Joe Pulizzi talade inför nära 150 personer på Content Meetup i Göteborg den 22 maj 2014. I den här artikeln kan du läsa en personlig sammanfattning av vad han sa, se hela hans tal och bläddra i hans presentation. Läs den! Nu!
”Joe Pulizzi”, säger Pia. ”Vi bjuder hit Joe Pulizzi!” Det är i augusti 2013. Pia och Fabian har precis blivit mina kompanjoner. Vi sitter på Lindholmspirens kajkant, tittar ut över en solglittrande Götaälv, och pratar om vad Kntnt skall göra som del av vår egen content marketing.
Det låter vansinnigt. Att ett litet och nystartat företag, i en avlägsen vrå av världen, skall bjuda hit branschens största namn. Mannen som myntade content maketing. Som fick en 150-årig idé att bli det nya heta.
Men sådan är hon – Pia. Modig. Jag minns inte Fabians reaktion. Men han var säkert sunt skeptisk, som han alltid är. Själv tog jag inte idén på allvar. Men som Anna Serner en gång sa om Pia: ”Hon får alltid som hon vill – ingen vet hur.”
Nio månader senare står han på scen i Göteborgs konserthus. Joe Pulizzi är inledningstalare på Content Meetup – en annorlunda konferens om content marketing arrangerad av Kntnt i samarbete med Sveriges Annonsörer.
I denna artikel får du uppleva på nytt eller för första gången hans tal. Det är den första av fyra artiklar i vilken de olika programpunkterna återges. Den femte och avslutande artikeln blir en reflektion över vad som fungerade bra och vad som kan förbättras – erfarenheter som alla som planerar att arrangera en konferens med nära 150 deltagare kan ha glädje av. Men nu: Joe Pulizzi!
Joe Pulizzi i Göteborg
Joe Pulizzi kom dagen innan Content Meetup. Göteborg visade sin bästa sida. Solsken från klarblå himmel. Nästan 30 grader varmt. Och ett myllrande folkliv på Avenyn. Vi drog vårt strå till stacken, och bjöd på middag på Heaven 23.
Middagssamtalet flöt från ett ämne till nästa. Vi pratade om allt. Från vilka spel 12-åringar bör får spela, till framtiden för content marketing. Mycket handlade om löpning, ett intresse som Joe och Pia delar. Ett och annat avslöjande fick vi också oss till livs. Visste du till exempel att han har jobbat som begravningsentreprenör?
Efter middagen lånade vi ett bord på Upper House Lounge. Där riggade vi upp våra Røde-mikrofoner, kopplade dem till Zoom H6 – en bärbara mixer och ljudinspelare – och anslöt hörlurarna via en förstärkare. Huset bjöd på vatten som våra torra strupar tacksamt tog emot. Sen satte vi igång. Resultatet blev en nära timslång intervju med Joe Pulizzi.
Så kom den stora dagen. Dagen då Pias idé blev verklighet. Klockan 13 stod Joe Pulizzi på scen i Stenhammarsalen.
Kardinalregeln för content marketing
Joe Pulizzi talade under rubriken The Evolution of Content: 5 Elements to Consider. Rubrikens första halva syftar på en utveckling där företag går från att berätta om sig själva och sina produkter till att berätta om sådant som intresserar deras målgrupper. Den andra halvan handlar om fem råd som han levererar i sitt tal. Jag kommer till de fem råden om en stund. Men först det första.
Joe Pulizzi berättade att han gillar den framlidne komikern Geroge Carlin. Ett känt ståuppnummer handlar om hur viktigt ”stuff” är i våra liv. Vi samlar saker och förvarar dem i behållare som vi kallar hus. Och när huset är fullt så skaffar vi ett större.
Samma synsätt har, enligt Joe Pulizzi, företag på innehåll. De skapar innehåll om sig själva och sina varor och tjänster, och spar det på webben och i sociala medier. De tror att det skall skapa affärer. Det gäller bara att göra det i tillräcklig omfattning.
Men de har fel. Kunder bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr bara om sig själva. Detta är kardinalregeln för content marketing. De som inser detta har tagit nästa steg i ”the evolution of content”.
Varför misslyckas så många
I mätning efter mätning säger 9 av 10 marknadsförare att de gör content marketing. Men bara 4 av 10 anser sig framgångsrika. Varför?
Bara 1 av 10 har en nedskriven strategi – en plan – för content marketing. Bara 1 av 10!
Joe Pulizzi definerar content marketing
Så 9 av 10 marknadsförare påstår att de gör content marketing. Jag har ifrågasatt det. Något som Joe Pulizzi höll med om i vår intervju före konferensen.
Orsaken är att många tror att content marketing är det samma som att producera ”content for marketing”. Men så enkelt är det inte. Content marketing är en term med en mycket specifik betydelse. Joe Pulizzi beskrev fyra kriterier som måste uppfyllas:
- Innehåll ska finnas i egna medier – inte hyrda.
- Innehåll ska vara värdefullt, tilltalande och relevant för mottagaren.
- Innehåll ska publiceras konsekvent över tid och som en process.
- Innehåll ska skapa eller förändra ett kundbeteende.
Kräver tålamod
Av de fyra kriterierna betonar Joe Pulizzi särskilt den tredje: att innehåll ska publiceras konsekvent över tid och som en process. Content marketing är inte en kampanj. Det är en process – något som du gör systematiskt, regelbundet och fortlöpande.
Det är på denna punkt som de flesta företag misslyckas. I avsaknad av en strategi förväntar de sig resultat inom 6–9 månader. Men det tar dubbelt så lång tid innan man kan börja se resultat. Räkna med 12–18 månader.
Skäl för att göra content marketing
Joe Pulizzis första råd till dig, det som han kallar ”element 1”, är att fundera på det yttersta affärsmålet med din content marketing. Svaret är en eller en kombination av content marketings 3S:
- Sales: Du publicerar innehåll med det yttersta syftet att sälja något. Copyblogger driver en blogg, en podd och ett nyhetsbrev i syfte att sälja sina programvaror.
- Savings: Du publicerar innehåll med det yttersta syftet att spara pengar. Jyske Bank driver en tv-kanal inriktad på ekonominyheter istället för att sponsra idrott.
- Sunshine: Du publicerar innehåll med det yttersta syftet att skapa bättre kunder. John Deer har drivit en kundtidning ända sedan 1895 för att hjälpa lantbrukare att bli mer lönsamma företagare.
Redaktionell idé
Det andra rådet, ”Element 2”, är att formulera en redaktionell idé. Den kan liknas med en affärsidé. Den redaktionella idén ska svara på tre frågor:
- Vilken är den viktigaste målgruppen?
- Vad för innehåll ska vi publicera?
- Vad vinner målgruppen på innehållet?
Den sista är mest viktig. Tänk på kardinalregeln för content marketing. Kunder bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr bara om sig själva. Vad är det som ditt innehåll kan ge som kunderna bryr sig om?
De flesta företag har flera målgrupper, och alltså flera redaktionella idéer.
Skit i Facebook!
Joe Pulizzi sa aldrig: ”Skit i Facebook!” Det gjorde jag för par månader sedan. I den artikeln skrev jag:
Det bästa alternativet enligt min mening är för både B2B- och B2C-företag att använda en egen webbplats för att publicera innehåll och skapa möjlighet för målgruppen att själva delta. Webbplasten kan vara allt från en enkel företagsblogg till ett socialt medium i sig. Oavsett lösning fungerar den som en plattform för innehåll.
Facebook och andra sociala medier är fortfarande viktiga i en sådan modell. Använd dem för att promota innehållet på din plattform. Och för att delta i diskussioner.
Detta var också Joe Pulizzi andra råd. Hans ”element 2”. Något som han är ”super, super passionated about”. Varför?
Från slutet av 2007 har företag kunnat skapa Facebook-sidor. Något som Facebook har uppmuntrat och uppmanat till. Många företag har lagt ned mycket pengar, tid och möda på att göra det, i tron att de som följer dem skall få deras uppdateringar i sitt nyhetsflöde. Så var det till 2012. Men från 2012 har Facebook strypt uppdateringarna och tar betalt för att släppa på. Idag släpper Facebook igenom bara 6 % i genomsnitt utan betalning. Som Joe Pulizzi sa: Du måste ”pay to play”. Något som han tycker är helt i sin ordning, eftersom publiken egentligen är Facebooks, och inte företagens. Och det gäller Google+, LinkedIn och andra sociala medier också.
Men det är också därför du skall bygga din publik på din egen plattform, som kan vara en webbplats, en blogg, ett e‑nyhetsbrev, en kundtidning och så vidare. Använd gärna Facebook, Google+, LinkedIn för att promota innehållet. För konversation med din publik. Och framför allt för att lyssna. Och använd också native advertising och vanlig annonsering för att promota ditt innehåll. Men låt självaste innehållet vara på din egen plattform. Det var Joe Pulizzis andra råd.
Det viktigaste nyckeltalet för content marketing
”To make this thing work, we really have to focus on subscribers as the key metric”, säger Joe Pulizzi i upptakten till hans ”element 3”. Erfarenheten från olika prenumerationslösningar, allt från nyhetsbrev per epost till kundtidning, visar att prenumeranter både är mer benägna att köpa och att de köper mer än andra. Men hur skall du bygga upp en bas av prenumeranter? Det handlar hans tredje råd om.
En god regel för sociala medier är 4−1−1: I genomsnitt får 1⁄6 av dina uppdateringar vara ett säljbudskap, 1⁄6 vara ditt eget innehåll och 4⁄6 vara någon annans innehåll som du kuraterar. Tricket är nu att kuratera innehåll från de fem, högst tio, bloggare som har mest inflytande på din målgrupp. Se till att inkludera deras alias, så att de ser att du sprider deras innehåll. Gör det i några månader innan nästa steg. När tiden är inne så skapar du en ebok eller något liknande som inkluderar text från de inflytelserika bloggarna eller på annat sätt lyfter fram dem. Kontakta dem nu och tala om att de är omnämnda och var eboken kan laddas ned. De flesta kommer att sprida länken i sitt nätverk, som ju består av dem du vill komma åt.
Men hur skall du få de nya besökarna att börja prenumerera? Joe Pulizzi berättade att Content Marketing Institute (CMI) får ca 140 ny prenumeranter varje dag. Av dessa kommer 60% via en popup-ruta. Näst bäst är att be folk registrera sig för att ladda ned en av deras presentationer från SlideShare.
Köp istället för bygg
Som bekant brottas många traditionella mediahus med vikande upplagor och dålig ekonomi. Joe Pulizzi förutspår att några av dessa kommer att köpas av företag som på det sättet omedelbart får en publik istället för att bygga en själv. Han rekommenderar alla företag, även små, att överväga denna möjlighet.
Det var hans sista råd, hans ”element 5”.
Se Joe Pulizzis tal
Vill du se Joe Pulizzi framföra sitt tal? Du kan ta del av det här:
https://vimeo.com/96781870
Andra sätt att ta del av Joe Pulizzis tal
Kanske är du som jag. Inte så förtjust i att sitta fast framför skärmen. Då kan du istället lyssna avsnitt 6 av Kntnt Radio, som är ett specialprogram med hela hans tal.
Du kan följa med i hans presentation på SlideShare:
Panel
Joe Pulizzi deltog också i panelen som avslutade dagen. Den kommer vi att publicera lite senare. Missa inte det…
Efteråt
När konferensen var slut, och vi som arrangerade den hade plockat ihop våra saker, så mötte vi Joe Pulizzi och några andra hedersgäster på Scandic Rubinen, som var vår hotellpartner. Därifrån gick vi till Thörnströms kök, för att avnjuta mat, vin och varandras sällskap.
Tidigt nästa morgon hämtade en taxi Joe Pulizzi och körde honom till Landvetter, där han tog ett flyg hem till Cleveland i Ohio.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »