Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Agil content marketing
Agil och lean. Likheter och skillnader? Och vilken filosofi passar bäst för content marketing. Läs svaren här.
Läs artikeln »Lean – mindre stress, ökad flexibilitet och mer resultat
Lean är en management-filosofi som kan användas för content marketing. För att minska slöseri, korta genomloppstid och öka produktiviteten. I denna artikel tar Thomas Barregren med dig på en resa in i lean-tänket. Häng med!
Läs artikeln »Content marketing, inbound marketing och social media marketing – skillnader och likheter
Likheter och skillnader mellan content marketing, inbound marketing och social media marketing. Tre begrepp som alla används om marknadsföring med innehåll. Men det finns förstås olikheter. Och vilka de är ska vi tillsammans försöka reda ut i denna artikel.
Läs artikeln »Mutade åsikter eller verkligt content
Mutar du till dig innehåll eller bygger du värdefulla affärsrelationer? Advokat Cecilia Torelm Tornberg reder ut skillnaden och berättar hur du undviker korruption och mutor i din marknadsföring. Läs hennes krönika!
Läs artikeln »Branded content, native advertising och advertorials förklarade
Vad är branded content? Och vad är skillnaden på native advertising och advertorial? Och varför ska jag bry mig? Det handlar denna artikel om.
Läs artikeln »Förstå avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation
Jag vet. Världens osexigaste rubrik. Avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation. Zzzz… Men jag gör ett tappert försök att förklara begreppen på ett så oakademiskt sätt som möjligt. Varför du ska bry dig? Det behöver du inte. Men om du är som jag, nyfiken, vill lära dig mer och utvecklas både som människa och i din yrkesroll, så kommer du gilla artikeln. Jag försöker förklara interruption och permission marketing, och värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation. Förstår du dessa fyra saker, så blir det mycket enklare att förstå var content marketing, inbound marketing, branded content och native advertising platsar. Så häng med! Med vänliga hälsningar, Thomas.
Läs artikeln »Det betyder orden: innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjänta medier, plattform med flera
Tappert försök att ge en stringent men något så när begriplig förklaring av orden innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjäna medier, plattform och några till. Feedback välkomnas!
Läs artikeln »Gör du smygreklam?
Du kanske gör smygreklam utan att veta om det. Före jul dömdes bland andra Nelly för det. Advokat Cecilia Torelm Tornberg berättar om Nelly och vad som gäller. Läs hennes krönika!
Läs artikeln »Marknadsföring är produktutveckling
Marknadsföring – det är väl reklam? Nej! Marknadsföring är produktutveckling, och marknadskommunikation är det främsta verktyget. Jag tänkte att det kunde vara bra start på året att reda ut detta. Så vi vet vad vi pysslar med. Inte bara vad vi gör. Utan också hur det passar in i det större hela. Så häng med!
Läs artikeln »3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation
Det blir allt viktigare att du kan visa på affärsnytta. Men hur?
De klassiska kommunikationsmåtten – aktivitet, räckvidd, engagemang och volym – är viktiga för oss kommunikatörer. Men de säger väldigt lite om affärsnyttan.
Men det går heller inte att beräkna ROI. Så vad ska du göra? Det ska vi prata om idag.
Läs artikeln »27 svenska ”resurser” för smarta och effektiva marknadsförare (som är intresserad av content marketing)
Varsegod! En lista över svenska bloggar, poddar, nyhetssajter, nyhetsbrev, böcker och eventserier.
Content-byrån Spoon har sammanställt ”60 resurser för smarta och effektiva marknadsförare”. Det är en 28 sidig pdf-fil med tips om bloggar, poddar, nyhetsbrev, böcker som du har användning av. Det är en trevlig sammanställning, som jag kan rekommendera att du laddar ned. Men det finns en sak som skaver lite.
När jag bläddrar bland sidorna och ser alla de självklara tipsen (Seth Godin, Content Marketing Institute, Copyblogger och så vidare), så slås jag av inte en enda svensk ”resurs” finns med. Varför!?
Jag ska inte spekulera i varför Spoon väljer att inte lyfta fram de svenska ”resurserna”. Istället bjuder jag på min egen lista.
Läs artikeln »Få maximal nytta av sociala medier med content marketing
The Social Media Professor, Niklas Myhr, tipsar om hur du kan få ut det mesta möjliga av både sociala medier och content marketing genom att använda dem tillsammans.
Läs artikeln »