Pontus Staunstrup är tillbaka med ännu en gästkrönika. Denna gång ifrågasätter han om marknadsförare kan anförtros content marketing. Läs hans analys och se om du håller med?
Under första världskriget leddes Frankrike av Georges Clemenceau. Han lär ha sagt att ”krig är en alltför allvarlig sak för att anförtros militären”.
Jag har många gånger varit frestad att parafrasera det och säga att ”content marketing är en alltför allvarlig sak för att anförtros marknadsförare”. Jag ska förklara varför.
Plattityder ≠ kundinsikt
Content marketing är ett av de bästa sätt som finns för att bygga en relation till potentiella och befintliga kunder. I stället för att tränga oss på och avbryta med störande och egennyttigt budskap eller direkta säljförsök, så förtjänar vi uppmärksamhet med relevant och värdeskapande innehåll.
Content marketing handlar enligt min mening om att skapa innehåll som svarar på frågor och visar på lösningar och möjligheter utifrån målgruppens problem eller utmaningar. Men för att det ska fungera måste vi lära känna våra kunder, och på djupet förstå vad som händer i deras värld.
Den förståelsen finns sällan hos marknadsförare och kommunikatörer.
De skapar istället en persona – en fiktiv person som ska representera målgruppen, och försöker kommunicera till den. Tanken är god. Men allt för ofta blir det bara en plattityd, som till exempel:
Eva, 42 år. Har en hund. Tycker det är viktigt med miljö.
Eller:
Bengt, 37 år. Mellanchef. Vill sänka sina kostnader.
Det är omöjligt att skapa relevant innehåll utifrån sådana beskrivningar.
65–80% av innehåll slängs
Att arbeta med personas är, som sagt, en bra idé – om det görs ordentligt. Personas är inget marknadsförare eller byrån snickar ihop hemma på kammaren. Den ska baseras på research, intervjuer och intern analys.
Problemet med innehåll för personas ihopsnickrade av marknadsförare är att det sällan handlar om målgruppens faktiska utmaningar utan istället om vad marknadsförarna tror (vill tro) är utmaningen. Det leder till att målgruppen inte tar till sig innehållet som tänkt.
Tony Zambito är en auktoritet inom kundinsiktsområdet. Han skrev häromdagen om några undersökningar som visar att 65–80% av allt innehåll som B2B-köpare får är undermåligt och kastas bort, och att effektiviteten hos content marketing har minskat med 8% under ett år.
Hett men ytligt
Jerry Silfwer, kanske mer känd som DoctorSpinn, konstaterade något syrligt att ”most content marketing seems to be marketing the importance of content marketing”. Och han har en poäng.
Just nu är content marketing väldigt hett. Området lockar många. Många som försöker. Men hur ofta underbyggs det med ordentliga kundinsikter?
Kundinsikter står i i varje fall inte i centrum för diskussionerna för dagen. Istället pratas det om format och kanal, distributionssätt och att content kan användas för att skapa ”engagemang” och ”bygga relationer”.
Jag tycker det är fel fokus. Istället bör vi reflektera över om innehållet vi tar fram kan användas och göra nytta.
Självaste poängen
Marknadsförare och kommunikatörer, både ute i företagen och på byråerna, befinner sig i en eko-kammare. Därför måste andra delar av ett företag som satsar på content marketing också involveras. Det är min uppfattning.
Och där har du poängen i mitt resonemang. Vi som är marknadsförare och kommunikatörer är bra på att skapa och distribuera innehåll som säger det vi vill ha sagt. Men är vi bra på att förstå våra kunder och deras behov?
Nej. Det är de flesta av oss inte. Därför måste flera delar av din organisation vara med i arbetet med content marketing.
Arbetet måste börja med en ordentlig kartläggning av branschen, målgrupperna och deras utmaningar. Det enda sättet att få svar på frågorna är att fråga. Gör övergripande enkäter och djupintervjuer med människor i målgruppen och människor som kommer i kontakt med målgruppen (till exempel branschkollegor, säljare, de i kundtjänsten och de som utför service). Ingen av dem har helheten, så du måste prata med var och en för att få alla pusselbitar.
Håller du med?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »