Content marketing – det skalbara minglet. Måste du bli dataanalytiker? Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier? Dreglande hundar.
Hej vänner!
Content marketing – det skalbara minglet. Det är en bra rubrik. Det grämer mig att jag inte kom på den själv. Men äras den som äras bör. Rubrikens upphovsman heter Tomas Tränker.
Tomas är mannen och rösten bakom Entreprenörsdriv – en podcast om ”företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster”. Men det är också till stor del en podd om marknadsföring och försäljning – i entreprenörsdrivna företag.
Tomas är själv marknadschef, och det märks i val av ämne och gäster. Senast gästades han av Niklas Myhr – a.k.a. The Social Media Professor – och gången före det av ingen mindre än undertecknad med kollega.
Kollegan är förstås Pia. Och som du säkert har gissat lyder podcastens rubrik: Content marketing – det skalbara minglet.
I intervjun förklarar Pia och jag vad content marketing är och hur det fungerar. Jag är nöjd med vår insats, för jag tror vi lyckades förklara det på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Det är så bra att jag vågar föreslå att du låter spela upp intervjun för chefen eller kollegor som inte riktigt förstår content marketing.
⁂
Ett helt annat sätt att förklara content marketing bjöd jag på för några veckor sedan när jag pratade på Kntnt Frukost.
Det var första gången sedan starten 2013 som vi själva pratade på vårt egen frukostevent. Det kan tyckas udda, men är ett strategiskt val vi har gjort. Vi ser Kntnt Frukost som en content produkt – inte som vår megafon – och fyller den därför med innehåll som vi tror vår målgrupp uppskattar. Att jag ändå stod på scen beror på Cision.
Cision är en mycket uppskattad samarbetspartner under våra frukostar. Bland annat bidrar de med en talare. Varje frukost har alltså två presentationer. En kortare på tjugo minuter som Cision ansvarar för, och en längre på 45 minuter som Kntnt ansvarar för.
Cision har haft med flera spännande talare, bland annat Frida Boisen och från Internetstiftelsen och Hammer & Hanborg. Och sist gång var det jag.
Naturligtvis ville jag använda mina 20 minuter till att prata om content marketing. Den här gången från en lite annorlunda vinkel. Eller rättare sagt, en mycket annorlunda vinkel: Pavlos dreglande hundar. Nyfiken? Kolla här!
https://vimeo.com/205682369
⁂
Nu till något helt annat: Open Graph, Twitter Cards och metataggar.
Min kompanjon och kollega Fabian Sörqvist är inte bara en knivskarp utvecklare (han är arkitekten bakom bland annat www.lu.se), utan också en bra pedagog och skribent. Något han alltför sällan har tid att visar prov på, eftersom han fokuserar på att vidareutveckla Konzilo. Men i veckan tog han sig tid.
Fabian berättar hur du ska få din webbsida att se så snygg ut som möjligt när du eller andra länkar till den på Facebook, LinkedIn eller Twitter. Läs artikeln här.
⁂
Till sist vill jag slå ett slag för veckans avsnitt av Kntnt Radio. I avsnitt 89 frågar Pontus Staunstrup och jag oss: Måste man vara dataanalytiker för att lyckas med content marketing. Lyssna nu!
Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »