Content Marketing – så når du dina kunder i den nya digitala världen

Grillning. Tredje gradens grillning. Det utsatte Tomas Tegnby, journalist och känd radio- och tv-profil, de tre content marketing experterna på scen. Både på E-commerce i Stockholm den 1 april och på IT Solutions Expo i Göteborg den 2 april 2014. Som sidekick hade Tomas med sig Patrik Olderius, marknadschef med förflutet på bland annat Prevas och Stena Line.

De tre experterna var Thomas Barregren från Kntnt, som är rådgivnings- och utbildningsföretaget inom content marketing, Petra Hansson från Rivista, som är innehållsbyrå, och Max Wimnell från Be Better Online, som är en digitalbyrå.

Läs vad experterna svarade Tomas Tegnby och Patrik Olderius – eller se själv!

Thomas Barregren
14 april 2014

Grill­ning. Tred­je gra­dens grill­ning. Det utsat­te Tomas Tegn­by, jour­na­list och känd radio- och tv-pro­fil, de tre con­tent mar­ke­ting exper­ter­na på scen. Både på E‑commerce i Stock­holm den 1 april och på IT Solu­tions Expo i Göte­borg den 2 april 2014. Som side­kick hade Tomas med sig Patrik Olde­ri­us, mark­nads­chef med för­flu­tet på bland annat Pre­vas och Ste­na Line.

De tre exper­ter­na var Tho­mas Bar­re­gren från Knt­nt, som är råd­giv­nings- och utbild­nings­fö­re­ta­get inom con­tent mar­ke­ting, Pet­ra Hans­son från Rivis­ta, som är inne­hålls­by­rå, och Max Wim­nell från Be Bet­ter Onli­ne, som är en digitalbyrå.

Läs vad exper­ter­na sva­ra­de Tomas Tegn­by och Patrik Olde­ri­us – eller se själv!

Upptakt

Det är en reg­nig höst­dag i okto­ber 2013. Pia och jag besö­ker PeO Axels­son på hans kon­tor i Göte­borg. Han är pri­mus motorMark­nads­che­fer­na – ett nät­verk med 2 800 med­lem­mar i Stock­holm, Göte­borg och Mal­mö med omnejd.

PeO berät­tar att han skall fyl­la två semi­na­ri­er på Easy­Fairs med inne­håll. Det gäl­ler E‑commerce i Stock­holm och IT Solu­tions Expo i Göte­borg. Båda i april. April. Det känns avläg­set när reg­net smatt­rat på rutan.

Han har en idé. Han vill föra sam­man Knt­nt, Rivis­ta och Be Bet­ter Onli­ne. Knt­nt är en stra­te­gisk råd­giv­nings- och utbild­nings­by­rå för mark­nads­an­sva­ri­ga. Rivis­ta är en inne­hålls­by­rå som pro­du­ce­rar bland myc­ket annat Mark­nad­che­fer­nas med­lems­tid­ning. Och Be Bet­ter Onli­ne är en digi­tal­by­rå med stor kun­skap inom mät­ning, ana­lys och opti­me­ring av digi­ta­la kana­ler. Kan vi tre tän­ka oss att stå för inne­hål­let under de två dagarna?

Pia och jag tit­tar på varand­ra. Nystar­ta­de som vi var, för­vis­so inga duvung­ar, men ändå, så är det­ta en jät­te­bra möj­lig­het. Och säll­ska­pet är inte fy skam hel­ler. Jag tar en slurk av kaf­fet. Det är mest tea­ter. Pia och jag har redan, genom ord­lös kom­mu­ni­ka­tion, kom­mit över­ens. Vi kör.

Sex månader senare

Kloc­kan är 8. Det är tis­dag den 1 april. Fram­för sce­nen sit­ter – och står! – mer än dub­belt så många som har anmält sig. 150 per­so­ner. Kaf­fet är slut. Fru­kost­mac­kor­na är slut.

Tomas Tegn­by vevar igång grill­ning­en. På halst­ret är jag, Pet­ra Hans­son och Max Wim­nell. I and­ra änden står Patrik Olde­ri­us, som kon­fron­te­rar oss tre leve­ran­tö­rer med mark­nads­che­fens var­dag. Så att vi inte får en chans att sva­ra med de van­li­ga flosklerna.

Drygt en och en halv tim­me sena­re sit­ter och står i stort sett alla kvar. Trots att mäs­san dra­git igång och loc­kar med sina utställ­ning­ar. Men vår publik är som förstel­na­de. Hop­pas inte av köld. Någon har läm­nat en stor last­dörr vidöp­pen och det är kallt.

Det visar sig inte vara köld. Fle­ra kom­mer fram och tac­kar och beröm­mer för ett både intres­sant och vär­de­fullt seminarium.

Dagen efteråt upp­re­pas allt i Göte­borg. Nu med cir­ka 200 i publiken.

Mis­sa­de du båda semi­na­ri­er­na? Eller vill du se och höra dem igen? För din skull spe­la­de vi semi­na­ri­et i Göte­borg. Nedan kan du se det i sin hel­het. Men först en sammanfattning

Filmen minut för minut

Fil­men är drygt 1 tim­me och 20 minu­ter lång. Om du inte kan eller vill se hela så kan du med hjälp av föl­jan­de inne­hålls­för­teck­ning hop­pa fram till de delar som intres­se­rar dig.

  • 00:00:20: Inled­ning och pre­sen­ta­tion av talarna
  • 00:02:18: Hur rea­ge­rar mark­nads­che­fen på ett nytt begrepp som con­tent marketing?
  • 00:07:09: Vad är con­tent mar­ke­ting för Knt­nt, Rivis­ta respek­ti­ve Be Bet­ter Online?
  • 00:08:47: För­dju­pat svar om vad con­tent mar­ke­ting är för något.
  • 00:12:00: Vad con­tent mar­ke­ting kan använ­das till.
  • 00:13:44: Vad för inne­håll skall pro­du­ce­ras och publiceras.
  • 00:15:12: För vem skall inne­hål­let produceras?
  • 00:17:15: Om att iden­ti­fi­e­ra målgrupper.
  • 00:18:50: Exem­pel på con­tent mar­ke­ting: Granngården.
  • 00:21:07: En plan för att tar fram inne­håll (inne­hålls­stra­te­gi).
  • 00:23:30: Mark­nads­fö­ra­re gör myc­ket för lugn och ro.
  • 00:25:00: Mås­te det vara i egna kanaler?
  • 00:26:04: Pro­cess för con­tent marketing.
  • 00:29:43: Orga­ni­sa­tion för con­tent marketing.
  • 00:33:17: Con­tent mar­ke­ting skall ägas av marknadsavdelningen
  • 00:34:00: Hur kom­ma igång?
  • 00:34:40: Mark­nads­fö­ring­ens roll.
  • 00:36:10: Sam­la in data redan idag. Även om du inte använ­der det fullt ut nu.
  • 00:37:32: RACE – Reach (räck­vidd), Action (hand­ling), Con­ver­sion (kon­ver­te­ring), Een­ga­ge­ment (enga­ge­mang).
  • 00:39:41: Mäta utan att låsa in innehåll
  • 00:40:48: Exem­pel på con­tent mar­ke­ting: Byggmax.
  • 00:41:55: Var­för ge bort kun­skap så att kun­der­na kla­rar sig själ­va eller kon­kur­ren­ter­na tjä­nar på det?
  • 00:43:14: Skall avsän­da­ren vara tydlig?
  • 00:48:03: Kommunikationskapital
  • 00:48:37: Hur tar man till­va­ra på den exper­ti­sen som finns i företagen?
  • 00:50:33: Hur rele­van­sen hos inne­håll kan bedömas.
  • 00:52:25: Hit­ta en vin­kel på innehåll.
  • 00:55:03: Utvär­de­ra vil­ket inne­håll som fun­ge­rar och inte fungerar.
  • 00:57:10: Mark­nads­av­del­ning­en skall äga con­tent mar­ke­ting. Släpp det inte till konsulter.
  • 00:58:00: Hur han­te­ra nega­ti­va kommentarer?
  • 01:04:50: Är con­tent mar­ke­ting för alla?
  • 01:06:20: Är det inte bara ett fåtal hög­ljud­da i kommentarsfältet?
  • 01:07:49: Pub­li­ce­ra inne­håll som en stor del av mål­grup­pen efterfrågar.
  • 01:09:07: Mås­te con­tent mar­ke­tings fem rol­ler för­de­las på fem oli­ka personer?
  • 01:10:11: Vad kan pri­o­ri­te­ras ned för att fri­gö­ra resur­ser till con­tent marketing?
  • 01:13:43: Hur kan con­tent mar­ke­ting använ­das för att gene­re­ra fler leads.
  • 01:15:03: Vad skall jag göra först med con­tent mar­ke­ting: vin­na nya kun­der eller utvin­na mer ur befint­li­ga kunder?
  • 01:16:30: Sam­man­fatt­ning av Knt­nt, Rivis­ta respek­ti­ve Be Bet­ter Online?
  • 01:18:17: Vad tyc­ker marknadschefen?
  • 01:18:54: Mark­nads­che­fens boktips.

Se filmen eller lyssna bara

Fil­men spe­la­des in av Easy­Fairs. Ljud­kva­li­tén är inte bäs­ta tänk­ba­ra, men allt är ändå klart och tyd­ligt hörbart.

Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo. Vill du hell­re lyss­na så kan du göra det på SoundCloud.

https://​vimeo​.com/​9​1​5​6​7​601

Länkar

Är du intres­se­rad av att lära dig mer? Läs i så fall mer här:

Vad tyckte du?

Såg du oss på E‑commerce Stock­holm den 1 april eller på IT Solu­tions Expo Göte­borg den 2 april 2014? Eller har du sett fil­men? Tala om vad du tyckte!

Vill du lära dig mer? Kom till Con­tent Mee­tup i Göte­borgs kon­sert­hus den 22 maj!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »