Hur får du spinn på ditt innehåll i digitala kanaler? Vi har träffat en som vet. I dagens avsnitt av Kntnt Radio pratar vi content marketing och PR med PR-specialisten Jerry Silfwer – även känd som Doctor Spin – och som 2016 utsågs till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Ett mycket lyssningsvärt avsnitt utlovas!
Hur får du spinn på ditt innehåll i digitala kanaler? Vi har träffat en som vet. I dagens avsnitt av Kntnt Radio pratar vi content marketing och PR med PR-specialisten Jerry Silfwer – även känd som Doctor Spin – och som 2016 utsågs till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Ett mycket lyssningsvärt avsnitt utlovas!
En ny medielogik
PR-branschen har historiskt alltid varit duktig på redaktionellt innehåll. Men i och med den fundamentala förändringen av mediemarknaden har en ny medielogik tagit form. Vilka konsekvenser detta fått för PR-branschen och var content marketing kommer in i bilden pratar vi om i början av samtalet.
Flera skolor
Olika synsätt diskuteras i podden. Thomas väg till content marketing har gått genom Peter Druckers, Theodre Levitts, Michael E Porters med fleras tankegods, medan Jerry Silfwers väg till PR framförallt influerats av Edward Bernays och Ivy Lee.
Skolorna är lika många. Är marknadskommunikation produktorienterad medan företagskommunikation handlar om att bygga och bibehålla viktiga publiker? Eller har Peter Drucker rätt i att marknadsföring är allt du gör i ett företag som leder fram till en upplevelse hos kunden? Vilket i så fall gör PR till en del av marknadsföringen.
Skönhet kommer inifrån
Vi pratar inbound kommunikation, det vill säga med människor du redan har en relation till, kontra outbound där du kommunicerar med människor som inte känner till dig och ännu inte har interagerat med dig. Historiskt sett är vi dåliga på att tala med dem vars uppmärksamhet vi redan lyckats fånga. Istället lägger vi gärna krutet och resurserna på outbound-kampanjer av olika slag.
Fel fokus! tycker Jerry Silfwer och utvecklar detta samtidigt som han berättar vad han menar med att skönhet kommer inifrån.
Ett förvirrat gränsland
Branschglidningen är total – olika byråer överlappar varandra rejält. Inte minst gäller detta inom PR och reklam. Så i vilken bransch skall vi säga oss höra hemma för att inte förvirra våra kunder?
Många företag väljer att anlita en flora av byråer men föredrar egentligen en enda kontakt. Helst vill man såklart undvika dubbla kostnader men samtidigt finns nischer där det är svårt för en byrå att kunna allt.
Är lösningen att välja den stora heltäckande byrån eller plocka ihop en bukett av de bästa och riskera att de fightas med varandra? Lyssna vidare för svar.
Steg ett är att bygga intern kompetens
Detta är något som dagens gäst tydligt förespråkar. Även om du tappar tid är det värt att bygga upp en intern beställarkompetens så att du vet hur behoven ser ut, vilka insatser som behövs och vad du betalar för.
Att skriva en kravspecifikation är inte helt enkelt. Och eftersom flexibiliteten hos kommunikations- och webbyråer varierar och inte sällan är begränsad är det bra att göra så rätt som möjligt redan från början.
Thomas och Jerry pratar om hur detta arbete kan förenklas rejält genom att använda befintliga verktyg och halvfärdiga lösningar.
Den viktiga e‑posten
E‑posten är vår ”id-bricka” i Facebook- och Googlevärlden. Detta till trots misshandlas kanalen rejält när det kommer till att driva ett företags kommunikation. Skall du bedriva content marketing är en välskött e‑postlista ett måste menar Jerry Silfwer. Fortsätt att lyssna så förstår du snart varför.
Nyhetsbrevet eller inte
Syssla inte med nyhetsbrev säger Jerry Silfwer vilket såklart får mig och Thomas att tappa hakan! Men är det verkligen det han menar? Nja. Lyssna vidare så får du veta.
Vi kommer i sammanhanget också in på beteendestyrda utskick, lämplig frekvens och om vikten om att alltid vara relevant. Eller hålla tyst.
Två logiker
Vi pratar om överflödet av kanaler. 1995 krävdes 3 införanden för att nå 80% av amerikanska kvinnor mellan 18–49 år. Fem år senare behövs 97.
Samtidigt visar en stor metastudie att optimal exponeringsfrekvens är 10 gånger för maximal effekt – i genomsnitt. Vilket innebär att du behöver göra 97×10 = 970 införanden (!)
Det är såklart helt orimligt. Istället måste du fundera på hur du kan attrahera folk och till din hjälp finns två logiker: värdestödjande och värdeskapande reklam. Du hör mer om detta forskningsområde i podden.
Varma leads bättre än kalla
Det är dyrt att sälja kallt. Bättre då med merförsäljning till redan uppvärmda kunder. Seth Godin pratar i detta sammanhang om permission marketing – det vill säga att få tillåtelse att komma med sitt säljbudskap. Som ett slags kommunikationskontrakt mellan köpare och säljare.
Att varma leads är bättre än kalla har säljarna sedan länge förstått. Däremot tenderar marknadsförarna att fastna i ett kampanjtänk som många gånger innebär interruption marketing mot kalla leads. Varför är det så?
Avslutande tips
Innan vi avrundar ger Jerry Silfwer dig som lyssnar några väl beprövade och användbara tips på hur du kan få spinn på ditt innehåll. Vill du sedan lära mer kan jag rekommendera dig att kolla in doctor Spin! 😉
Länkar till sådant som nämns i podden
- Thomas väg till content marketing sammanfattat i artikeln: Marknadsföring är produktutveckling.
- Studien om antalet införanden (som ökade från 3 till 97 på fem år) och studien om optimal exponeringsfrekvens sammanfattas i artikeln: Övervinn din reklamtrötthet
- Boken Reklam: förståelse och förnyelse av Sara Rosengren och Henrik Sjödin
- Artikel om de två logikerna samt permission marketing: Förstå avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation
- Artikel om hur content marketing och permission marketing hänger ihop: Content marketing, inbound marketing och social media marketing – skillnader och likheter
- Artikel: Forskning visar: content marketing bygger ditt reklamkapital
- Artikel: Köparens resa genom säljtratten
- Det finns tydliga kopplingar mellan dagens samtal och det som Pontus och Thomas tar upp i podd-avsnittet: Vad är värdet av en like? Inte det du tror!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Carbone © Montero (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »