Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Nytt reklamlandskap framkallar ny juridisk spelplan
Konsumentombudsmannen (KO) tar i med hårdhandskarna mot smygreklam. Regeringen tar krafttag mot”vilda västern” i sociala medier, och tillsätter en utredning med uppgift att syna reklamlandskapet och föreslå åtgärder. Den juridiska spelplanen håller på att ritas om. Läs advokat Cecilia Torelm Tornbergs beskrivning av läget.
Läs artikeln »Effektiv marknadskommunikation förutsätter en sak. Vet du vad?
Har du tänkt på vad som är gemensamt för all framgångsrik marknadskommunikation. Det är inte kreativitet, upprepning eller målgruppsanpassning. Det är…
Läs artikeln »Övervinn reklamtrötthet
Forskning visar att marknadskommunikation behöver upprepas fler gånger än vad du tror för bäst effekt. Samtidigt breder reklamtröttheten ut sig. Så vad kan du göra för att nå ut med ditt budskap utan att tjata sönder din målgrupp?
Läs artikeln »Vem äger bilden och vem äger bakgrunden?
Att skapa content genom att fotografera och dela bilder är ett effektivt och billigt sätt att marknadsföra varor och tjänster. Men vem äger egentligen bilden som du publicerar i sociala medier och har du rätten att sprida den vidare? Och vad får avbildas för att inte göra intrång i andras rättigheter? Det är inte alls så självklart som du kanske tror. Om detta handlar dagens artikel av advokat Cecilia Torelm Tornberg.
Läs artikeln »”Mic drop opportunity”, säger Joe Pulizzi om kommunikationskapital
”I think this is a mic drop opportunity for content marketing”, säger Joe Pulizzi om Sara Rosengrens forskning om kommunikationskapital. Han menar att inget ytterligare behöver sägas för att förklara vad företag vinner på att göra content marketing.
Joe Pulizzi och Robert Rose ägnar nästan tio minuter åt att prata om detta i avsnitt 133 av podden PNR With This Old Marketing. Lyssna på deras samtal!
Läs artikeln »Kommersiellt budskap eller inte – har du koll på var gränsen går?
Om den suddiga gränsen mellan kommersiell och icke- kommersiell kommunikation och varför du behöver veta vad som gäller handlar dagens krönika av jur. kand. Mireille Wildh.
Läs artikeln »Gör mindre och prestera mer med kanban
Hej! Trevligt att du tittar förbi. Ska vi fortsätta vårt samtal om lean content marketing?
Läs artikeln »Kanban för marknadsförare
Kanban är en lean-metod som med fördel kan användas i det redaktionella arbetet för att korta tiden för att ta fram en artikel och minska slöseri. I den här artikeln lär du dig mer om kanban och hur du kan använda det i ditt arbete.
Läs artikeln »Kan du bevisa det du påstår?
Undvik påståenden du inte kan bevisa. Att dömas för vilseledande marknadsföring kan nämligen bli dyrt. Mireille Wildh från advokatbyrån MarLaw ger ett exempel på hur illa det kan gå och vilka konsekvenser det kan få. Läs hennes gästkrönika!
Läs artikeln »Visualisera din redaktionella process
Visualisera var dina artiklar befinner sig i den redaktionella processen i varje ögonblick med hjälp av whiteboard och postit-lappar.
Läs artikeln »Hårdare tag mot alkoholreklam
Marknadsföring av alkoholdrycker i sociala medier har ökat lavinartat de senaste åren. Konsumentverkets relativt nya riktlinjer innebär hårdare tag och alltfler ärenden granskas. Men vad gäller egentligen? Var går till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring? Svaren ger Mireille Wildh från advokatbyrån MarLaw i dagens gästkrönika.
Läs artikeln »Detta är en redaktionell process
En redaktionell process är för lean och agil content marketing vad blodomloppet är för människan. Men istället för röda och vita blodkroppar är det artiklar och artikeldelar som flödar i den redaktionella processen. Om du planerar att införa lean eller agilt arbetssätt i din content marketing så behöver du förstå processer i allmänhet och den redaktionella processen i synnerhet. Den här artikeln hjälper dig en bit på väg.
Läs artikeln »