Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Därför kan du inte räkna ut ROI av marknadsföring
Det går vare sig att beräkna eller mäta ”Return On Investment” (ROI) för marknadsföring. Eller för försäljning för den delen. Det är ett djärvt påstående. Men det är sant. I denna artikel presenterar jag beviset.
Läs artikeln »Så undviker du oenighet om innehållet
Tvingas du publicera sönderkompromissat och urvattnat innehåll? Det är vanligt i större organisationer. Och säkert inte ovanligt i mindre heller för den delen. Om det och vad du kan göra åt saken skriver Pontus Staunstrup i denna gästkrönika.
Läs artikeln »Monetarisera ditt innehåll
Tjäna pengar på ditt innehåll. Det är sista steget i Joe Pulizzis affärsmodell Content Inc. Om det handlar det sista avsnittet i denna artikelserie som är löst baserad på hans bok med samma namn.
Läs artikeln »Dags att diversifiera ditt innehåll – eller?
När du har kommit igång med din content marketing är det dags att diversifiera till fler format och kanaler. Men det gäller att göra det genomtänkt. I denna artikel får du råd om hur du ska tänka.
Läs artikeln »Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
Sara Rosengren och Micael Dahlén har i sin forskning vid Handelshögskolan i Stockholm visat att varumärken som bygger ett kommunikationskapital (också kallad reklamkapital) genom att på ett konsistent sätt och under lång tid tillhandahålla innehåll som en målgrupp värdesätter. Ett stort kommunikationskapital gör målgruppen villig att ta del av all kommunikation från varumärket. Även reklam och rent säljbudskap. Det är detta som gör att content marketing fungerar. Vill du lära dig mer? Läs denna artikel. På slutet väntar också en bonus. 🙂
Läs artikeln »Content marketing är en alltför allvarlig sak för att anförtros marknadsförare
Pontus Staunstrup ifrågasätter att marknadsförare är bra på att förstå kunder och deras behov. Han tycker content marketing är en alltför allvarlig sak för att anförtros marknadsförare. Vad tycker du?
Läs artikeln »Skörda frukterna av din content marketing – konvertera besökare till prenumeranter
Femte avsnittet i serien om Content Inc – en affärsmodell baserad på content marketing – handlar om hur du konverterar besökare till prenumeranter.
Läs artikeln »Pontus Staunstrup: ”Riv barriärerna för content marketing”
Företags organisation och ett fokus på att fylla kanaler med innehåll är interna barriärer som hindrar effektiv content marketing. Det tar Pontus Staunstrup i denna gästkrönika. Han lämnar också förslag på vad du kan göra åt saken.
Läs artikeln »Bygg din content marketing
Det är dags att bygga basen för Content Inc. I den fjärde artikeln i serien om Content Inc. tittar vi närmare på vad du behöver göra för att komma igång med content marketing och bygga upp en bas av innehåll som attraherar din målgrupp.
Läs artikeln »Content tilt – hitta unik vinkel
En störtfloden av skräpinnehåll är på väg att försätta oss i content chock. För att överleva måste du hitta din ”content tilt”.
Läs artikeln »Sweet spot – optimera för content marketing
I den andra delen i artikelserien om Content Inc. tittar vi närmare på hur du hittar er sweet spot för content marketing.
Läs artikeln »6 steg för att bygga en affärsmodell med content marketing
Content marketing kan användas till mycket – från att generera leads till att stärka varumärke. En av de mest kraftfulla sätt du kan använda content marketing är som affärsmodell. Joe Pulizzi – content marketings gudfar och grundare av Content Marketing Institute – kallar en sådan affärsmodell för Content Inc. Det är också namnet på en podd som har rullat sedan december 2014 och en bok som kommer ut i höst. I den här artikeln tittar vi närmare på Content Inc. Och i kommande artiklar kommer vi gräva oss ned i de sex stegen som utgör modellen.
Läs artikeln »