Grillning. Tredje gradens grillning. Det utsatte Tomas Tegnby, journalist och känd radio- och tv-profil, de tre content marketing experterna på scen. Både på E-commerce i Stockholm den 1 april och på IT Solutions Expo i Göteborg den 2 april 2014. Som sidekick hade Tomas med sig Patrik Olderius, marknadschef med förflutet på bland annat Prevas och Stena Line.
De tre experterna var Thomas Barregren från Kntnt, som är rådgivnings- och utbildningsföretaget inom content marketing, Petra Hansson från Rivista, som är innehållsbyrå, och Max Wimnell från Be Better Online, som är en digitalbyrå.
Läs vad experterna svarade Tomas Tegnby och Patrik Olderius – eller se själv!
Grillning. Tredje gradens grillning. Det utsatte Tomas Tegnby, journalist och känd radio- och tv-profil, de tre content marketing experterna på scen. Både på E‑commerce i Stockholm den 1 april och på IT Solutions Expo i Göteborg den 2 april 2014. Som sidekick hade Tomas med sig Patrik Olderius, marknadschef med förflutet på bland annat Prevas och Stena Line.
De tre experterna var Thomas Barregren från Kntnt, som är rådgivnings- och utbildningsföretaget inom content marketing, Petra Hansson från Rivista, som är innehållsbyrå, och Max Wimnell från Be Better Online, som är en digitalbyrå.
Läs vad experterna svarade Tomas Tegnby och Patrik Olderius – eller se själv!
Upptakt
Det är en regnig höstdag i oktober 2013. Pia och jag besöker PeO Axelsson på hans kontor i Göteborg. Han är primus motor i Marknadscheferna – ett nätverk med 2 800 medlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd.
PeO berättar att han skall fylla två seminarier på EasyFairs med innehåll. Det gäller E‑commerce i Stockholm och IT Solutions Expo i Göteborg. Båda i april. April. Det känns avlägset när regnet smattrat på rutan.
Han har en idé. Han vill föra samman Kntnt, Rivista och Be Better Online. Kntnt är en strategisk rådgivnings- och utbildningsbyrå för marknadsansvariga. Rivista är en innehållsbyrå som producerar bland mycket annat Marknadchefernas medlemstidning. Och Be Better Online är en digitalbyrå med stor kunskap inom mätning, analys och optimering av digitala kanaler. Kan vi tre tänka oss att stå för innehållet under de två dagarna?
Pia och jag tittar på varandra. Nystartade som vi var, förvisso inga duvungar, men ändå, så är detta en jättebra möjlighet. Och sällskapet är inte fy skam heller. Jag tar en slurk av kaffet. Det är mest teater. Pia och jag har redan, genom ordlös kommunikation, kommit överens. Vi kör.
Sex månader senare
Klockan är 8. Det är tisdag den 1 april. Framför scenen sitter – och står! – mer än dubbelt så många som har anmält sig. 150 personer. Kaffet är slut. Frukostmackorna är slut.
Tomas Tegnby vevar igång grillningen. På halstret är jag, Petra Hansson och Max Wimnell. I andra änden står Patrik Olderius, som konfronterar oss tre leverantörer med marknadschefens vardag. Så att vi inte får en chans att svara med de vanliga flosklerna.
Drygt en och en halv timme senare sitter och står i stort sett alla kvar. Trots att mässan dragit igång och lockar med sina utställningar. Men vår publik är som förstelnade. Hoppas inte av köld. Någon har lämnat en stor lastdörr vidöppen och det är kallt.
Det visar sig inte vara köld. Flera kommer fram och tackar och berömmer för ett både intressant och värdefullt seminarium.
Dagen efteråt upprepas allt i Göteborg. Nu med cirka 200 i publiken.
Missade du båda seminarierna? Eller vill du se och höra dem igen? För din skull spelade vi seminariet i Göteborg. Nedan kan du se det i sin helhet. Men först en sammanfattning
Filmen minut för minut
Filmen är drygt 1 timme och 20 minuter lång. Om du inte kan eller vill se hela så kan du med hjälp av följande innehållsförteckning hoppa fram till de delar som intresserar dig.
- 00:00:20: Inledning och presentation av talarna
- 00:02:18: Hur reagerar marknadschefen på ett nytt begrepp som content marketing?
- 00:07:09: Vad är content marketing för Kntnt, Rivista respektive Be Better Online?
- 00:08:47: Fördjupat svar om vad content marketing är för något.
- 00:12:00: Vad content marketing kan användas till.
- 00:13:44: Vad för innehåll skall produceras och publiceras.
- 00:15:12: För vem skall innehållet produceras?
- 00:17:15: Om att identifiera målgrupper.
- 00:18:50: Exempel på content marketing: Granngården.
- 00:21:07: En plan för att tar fram innehåll (innehållsstrategi).
- 00:23:30: Marknadsförare gör mycket för lugn och ro.
- 00:25:00: Måste det vara i egna kanaler?
- 00:26:04: Process för content marketing.
- 00:29:43: Organisation för content marketing.
- 00:33:17: Content marketing skall ägas av marknadsavdelningen
- 00:34:00: Hur komma igång?
- 00:34:40: Marknadsföringens roll.
- 00:36:10: Samla in data redan idag. Även om du inte använder det fullt ut nu.
- 00:37:32: RACE – Reach (räckvidd), Action (handling), Conversion (konvertering), Eengagement (engagemang).
- 00:39:41: Mäta utan att låsa in innehåll
- 00:40:48: Exempel på content marketing: Byggmax.
- 00:41:55: Varför ge bort kunskap så att kunderna klarar sig själva eller konkurrenterna tjänar på det?
- 00:43:14: Skall avsändaren vara tydlig?
- 00:48:03: Kommunikationskapital
- 00:48:37: Hur tar man tillvara på den expertisen som finns i företagen?
- 00:50:33: Hur relevansen hos innehåll kan bedömas.
- 00:52:25: Hitta en vinkel på innehåll.
- 00:55:03: Utvärdera vilket innehåll som fungerar och inte fungerar.
- 00:57:10: Marknadsavdelningen skall äga content marketing. Släpp det inte till konsulter.
- 00:58:00: Hur hantera negativa kommentarer?
- 01:04:50: Är content marketing för alla?
- 01:06:20: Är det inte bara ett fåtal högljudda i kommentarsfältet?
- 01:07:49: Publicera innehåll som en stor del av målgruppen efterfrågar.
- 01:09:07: Måste content marketings fem roller fördelas på fem olika personer?
- 01:10:11: Vad kan prioriteras ned för att frigöra resurser till content marketing?
- 01:13:43: Hur kan content marketing användas för att generera fler leads.
- 01:15:03: Vad skall jag göra först med content marketing: vinna nya kunder eller utvinna mer ur befintliga kunder?
- 01:16:30: Sammanfattning av Kntnt, Rivista respektive Be Better Online?
- 01:18:17: Vad tycker marknadschefen?
- 01:18:54: Marknadschefens boktips.
Se filmen eller lyssna bara
Filmen spelades in av EasyFairs. Ljudkvalitén är inte bästa tänkbara, men allt är ändå klart och tydligt hörbart.
Du kan se filmen nedan eller på Vimeo. Vill du hellre lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/91567601
Länkar
Är du intresserad av att lära dig mer? Läs i så fall mer här:
- Du gör inte content marketing – du bara tror det
- 23 svenska exempel på content marketing
- Varför smarta marknadsförare bloggar
- Generera leads med content marketing
- Skit i Facebook!
- Strategiskt hålrum – därför misslyckas webbprojekt
- Innehåll längs köparens resa
- Målgrupper och vad som påverkar dem – kartlägg för framgångsrikt innehåll
- Hur gör du en innehållsstrategi för content marketing?
- 5 roller som behövs för content marketing
- Bok på svenska om content marketing
- Kntnt frukostseminarium
Vad tyckte du?
Såg du oss på E‑commerce Stockholm den 1 april eller på IT Solutions Expo Göteborg den 2 april 2014? Eller har du sett filmen? Tala om vad du tyckte!
Vill du lära dig mer? Kom till Content Meetup i Göteborgs konserthus den 22 maj!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »