Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 11 från den 16 november 2015.
Välkommen till avsnitt 11 av Åsikt.
Jag som har en åsikt heter Thomas Barregren, och spelar in detta söndagen den 15 november 2015.
Erfarenhet
Kntnt tog för ett år sedan initiativet till en erfa-grupp inom content marketing.
Erfa är affärsslang för ”erfarenhet”. En erfa-grupp är alltså en grupp med människor som samlas några gånger per år och utbyter erfarenheter inom ett område.
Vår erfa-grupp består av ett drygt dussin marknadschefer och motsvarande som har träffats fem gånger under 2015. Varje möte är tre timmar långt, har ett tema, och ofta en inbjuden gäst. Under året har vi avhandlat
- vad content marketing är och varför det är här för att stanna
- hur varumärket påverkas av content marketing
- hur storytelling kan användas för content marketing
- vikten av att förstå företagets syfte och värderingar när man gör content marketing, och
- hur dessa fyra saker hänger ihop.
Om det sista ska jag prata idag. Eller rättare sagt en del av det. För det är ett stort och komplext ämne – och mycket intressant.
Jag ska prata om är vikten att förstå företagets ädlare ändamål och djupt rotade värderingar och låta det genomsyra allt innehåll vi publicerar, så att innehållet stämmer överens med målgruppens brand experience av oss.
En företagspirat kan också ha ett ädelt syfte
Jag tror att alla företag har ett djupare syfte. Eller rättare sagt att alla företag grundas med ett ädlare ändamål än att bara tjäna pengar. Till och med Cevian som Christer Gardell grundade tillsammans med Lars Förberg.
Svenska Dagbadet kallar Christer Gardell för företagspirat. Och magasinet Fokus kallar honom för styckmästaren. Han köper in sig i lönsamma storföretag, slaktat dem, skär ut godbitarna och kastar bort resten. I vart fall är det bilden i medier.
Han var Sven Hagströmers och Mats Qvibergs ”råskin” när Custos monterades ned bit för bit och sen helt övertogs av herrarna Hagströmer och Qviberg. Han slaktade den finska industrikoncernen Metso, som hade 30 000 anställda och en omsättning på över 60 miljarder kronor. Och han tvingade TeliaSonera till extra utdelningar ur bolagets kassa. Och detta är bara ett axplock av allt han har gjort.
Så jag kan gott förstå varför det blev ett sådant halabaloo när han för några år sedan köpte in sig i Volvo (inte den kinaägda Personvagnar utan i den svenskägda Lastvagnar). Då var Renault och Daimler största ägare. Nu är det Christer Gardells bolag. Enligt Svenska Dagbladet drar han åt tumskruvarna. Lönsamheten ska öka till 10%, kostnader ska kapas med 10 miljarder, och delar ska säljas ut.
Inte konstigt att Christer Gardell uppfattas som urtypen för en råkapitalist – en som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt – utan hänsyn till andra värden. Därför är det svårt att tro att hans bolag Cevian drivs av ett större syfte. Men jag tror faktiskt det gör det.
Ägare till privata bolag, till exempel IKEA, ser sitt engagemang som långsiktigt och vill under tiden utveckla bolaget till en bättre version av sig självt.
Så ser det inte alltid ut i publika bolag, som ofta har anonyma ägare i form av banker, försäkringsbolag och andra institutioner. Dessa ägare ser sitt innehav som förvaltning av pengar som är deras egna eller har anförtrotts dem. De har sällan vilja att engagera sig för att långsiktigt utveckla bolaget.
De tillsätter en ordförande. Det får räcka. Sen anställer ordförande en kompis som vd. Och han (för det är nästan alltid en han) plockar in sina polare. Det blir en j…a bastuklubb. Och ibland blir de så upptagna med varandra, att de glömmer att ta hand om företaget de är satta att sköta.
Det är då Christer Gardell slår till. Hans bolag Cevian går in i bolag som har potential men är, med hans egna ord, ”förbisedda eller missförstådda”.
Cevians ädlare syfte, som jag uppfattar det, är långsiktigt engagemang för att utveckla sådana bolags strategi, struktur, styrning och rapportering, så att de blir bättre versioner av sig själva. Och ger mer vinst.
Och bevisligen är Cevian både en långsiktig och engagerad ägare. Förvisso har de hårda nypor och ställer stora krav på vinst. Men hade de bara varit intresserade av pengar, så tror jag de hade agerat annorlunda.
Min poäng är att alla bolag – till och med Cevian – har ett ädlare ändamål. Ett syfte som är större än att bara tjäna pengar. Även ditt företag. Och jag är övertygad om att det syftet, vare sig det är artikulerat eller inte, formar företagskulturen och varumärket.
Reklam
Det gör också de värderingar som finns i företaget. Det ska jag prata mer om efter reklamen.
Kärnvärden som inte är plattityder
Många företag har tänkt ut och skrivit ned sina kärnvärden. Du vet: innovation, excellens, transparens, ansvar, respekt och liknande. Det ligger ofta mycket tanke bakom, så de är inga plattityder trots att de kan låta som sådana.
Som regel är de uttalade kärnvärdena ett resultat av intellektuellt arbete. Och det är ett problem.
Våra handlingar styrs sällan av vårt intellekt, utan av våra känslor. Och ofta säger våra känslor något annat än företagens kärnvärden.
När en jobbig kund för femtioelfte gången klagar på servicen så är det svårt att leva upp till ett kärnvärde som ”kunden först”.
Och tänk på alla företag som hyllar öppenhet och transparens, men håller knäpptyst när de har skitit i det blå skåpet.
Eller företag som pratar vackert om hållbar utveckling, men låter direktionen flyga privatjet både i och utanför tjänsten.
Så därför säger jag, med stor respekt för alla som har varit med och tagit fram sådana kärnvärden, att de inte är riktiga kärnvärden. De är hittepå-värden.
Riktiga kärnvärden är en uppsättning av tidlösa principer som vägleder allt och alla inom företaget. Kärnvärden är så fundamentala att de sällan eller aldrig ändras. Inte ens om det straffar sig att behålla dem.
Precis som med det ädlare syftet, så tror jag att alla företag har riktiga och djupt rotade kärnvärden. Men de är inte alltid uttalade. Och ofta skyms de av hittepå-värden, som till exempel ”transparens”.
Och precis som med det ädlare syftet, så är jag övertygad om att de djupt rotade kärnvärdena, vare sig de är artikulerade eller inte, formar företagskulturen och varumärket.
Kärnideologi
Företag som har ett tydligt uttalat ändamål, större än att tjäna pengar, och gjort sina djupt rotade värderingarna till kärnvärden lyckas bättre. Det finns mycket forskning som pekar åt det hållet.
Ändamål och kärnvärden utgör tillsammans en kärnideologi. Jag har tidigare skrivit om det på Kntnts webbplats, så jag ska inte fördjupa mig mer i det nu. Det jag vill komma till är kärnideologins betydelse i content marketing.
Kärnideologin formar företagskulturen och varumärket. Det varumärke som medarbetare, samarbetspartners, kunder och alla andra som kommer i kontakt med företaget upplever.
Om du gör content marketing kommer en stor del av denna kontakt ske genom innehållet. Därför är det mycket viktigt att innehållet bottnar i företagets kärnideologi.
Om ni försöker konstla till det, till exempel för att leva upp till hittepå-värden, så skär sig innehållet i målgruppens ögon och de hör dissonansen i det ni säger. Så se till att vara trogen er kärnideologi.
Det är lättare om ni producerar innehållet självt. Men kan vara en utmaning om ni anlitar en byrå.
Se upp med byråer
Byråns medarbetare lever i en annan företagskultur, med annat syfte och andra värderingar än era, och det kommer påverka innehållet de producerar för er. Jag har två förslag på hur du ska hantera det.
Om ni inte redan har ett dokument som förklarar er kärnideologi så är det hög tid att ta fram ett. Skriv ned ert ädlare ändamål och era djupt rotade kärnvärden. Förklara dem, inte bara på ett intellektuellt sätt, utan med exempel och historier som talar till läsarens känslor. Gör ditt yttersta för att förmedla känslan ni har i dessa frågor. Inkludera sen detta dokument i briefen som byrån får. Och se till att de verkligen läser den och förstår er.
Kräv sen att få jobba med samma personer. Acceptera inte att de använder olika personer från ett tillfälle till annat. Ni ska ha en eller några få som alltid jobbar med er, som blir en del av er, som tror på ert ädlare syfte och anammar era kärnvärden. Med tiden blir hen som vilken medarbetare som helst. Då fungerar det bäst.
En del byråer jobbar på det här sättet. Och det är dem ni ska välja. Inte de andra.
Hör av dig
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel‑a kntnt.se.
På återhörande.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »