Content marketing

Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.

Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.

Content marketing innebär att content tillhandahålls pågående, igenkänningsbart och regelbundet, på en plats och ett sätt som avsändaren fritt förfogar över, i syfte att förtjäna förtroendekapital för framtida kommunikation, inklusive sådan kommunikation som syftar till att påverka attityd eller beteende hos målgruppen.

Datakonst

Luckor i lagen för äganderätt och kontroll av data

Nya affärsmo­del­ler har gjort data till en vär­de­full till­gång. Trots det­ta sak­nas lag­stift­ning som regle­rar ägan­de­rät­ten. Även möj­lig­he­ten att kon­trol­le­ra din data begrän­sas kraf­tigt med trub­bi­ga reg­ler. Och ing­en ny lag­stift­ning inom områ­det är i sik­te. I den­na arti­kel ger advo­kat Erik Ull­berg och jur kand Richard Fürst på Wistrand Advo­kat­by­rå en bild över nuva­ran­de läge och tänk­bar väg fram­åt. Läs den nu!

Läs artikeln »
Adobestock 133916569

Pristävlingar, reklamlotterier och marknadsföring – nya möjligheter

Nya reg­ler på spel­mark­na­den påver­kar dig som job­bar med mark­nads­fö­ring. Advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Gunil­la Karls­son reder ut regle­ring­ens inne­börd och de möj­lig­he­ter som öpp­nar sig när den nya lagen inom kort blir verk­lig­het. Läs nu!

Läs artikeln »
Adobestock 76427285x

Prioritera rätt i ditt GDPR-arbete

Om du sovit och nu yrva­ket vak­nar upp och inser att du inte kom­mer att ha dina GDPR-bitar på plats den 25:e maj kanske den här arti­keln av advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg kan kom­ma till tröst. Läs den nu! 

Läs artikeln »
Adobestock 65167607x

Användning av bilder med personer i marknadsföring

Att använ­da foton och fil­mer i din mark­nads­fö­ring kan bli olag­ligt när GDPR trä­der i kraft om exakt en månad. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg vad den nya regle­ring­en inne­bär i prak­ti­ken och hur du hål­ler dig inom lagens ramar. Läs nu! 

Läs artikeln »
Adobestock 136939955x

Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt

Den pågåen­de skan­da­len där dataa­na­lys­fö­re­ta­get Cam­bridge Ana­ly­ti­ca sam­lat in data om mil­jon­tals Face­book-använ­da­re sät­ter lju­set på bete­en­de­styrd mark­nads­fö­ring. Å ena sidan hand­lar det om hur vi mark­nads­fö­ra­re rik­tar vår kom­mu­ni­ka­tion uti­från mot­ta­ga­rens behov, å and­ra sidan om den per­son­li­ga integri­te­ten. Miss­bruk skall givet­vis beiv­ras, och det är pre­cis den­na sor­tens hän­del­se som GDPR är till för att skyd­da oss mot.

Där­för är det hög­ak­tu­ellt att tit­ta på vad som gäl­ler med den nya lag­stift­ning­en. I dagens krö­ni­ka skri­ver advo­kat Erik Ull­berg från Wistrand Advo­kat­by­rå om just detta.

Läs artikeln »
Adobestock 85484381x

Influencer marketing efter Kissie-domen

Bris­tan­de reklam­märk­ning dund­rar patent- och mark­nads­dom­sto­len och fäl­ler blogg­pro­fi­len och influ­encern Kis­sie. Domen är den förs­ta i sitt slag och för­vän­tas bli väg­le­dan­de. Vad ska du tän­ka på? Det berät­tar dagens gäst­krö­ni­kö­rer – advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Gunil­la Karls­son på Wistrand. De berät­tar ock­så vad som för­an­led­de domen och vad lagen säger om reklami­den­ti­fi­e­ring i soci­a­la medier.

Läs artikeln »
Red Tulip On White Background By Emesilva Via Istockphoto

Content marketing – del av den totala produkten

”Den tota­la pro­duk­ten” är en modell som hjäl­per dig att för­stå hur mark­na­den upp­fat­tar ditt erbju­dan­de. Den hjäl­per dig att för­stå att din pro­dukt är myc­ket mer än den fysis­ka varan eller fak­tis­ka tjäns­ten, och för­stå hur du kan dif­fe­ren­ti­e­ra pro­duk­ten med bland annat con­tent mar­ke­ting. Läs mer i den­na artikel.

Läs artikeln »
Value By Gotcredit Via Flickr Cc By 2.0

Så förklarar du nyttan med content marketing och sociala medier

Han­den på hjär­tat, kan du visa att con­tent mar­ke­ting och soci­a­la medi­er bidrar till för­sälj­ning­en? Hem­lig­he­ten lig­ger i att mäta rätt saker. Inte i siff­ror utan i hur du kom­mu­ni­ce­rar. Den­na arti­kel för­kla­rar nyt­tan med con­tent mar­ke­ting och soci­a­la medi­er och vad du ska mäta. 

Läs artikeln »
Monument Valley 618363 By Mstodt Via Pixabay Cc0 1.0

Så undviker du fallgroparna vid content marketing

Alla har snap­pat upp att ”con­tent” är det nya svar­ta. Näs­tan alla för­står ock­så poäng­en med att ska­pa inne­håll som mot­ta­ga­ren efter­frå­gar. Och någ­ra nybyg­ga­re har givit sig av väs­terut, till con­tent mar­ke­ting-land, och fler är i start­gro­par­na. Du finns säkert bland des­sa nybyg­ga­re. Men livet som nybyg­ga­re är svårt och far­ligt. Och det finns många hin­der att över­vin­na. I dagens arti­kel berät­tar Tho­mas Bar­re­gren om de tre van­li­gas­te hind­ren, och vad du kan göra för att und­vi­ka dem. Läs på!

Läs artikeln »
Auf Dem Weg Zum Gipfel

GDPR: Bara början!

EU:s nya data­skydds­för­ord­ning – Gene­ral Data Pro­tec­tion Regu­la­tion (GDPR) – är bara ett litet steg mot en ”digi­tal sing­le mar­ket”. Det kom­mer mer, berät­tar advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg. Det är hög tid att du sät­ter dig in i vad det inne­bär för ditt före­tags mark­nads­fö­ring och kom­mu­ni­ka­tion. Bör­ja med GDPR som trä­der i kraft den 25 maj 2018. Men all­ra först: Läs Ceci­lia Torelm Torn­berg krönika!

Läs artikeln »
Frog 2240764

Vad är content marketing?

Den­na arti­kel är för dig som frå­gar dig vad con­tent mar­ke­ting är för något. För dig som inte nöjer dig med de van­li­ga enk­la sva­ren utan verk­li­gen vill för­stå. Vi bör­jar med ordets ursprung, djup­dy­ker i defi­ni­tion, och syr till sist ihop alla delar till ett kom­plett och full­stän­digt svar.

Läs artikeln »
Autumn 1655915 1920

Nya krav för att tagga reklam

När mås­te ett kom­mer­si­ellt sam­ar­be­te i soci­a­la medi­er reklam­mar­ke­ras och hur ska en sådan reklam­mar­ke­ring se ut? Det ger vår krö­ni­kör advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg svar på i dagens arti­kel. Läs den nu!

Läs artikeln »