Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Showrooming ett problem – eller?
Företag som säljer kläder, böcker, kameror eller andra sällanköpsvaror i fysiska butiker har problem med konsumenter som kommer till butiken för att se och ta på varorna och få råd av personalen, men som sen går hem och köper varorna från en onlinebutik. Fenomenet kallas showrooming. Men hur stort är problemet? Och vad är lösningen? Kan content marketing vara en del av lösningen? Läs vidare för svar.
Läs artikeln »12 boktips om content marketing, innehållsstrategi och annat
Äntligen sommar! Lata dagar på stranden till ljudet av vågskvalp, eller i hängmattan under björkarnas susande trädkronor, eller i stugan med sommarregnet smattrande mot taket. Var du än befinner dig, så se still att ha en eller annan god bok tillhands. Här tipsar jag om tolv böcker om content marketing, innehållsstrategi och annat.
Läs artikeln »Native advertising – ulv i fårakläder
Native advertising är ett nytt buzzword inom marknadsföring. Enkelt uttryckt är det en webbannons utformad som redaktionellt innehåll. Det låter förvillande likt content marketing, men är inte samma sak. En viktig skillnad är att native advertising kan leda till att du plockas bort från sökresultat, medan content marketing tvärtom kan ge dig en bättre placering. I denna artikeln skall jag förklara skillnaden, och hur du undviker att straffas av Google om du använder native advertising.
Läs artikeln »Inbound marketing och content marketing — samma sak?
Är content marketing samma sak som inbound marketing? Vad är permission marketing? Och hur hänger dessa ihop med digital marketing? Om du känner dig förvirrad är du vare sig ensam eller i dåligt sällskap. Många, även representanter för välkända byråer, har svårt att hålla isär begreppen. Men lugn. Efter att ha läst denna artikel kommer du förstå var begreppen överlappar och var de kompletterar varandra.
Läs artikeln »SOS Barnbyar – exempel på redaktionell marknadskommunikation
Metro av idag (15 maj 2013) innehöll en tidning i tidningen. Det var SOS Barnbyar som bifogade Världens största familj – ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation.
Läs artikeln »12 marknadsundersökningar om content marketing
Intresset för content marketing har formligen exploderat sista tiden. Det framgår av de tolv marknadsundersökningar som jag har hittat på webben och delar med mig av i denna artikel.
Läs artikeln »Content marketing – vad är det? Hajp eller något att ta på allvar?
I Sverige har content marketing (eller innehållsmarknadsföring som en del säger) på bara några få månader gått från ett okänt begrepp till ett som varje internetstrateg med självaktning slänger sig med. Men vet de vad de pratar om? Vad är egentligen content marketing? Är det inte bara en hajp?
Läs artikeln »