Heroic Brands lägger ned det arbete som krävs för att höja sig över mängden och förtjäna en passionerad publik.
- Heroic Brands skapar innehåll som skiljer sig från mängden.
- Heroic Brands nätverkar och vågar be om hjälp, inte minst från andra Heroic Brands i sitt eget område.
- Heroic Brands tjänar sina målgrupper – lyfter fram dem, och hjälper dem att bli bättre.
- Heroic Brands promotar sig själva; men inte med snack, utan med handling och berättelser.
- Heroic Brands visar sin mänskliga sida och vad man står för.
Great Content Brand
Men äras den som äras bör. Schaefers tankar har fått störst genomslag och spridning. Men han var inte först.
Nästan på dagen ett år innan Schaefer skrev sin artikel så hade Doug Kessler beskrivit samma problem och lösning. I sin helt fantastiska och underbara SlideShare-presentation Crap. The Content Marketing Deluge skriver Kessler att ”the single biggest threat to content marketing is content marketing” och att ”building a Great Content Brand will help you survive the deluge”.
Kessler beskriver Great Content Brand så här:
’Great’ because you aim high and hit the target.
’Content’ because this is different from your product or service brands. This is about being known for producing top-notch content.
’Brand’ because a brand is a promise. And a strong brand is built on promises upheld.
A Great Content Brand is a brand that’s famous for producing intelligent, useful and entertaining content that’s always worth consuming.
Poletten som föll ned
Tyvärr är det många, inte minst content marketing-förespråkare, som inte har förstått Schaefers poäng. De blandar samman content chock och information overload. Vi har också gjort oss skyldiga till det. Det var först när jag läste journalistikprofessorn Jeff Jarvis artikel The Pricing Paradox of Information som poletten föll ned.
Värdeparadoxen och content shock
Jeff Jarvis artikel börjar med värdeparadoxen. Varför värdet på vatten som är livsviktigt lågt, medan värdet diamanter som inte alls är livsviktigt högt? Frågan har sysselsatt tänkare ända sedan antiken, och fick sitt svar fört på 1870-talet när nationalekonomen Eugen von Böhm-Bawerk formulerade principen om avtagande marginalnytta. Värdet bestäms av marginalnyttan, det vill säga den upplevda extra nytta som en ytterligare enhet av samma vara ger. Eftersom upplevelsen av nytta med ännu en enhet minskar med antal enheter, så sjunker också värdet.
Jeff Jarvis menar att samma sak gäller information. Ju mer information vi har, ju mindre värdera vi den. Och mot den bakgrunden kan vi förklara Schaefers och Kesslers tankar med att samma investering i innehåll uppskattas allt mindre av mottagarna när allt mer innehåll finns tillgänglig i en bransch. För att behålla samma effekt så behöver man investera mer tid och pengar. Och till slut blir kostnaden oförsvarbar, och då hamnar branschen i content shock.
Inte kört
Men det är inte kört för det. Content marketing är en hållbar strategi om du arbetar med innehållet som en produkt. För egentligen är content shock inget annat än en mättad marknad för content produkter. Och precis som andra produkter kan en innehållsprodukt både överleva och frodas på en mättad marknad genom att tillämpa en strategi i linje med en av Michael Porters tre generiska strategier: kostnadsledarskap, fokusering eller differentiering.
Om ditt företag uthålligt kan och vill producera mer och bättre innehåll än någon annan på er marknad, ja då kan ni bli er branschs mediahus. Men då måste er strategi gå ut på att vara kostnadsledande – att kunna producera innehållet till lägre kostnad än någon annan i er bransch.
Men sannolikt har ni inte resurser eller viljan att ta den rutten. Då återstår att välja mellan en tydlig differentiering eller en tydlig fokusering. Att göra något mittemellan är dödsdömt när content shock drabbar er bransch.
Om du väljer att differentiera er content marketing, så måste det content ni skapar – till innehåll eller form, eller på det sätt ni distribuerar innehållet – skilja sig från era konkurrenters på ett sätt som är avgörande för er målgrupp.
Om du istället väljer att fokusera er content marketing, så är målet att bli den naturliga källan för allt innehåll som en liten del av er marknad efterfrågar.
Mer om content shock
Content shock ska inte avfärdas! Alla branscher kommer förr eller senare drabbas av det. Personligen tror jag det är förr snarare än senare. Jag vill därför uppmana dig att ta tag i denna fråga redan idag. Vilken strategi ska du ha?
Jag har skrivit och pratat om content shock tidigare, bland annat här:
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »