Content marketing. Det är marknadsföring med innehåll. Så tänker de flesta, och därför svarar 9 av 10 marknadsförare i Sverige att de gör content marketing. "Nä", sa jag, och skrev att du gör inte content marketing – du bara tror det. I artikeln förklarar jag content marketing med fyra principer. En av dem säger att content marketing skall ge värde för mottagaren. Men varför? Det skall vi tillsammans utforska i denna artikel. Så häll upp en kopp kaffe, sätt dig till rätta, och läs vidare!
Content marketing. Det är marknadsföring med innehåll. Så tänker de flesta, och därför svarar 9 av 10 marknadsförare i Sverige att de gör content marketing. ”Nä”, sa jag, och skrev att du gör inte content marketing – du bara tror det. I artikeln förklarar jag content marketing med fyra principer. En av dem säger att content marketing skall ge värde för mottagaren. Men varför? Det skall vi tillsammans utforska i denna artikel. Så häll upp en kopp kaffe, sätt dig till rätta, och läs vidare!
Den digitala revolutionen
Fyra år. Det är bara fyra år sedan iPad lanserades, och en helt ny produktkategori – surfplattan – såg dagens ljus. Idag känns de nära oumbärliga. Nästan lika oumbärliga som smarttelefoner – som lanserades bara tre år tidigare. Det är svårt att tänka sig en värld utan smarttelefon och surfplatta.
Idag kan du när som helst, och var som helst, kommunicera med familj, vänner, bekanta och okända. Du väljer själv när och var du tar del av innehåll. Och du kan utan större besvär eller stor kostnad, producera och publicera innehåll, var du än befinner dig, och vad än klockan är. Detta var knappt möjligt för bara fem år sedan, och absolut inte möjligt för tio år sedan.
Tänker du på detta, så inser du att vi är mitt uppe i en stor förändring. En digital revolution som började när webben och mobiltelefoner såg dagens ljus för tjugofem år sedan, som tog fart när sociala medier började dyka upp för tio år sedan, och som nu har exploderat tack vare smarttelefoner, surfplattor och andra smarta och bärbara prylar. En revolution som får lika stora påverkan på samhället som den industriella revolution för 200 år sedan.
Massmedia – en historisk parentes
Före den industriella revolutionen spreds nyheter och åsikter praktiskt taget alltid en-till-en. Någon berättade för någon, som berättade för någon annan och så vidare. Det skedde i köket, i kyrkan eller på marknaden. Dessa mötesplatser var sin tids kanaler. Det tog tid för nyheter och åsikter att spridas på detta sätt. Men det var tillgängligt för alla.
Med den industriella revolutionen, som kom till Sverige i början av 1800-talet, växte tidningen fram som ny kanal. Obligatorisk folkskola gjorde gemene man läskunnig, och ny teknik gjorde det möjligt att trycka större upplagor till lägre pris. Tidningen var det första massmediet, och följdes senare av radio och tv. I massmedier sprids innehåll snabbt. De kom därför att dominera spridning av nyheter och åsikter. Men bara ett fåtals nyheter och åsikter – de med tillräckliga resurser för att driva en tidning, en radiokanal eller en tv-station, eller för att köpa utrymme i dessa.
Nu inträffar den digitala revolutionen. Webben låter oss bygga nätverk som sträcker sig långt utanför köket, kyrkan och marknaden. Sociala medier gör det enkelt att snabbt sprida nyheter och åsikter till vänner, och för dem att sprida det vidare till sina vänner och så vidare. Med smarttelefoner och surfplattor har vi denna möjlighet aldrig längre än på en armslängd avstånd – bokstavligen. Spridning en-till-en av innehåll som är relevant och värdefullt sker därför minst lika snabbt som i massmedia. Och eftersom vi tror på vänner, och misstror alla andra, så slår sociala medier ut massmedier, med tidningsdöd nu och radio- och tv-död snart som följd. Massmedia blir en historisk parentes.
Konsekvenser för marknadsföring
Den industriella revolutionen gav inte bara upphov till massmedia. Den gav också upphov till marknadsföring som vi känner den idag. Den framväxande industrin behövde berätta att den fanns och vad den kunde erbjuda.
Det finns bara ett litet krux. Marknadsföringen uppkom i den historiska parentesen. Mycket av de idéer, metoder och tekniker som har utvecklats under marknadsföringens 150-åriga historia utgår från den massmediala logiken. En logik som alltså är i upplösning. När logiken ändras, måste marknadsföringen också förändras. Det gäller speciellt det fjärde P:et – påverkan.
Den gamla logiken
För att förstå den massmediala logiken, tänk på kommunikation en-till-många som ett flöde. Tidningar, radio, tv är källor för innehåll. Ur var och en av dem flödar en ström av innehåll. Varje sådan ström når en publik. Genom att köpa plats i strömmen har marknadsförare nått publiken med sitt budskap.
Marknadsföringens rådande logik är den massmediala. Den som har gällt från 1800-talet. Den är bekväm. Och den är effektiv. Tills nu.
En marknadsförare som tillämpar den massmediala logiken på sociala medier prioriterar många följare. Resonemanget lyder: Desto fler som följer företaget, desto fler får budskapet, och desto fler påverkas. Men det fungerar inte så. Följare kan betydligt lättare ignorera budskapet i sociala medier än i massmedier. Så om budskapet inte upplevs relevant och värdefullt så får det ingen effekt.
Den nya logiken
För att förstå den nya logiken, tänk på kommunikation en-till-en i sociala medier som ett nervsystem. En neuron kan skicka en signal via sina synapser till andra neuroner, som kan välja att ta emot signalen eller inte, och föra den vidare eller inte. Vårt nervsystem består av miljarder sådana neuroner – ihopkopplade tillsynes huller om buller. Men tillsammans bildar de en effektiv mekanism för att sprida relevanta och värdefulla signaler och blockera allt annat.
En marknadsförare som tillämpar den nya logiken prioriterar istället att bygga en långsiktig och djup relation med sin egen publik. Den som lyckas med det får inte bara en publik, utan också ”fans” – hängivna följare – som mer än gärna hör av från dig och delar vidare ditt innehåll till sina följare.
Värdeskapande och värdestödjande innehåll
I den nya logiken står värdefullt innehåll i centrum. Sara Rosengren har i sin forskning vid Handelshögskolan i Stockholm identifierat två typer: värdeskapande och värdestödjande.
Innehåll som är värdeskapande är i sig självt värdefullt för mottagaren. Om du upplever att du lär dig något nytt och får nya insikter av att läsa denna artikel så är den värdeskapande.
Innehåll som är värdestödjande ger värde i den kontext det befinner sig. Om du upplever att du framstår som smart när du delar vidare denna artikel, så är den värdestödjande.
Innehåll som skall spridas i sociala medier bör vara lite av båda. Värdeskapande för att vi skall vilja ta emot det. Värdestödjande för att vi skall vilja dela det vidare.
Snyt dig – glöm viral marknadsföring
Värdestödjande och värdeskapande innehåll är en förutsättning för att innehåll skall spridas en-till-en i de sociala medierna. Som regel klingar spridningen av redan efter något eller några hopp.
Men ibland fortsätter den, och fortsätter, och fortsätter… Går det dessutom snabbt så pratar vi om ”viral spridning”. Det mest kända och lysande exemplet är naturligtvis The Epic Split som har kommit upp i 73 miljoner visningar på YouTube.
Många marknadsförare drömmer om en viral succé. Men det är hart när omöjligt att planera för. Värdeskapande och värdestödjande innehåll är definitivt nödvändigt. Men inte tillräckligt. Så mitt råd lyder: Snyt dig! Satsa istället din tid och dina pengar på att etablera och växa din publik. Några av dem köper ditt företags varor eller tjänster imorgon. Andra kanske först om några år. Och några blir dina ambassadörer som rekommenderar ditt företag och era produkter till andra.
Content marketing
Content marketing handlar precis om det. Att långsiktigt bygga en publik, genom systematisk och regelbunden publicering av värdeskapande och värdestödjande innehåll. Syftet är att skapa affärer. Svårare än så är det inte.
Vill du läsa eller höra mer om content marketing och värdeskapande och värdestödjande kommunkation så rekommenderar jag:
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »