Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Hur ska content marketing definieras?
Tillbakablick och sammanfattning av 16 månaders diskussionen om hur content marketing ska definieras i Sverige.
Läs artikeln »Svenskt exempel på content marketing anno 1903
Content marketing är inget nytt. Här presenteras ett svenskt exemplet från 1903. Missa inte den spännande historien som börjar i ett belägrat Paris och slutar i Van den Berghs Food AB.
Läs artikeln »Ny definition av content marketing
Content marketing intresserar dig. Det är därför du läser detta. Och då har du säkert funderat på vad som egentligen är nytt. Alla byråer säger att de gör content marketing – fast de gör samma sak som igår hette något annat. Är content marketing bara ett tomt uttryck. Eller har det en mer strigent definition? Tillsammans tittar vi närmare på det i denna artikel. Häng med!
Läs artikeln »ICA – content marketing från 1938 till idag
ICA har gjort mycket och bra content marketing ända sedan 1938. Läs den fantastiska historien!
Läs artikeln »Storytelling – något för ditt företag?
Storytelling. Är det något som företag ska ägna sig åt? Ja, absolut! Allt annat vore korkat. Läs varför!
Läs artikeln »Har ditt företag en ideologi?
Folk köper inte vad ditt företag gör, utan varför ni gör det. Det är därför all kommunikation ska utgå från bolagets syfte. Och det är den viktigaste skillnaden mellan företag som uppfattas som de mest framstående i sin bransch och övriga i branschen. Vill du lära dig mer? Läs vidare!
Läs artikeln »Regelbundenhet, kvalitet och frekvens. Vad är viktigast?
Hur ofta ska du publicera på webben? Så ofta du kan. Men inte oftare än att du kan publicera regelbundet och med jämn kvalitet. Läs varför!
Läs artikeln »Jackie Kothbauer: ”Är content marketing en defensiv åtgärd?”
Jackie Kothbauer, känd profil inom sociala medier och experter på personliga varumärken, frågade mig på Facebook om content marketing en defensiv åtgärd för att få ha en dialog med kunder. Bra fråga. Läs svaret nu!
Läs artikeln »Steg för steg: Så tar du fram en strategi för content marketing
Lär dig att ta fram en användbar strategi för content marketing. Kntnt visar dig steg-för-steg vad du ska göra. Du kan läsa, lyssna eller titta. Gör det nu!
Läs artikeln »Förstå content marketing – bakgrund, förklaring och exempel
Du har världens bästa jobb. Kommunikatör. Du hjälper ditt företag, din organisation eller dina kunder att nå ut med sitt budskap.
Du hjälper mottagare att få information, lära sig saker och upptäcka nya varor och tjänster.
Och det är kreativt, och spännande. Kanske väl spännande.
Utvecklingen går i en rasande takt. De senaste fem åren har det hänt mer än de föregående femtio.
Ändå ska du hänga med och behärska nya sociala medier, förstå millennials, analysera big data, ha koll på wearables. Och så content. ”Oh my god!” Lugn! Hjälp är på väg. Tillsammans ska vi ta kontroll över situationen.
Först går vi till botten med vad som händer. Varför går allt så fort? Vad är drivkraften?
Sen tittar vi närmare på content marketing – en metodik för att ta kontroll över situationen.
Läs artikeln »Airbnb – exempel på content marketing
Airbnb kommer till Marknadschefsdagarna och Meg den 5–6 mars 2015. Det började med ett telefonsamtal…
”Hej! Det är PeO”, sa PeO Axelsson, grundare och vd av nätverket Marknadscheferna som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Han har ring Kntnt och pratar nu med Pia. Jag hör att han säger: ”Kan ni fixa en internationell huvudtalare till Marknadschefsdagarna? Helst kvinna. Gärna inom content marketing.” Pia, som under flera år var projektledare för Guldägget, tvekar inte. ”Javisst”, säger hon.
Jag har tusen invändningar, men vet att det inte är någon idé. Anna Serner, Pias väninna sedan Anna var vd för Reklamförbundet och Pia också arbetade där, sa en gång att Pia på något underligt sätt får även den mest motstridiga att göra som hon vill. Det är inte lock och inte heller pock. Det är något magiskt. Igen vet vad. Men det brukar bli som Pia vill. Som till exempel när vi flög över Joe Pulizzi – ”content marketings fader” – från USA.
Pia avslutar samtalet med PeO. ”Tänk om vi kan få hit någon från Airbnb”, säger hon. Airbnb är ett av de högst värderade (13 miljarder USD) och mest omtalade bolagen (utsedd till 2014 Company of the Year av Inc.). Och de har gjort en enastående och mycket uppmärksammad satsning på content marketing. Jo tack, tänker jag.
Efter den dagen har det gått många dagar, veckor och månader. Pia har ryckt och dragit i alla trådar som finns. Ena dagen ser det lovande ut. Nästa nattsvart. Kommer det gå? Kommer Airbnb till Marknadschefsdagarna på Meg den 5–6 mars? Och varför ska du bry dig? Läs vidare för svaren!
Läs artikeln »13 trender under 2015
Vad händer 2015? Ingen vet. Men kvalificerade gissningar finns det många. Jag har läst dem alla. Nåja. Men par, tre dussin blev det i alla fall. Inom olika områden: sökmotoroptimering, sociala medier, PR, marknadsföring och naturligtvis content marketing. Efter att ha värderat och grunnat valde jag ut 12 trender som jag gav min vinkel på i årets första avsnitt av Kntnt Radio. Jag la också till en 13:ende, helt egen. Lyssna gärna!
Läs artikeln »