Kan Pavlovs experiment med dreglande hundar förklara hur content marketing fungerar? Ja! Se och hör Thomas Barregren förklara hur i detta föredrag vid Kntnt frukost 31.
Kan Pavlovs experiment med dreglande hundar förklara hur content marketing fungerar? Ja! Se och hör Thomas Barregren förklara hur i detta föredrag vid Kntnt frukost 31.
Del av vår egen content marketing
Det är en tidig morgon i februari. I publiken sitter förväntansfulla deltagare och på scen står Kntnts vd Thomas Barregren, inbjuden av vår samarbetspartner Cision att hålla morgonens första föreläsning.
Idag är första gången som någon från Kntnt håller ett föredrag på en Kntnt frukost. Eftersom våra frukostar primärt är en del av vår egen content marketing satsning (och inte ett forum där vi marknadsför oss själva och våra produkter) brukar vi som regel hålla låg profil.
Men denna gång blev det annorlunda då Cision bad Thomas att ställa upp.
Pavlovs hundar och content marketing
Rubriken i Thomas presentation är minst sagt kryptisk. Dessutom blandar han in professorerna Sara Rosengren och Micael Daléns forskning om kommunikationskapital i sitt anförande samtidigt som han visar gamla godingar inom reklamfilm. Hur i hela världen detta hänger ihop ser du i hans presentation nedan.
Sann content marketing
Nej, content marketing är inte detsamma som content for marketing. Och även om ditt innehåll skapar ett bra mottagarvärde är det inte med automatik content marketing. Detta är två vanliga missuppfattningar menar Thomas som ger följande definition:
Content marketing är ett arbetssätt, en metodik, som sker på egen plattform, regelbundet och uthålligt och som skapar mottagarvärde i syfte att uppnå affärsnytta.
Vad egen plattform innebär, varför regelbundenheten är viktig och hur du ska nyttja sociala medier i ditt content marketing arbete hör du Thomas berätta i presentationen.
Lyssna gärna också på Kntnt Radio avsnitt 87 där Pontus Staunstrup och Thomas borrar djupare i frågan om just regelbundenhet och uthållighet.
Varumärket
Vissa varumärken etsar sig fast – det tror jag du håller med om. Ta till exempel Nikes logga, ett Apple tangentbord eller ljudet från en Harley-Davidson motorcykel. Det finns också en vetenskaplig förklaring till varför vi genast känner igen vissa varumärken och på köpet är mer accepterande till deras säljbudskap. Thomas illustrerar detta med välkända reklamfilmer. Se om du kan svaren.
En frukost, två blogginlägg och en podd-intervju
Detta var den andra artikeln från eventet. I den första artikeln, som vi publicerade för en vecka sedan, kan du se och höra advokat Alexander Jute förklara vad EU:s nya dataskyddsförordning – GDPR innebär för din marknadsföring.
Vill du sedan fördjupa dig ytterligare i ämnet rekommenderar jag dig att lyssna på vår podd-intervju med Alexander i Kntnt Radio avsnitt 88. Och läsa Alexanders gästkrönika Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring.
Se presentationen
Vi spelade in Thomas föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/205682369
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »