Content marketing fick luft under vingarna först i USA. Marknadsförarna där ligger år före sina svenska kollegor. Men hur många år? Och finns det något att vinna på att känna till det? Det funderar jag på i denna artikel.
Content marketing fick luft under vingarna först i USA. Marknadsförarna där ligger år före sina svenska kollegor. Men hur många år? Och finns det något att vinna på att känna till det? Det funderar jag på i denna artikel.
Content marketing ≠ ”content”
Först en vänlig påminnelse. Content marketing är inte det samma som att använda innehåll i marknadsföring. Det vore tämligen meningslöst att ha en term för det, eftersom praktiskt taget all marknadsföring förutsätter innehåll. 🙂
Content marketing benämner ett särskilt tillvägagångssätt som uppfyller fyra principer. Jag har redogjort för dessa i andra artiklar (bland andra denna) så jag ska inte upprepa dem här. Men det är värt att notera att det ända sedan mitten av 1800-talet finns exempel på företag som framgångsrikt har bedrivet content marketing. Så det är absolut inget nytt.
Något har hänt
Men det är ganska uppenbart att något har hänt de sista åren.
Först myntades begreppet för att beteckna tillvägagångssättet som beskrivs av de fyra principerna. Det skedde redan 2001. Och från 2008 började termen få spridning. Först i USA och från 2012 också i Sverige.
När många enas om ett namn på ett tillvägagångssätt, så är det lättare att prata om det, att utbyta tankar och erfarenheter, och att identifiera metoder som fungerar. Så därför har content marketing kommit att utvecklas till en metodik.
Behov av en metodik
Under senare år har behovet av en sådan metodik vuxit sig starkare i takt med paradigmskiftet från massmedia till person-till-person media. När effekten av köpt plats i massmedia blir allt mindre, så inser marknadsförare att de måste förtjäna plats i person-till-person media. Det förutsätter innehåll som är relevant, intressant och värdeskapande både för mottagare och avsändare. Seth Godin och Philip Kotler förutsåg detta redan för 15 år sedan. Och utvecklingen har kraftigt påskyndats av Google.
Så hur gör man? Content marketing är en lösning. (Andra exempel är de närbesläktade idéerna inbound marketing och youtility (lyssna från 21:05).
Frågeställning
Så, trots att content marketing har utförts ända sedan marknadsföringens uppkomst i mitten av 1800-talet, så är det först nu som metodiken har tagit form och börjat få spridning. Längst har de kommit i USA. Sverige ligger efter. Hur mycket? Och är det ens relevant? Det ska jag besvara nu.
Jämförelse USA och Sverige
För en tid sedan besökte Pia och jag konferensen Content Marketing World (om vilket du kan läsa här, här och här samt lyssna om här). Mellan två föredrag började vi fundera och diskutera hur långt content marketing har kommit i USA, där vi befann oss, jämfört med i Sverige.
Vi utgick från vad samtalen på årets upplaga av Content Marketing World kretsade kring och vad samtalen tycktes oss ha kretsat kring de tre tidigare åren. Vi antog att de som deltar på konferensen är längst fram i content marketing vågen i USA. Vi jämförde med hur vi upplever resonemanget går i Sverige längst fram i vår vågfront. Och vi antog att Sveriges vågfront rör sig med samma hastighet som USAs.
USA
Vår känsla är att marknadsförare i USA började intressera sig för content marketing runt 2008 och att det boomade 2012. Under 2013 och 2014 har många gått från att lyssna och lära sig till att prova på själva och i många fall misslyckas på grund av avsaknad av strategi. Och att döma av vad samtalen under årets Content Marketing World kretsar kring så kommer just strategi och process komma i fokus från 2015.
Sverige
Svenska marknadsförare har enligt vår uppfattning ännu inte lämnat den första fasen när man upptäcker content marketing och vill lära sig mer. Vi tror att det kommer ändras under 2015, att du och dina kollegor kommer våga prova på.
Slutsats
Vi drog av denna jämförelse slutsatsen att Sverige är cirka två år efter i USA i utvecklingen.
Ovetenskaplig men ändå relevant
Vår analys var förstås fullständigt ovetenskaplig. Den var inte ens djuplodande. Kom ihåg att vi var på språng mellan två föredrag. 🙂 Men vi tycker ändå, så här en tid efteråt, att resonemanget håller och att slutsatsen är korrekt.
Frågan om hur långt efter USA Sverige är kan synas esoterisk. Men jag tycker inte det. Om vi tar till oss det faktum så kan vi, som enskilda marknadsförare, välja att antingen följa utvecklingen i USA och få konkurrensfördelar gentemot svenska kollegor som inte gör det, eller att låta kollegorna i USA begå misstagen och i lugn och ro studera och lära av dem för att själv undvika samma misstag.
Skandinavien i övrigt
Det jag nu ska säga är helt baserat på magkänsla och utan något egentligt underlag. Jag upplever att Danmark ligger lite före Sverige, som i sin tur ligger lite före Norge. Kanske helt fel. Och antagligen inte så intressant. Men i alla fall.
Vad tycker du?
Vad är din uppfattning? Är det meningsfullt att jämföra länder så här? Ger det något? Håller du med om slutsatserna? Diskutera gärna saken i någon av de svenska diskussionsgrupperna på Facebook och LinkedIn.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »