Riskkapitalbolaget EQT måste älska content marketing. För det har på fem år trefaldigat antal medlemmar i Granngårdens kundklubb. Och den var ett av EQT:s främsta skäl 2008 att köpa Lantmännens butikskedja. Sedan dess har antalet ökat från 300 000 till 900 000 medlemmar. Och det tack vare content marketing.
Den 22 maj, på Content Meetup 2014, klev Granngårdens marknadschef Lena Hillstedt upp på scenen i Göteborgs konserthus tillsammans med sin vapendragare Peter Söderberg från contentbyrån Chiffer. De berättade i ord och siffror om den fantastiska resan.
I denna artikel återberättar jag deras historia. I slutet hittar du också en filminspelning av deras tal samt deras presentation. Så läs vidare!
Riskkapitalbolaget EQT måste älska content marketing. För det har på fem år trefaldigat antal medlemmar i Granngårdens kundklubb. Och den var ett av EQT:s främsta skäl 2008 att köpa Lantmännens butikskedja. Sedan dess har antalet ökat från 300 000 till 900 000 medlemmar. Och det tack vare content marketing.
Den 22 maj, på Content Meetup 2014, klev Granngårdens marknadschef Lena Hillstedt upp på scenen i Göteborgs konserthus tillsammans med sin vapendragare Peter Söderberg från contentbyrån Chiffer. De berättade i ord och siffror om den fantastiska resan.
I denna artikel återberättar jag deras historia. I slutet hittar du också en filminspelning av deras tal samt deras presentation. Så läs vidare!
Granngården
”Grönare odling och gladare djur”, förklarar Lena Hillsted som är marknadschef på Granngården, är det som kännetecknar butikskedjan som finns på 109 platser från Ystad till Kalix. Företaget säljer rejäla saker för livet på landet. De vänder sig till människor i alla åldrar som älskar det lantliga, djur, natur och att odla.
Granngårdens egna rötter går ända tillbaka till 1800-talets andra hälft. Industrialiseringen tar fart och spelreglerna för bonden förändras. Ökad import från USA leder till kris i jordbruket. Bättre transporter och ett mekaniserat jordbruk effektiviserar produktionen. Jordbrukaren saknar lokal avsättning för sina produkter. De går därför samman i lantmannaföreningar för att effektivisera såväl transport av sina varor som att sänka inköpspriser. Det blir början till Lantmännen, som under 1900-talet växer sig till en koncern som ”ägs av svenska bönder och har verksamhet i hela kedjan från jord till bord”.
Snabbt hopp framåt. Till 2002. Då samlar Lantmännen alla sina butiker i en butikskedja, Granngården, som sex år senare säljs till riskkapitalbolaget EQT. Med en ägare och ett varumärke att förhålla sig fick Granngården helt nya förutsättningar.
Kundklubben
Granngården har en kundklubb. 300 000 var medlemmar 2008. Det var ett av de främsta skälen till att EQT köpte Granngården.
Vid den tiden handlade kundklubben mest om erbjudanden som skickades ut med epost. En öppningsfrekvens på hela 25–27% visar på stort intresse.
Många medlemmar tog självmant kontakt med Granngården. Lena Hillstedt, som då var ansvarig för kundklubben, funderade på hur medlemmarnas engagemang kunde tillvaratas. Hon förstod att kunskap lockar och behåller kunder betydligt bättre än reklam. Och där föds idén om en kundtidning.
Börjar med content marketing
I januari 2009 kom första numret ut av kundtidningen Grannliv. Med den börjar också Granngården sin content marketing.
Men begreppet var ännu okänt för Lena Hillstedt. Likaså för Peter Söderberg som är vd för innehållsbyrån Chiffer som producerar Grannliv. Tillsammans fick de därför söka sig fram med hjälp av intuition, erfarenhet och inte minst dialog med kunderna.
Full koll på målgruppen
Dialog och relation med kunder var redan centralt i Granngården marknadskommunikation. Ofta arrangeras kundklubbsträffar och besök ute i butik. Detta ger god insikt om vilket innehåll läsarna vill ha, och också om vad de vill slippa.
Med den kännedomen och tillgång till all data om medlemmarna i kundklubben och deras köpvanor kunde Lena Hillstedt och Peter Söderberg göra en målgruppsanalys. Det blev första delen i en innehållsstrategi.
Relevans och återanvändning
Två andra delar i Granngårdens innehållsstrategi, berättar Lena Hillstedt för publiken i Stenhammarsalen, är relevans och återanvändning.
Relevans handlar om att berätta för målgruppen sådant som berör och intresserar dem. Därför är Granngården mycket försiktig med direkt köpbudskap. Men det går bra att nämna en produkt i en text eller visa den på en bild om det är relevant. Och då sticker försäljningen iväg.
Återanvändning är nödvändigt eftersom Granngården har en slimmad marknadsavdelning. Det handlar till exempel om att göra det möjligt att byta ut bilder i en film utan att göra om hela filmen och om att använda samma innehåll i olika former och i olika kanaler.
Bloggen
Ett sätt att återanvända innehåll är att publicera artiklar ur kundtidningen på webben. Det gör Granngården på sin blogg www.grannliv.se. Där publiceras i genomsnitt 65 artiklar per månaden, varav 2–3 per vecka är nyskrivet och resten är återanvänt från kundtidningen.
På www.grannliv.se bjuds besökarna på kunskap och inspiration. Syftet är att väcka efterfrågan och lotsa kunder till e‑butiken.
Bloggen har 50 000 besökare per månad. 76% återkommer minst en gång. Och hela 71% av besökarna rekommenderar bloggen till andra.
Kundtidningen
Innehållet i kundtidningen återanvänds inte bara på webben. Den finns också i olika former.
Först och främst finns den som ett tryckt magasin på 56–80 sidor. Den skickas fyra gånger per år till de 150 000 kunder som handlar mest. De får tidningen med bonuscheckar och olika erbjudanden.
Sen finns den i en 12-sidig ”best of” version. Den trycks i 170–190 000 exemplar, och skickas till de som inte riktigt når upp till bonusnivån.
Till sist finns hela magasinet tillgängligt för alla i en digital version på webben. Den läses 50 000 gånger per månad.
Nyhetsbrev
Även de gamla epostutskicken med erbjudanden har förändrats. Nu skickas ett nyhetsbrev 1–2 gånger per vecka. Det når 200 000 prenumeranter. Och innehållet är relevant och värdefullt för mottagaren. Effekten? Tre gånger så många klick.
Lär dig mer
Lena Hillstedt och Peter Söderberg berättade mycket mer om sin resa och de olika kanalerna. Och de berättade också annat, som till exempel hur de gör video, vad de gör i sociala medier och varifrån deras kunder kommer. Missade du föreläsningen? Eller kommer du inte ihåg allt spännande? Se den igen!
https://vimeo.com/97922157
Andra sätt att ta del av Granngårdens tal
Vill du inte sitta fast framför en skärm så kan du istället lyssna på avsnitt 8 av Kntnt Radio Det är ett specialprogram med hela deras tal.
Du kan också följa med i deras presentation på SlideShare:
Kom igång du med!
Granngårdens satsning på content marketing började med Lenas Hillstedts intuitiva förståelse att kunskap lockar och behåller kunder betydligt bättre än reklam. Då var content marketing ett okänt begrepp. Därför fick Lena Hillstedt med hjälp av Peter Söderberg pröva sig fram. Idag hade de inte behövt göra det.
Content marketing är en metodik som numera är väl utvecklad. Den bygger på forskning och erfarenhet. Exempel på forskningen är Sara Rosengrens om värdeskapande och värdestödjande reklam. Och exempel på erfarenhet är vår egen historia.
Du kan lära dig metodiken genom att läsa artiklar på denna och andras bloggar, några av böckerna som har skrivits eller gå en kurs. Jag ger några exempel här:
- Böcker
- Epic content marketing av Joe Pulizzi
- Reklam: förståelse och förnyelse av Sara Rosengren och Henrik Sjödin
- Content marketing: värdeskapande marknadskommunikation av Thomas och mig
- Artiklar
- 2 Essential Elements for Getting Started With Content Marketing hos CMI
- Sell or give hos Copyblogger
- Hur gör du innehållsstrategi för content marketing hos Kntnt
- Utbildningar
- Content & Marketing Management av IHM
- Kom igång med content marketing av Kntnt
- Executive Content Marketing av Berghs i samarbete med Kntnt
Så kom igång med content marketing redan idag! Och tveka inte att skicka mig ett mejl (pia@kntnt.se) eller slå oss mig signal (0707−500 288) om det är något du undrar över.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »