Är content marketing verkligen för alla? Litet som stort företag? Och oavsett var på köpresan kunden befinner sig? Ja, det påstår i alla fall Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup i sin nyutkomna bok med samma namn. Lyssna på vårt samtal med de båda författarna här!
I dagarna kommer en ny svensk bok om content marketing ut i handeln. Den heter Content marketing för alla och är skriven av content marketing-profilerna Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup.
Thomas och jag fick ett givande samtal med de båda författarna. Om innehållet i boken såklart men även om annat som ligger oss content marketing-entusiaster nära.
Vi pratar om att content marketing är en angelägenhet för alla företag, avsett storlek, och att det faktiskt går att komma igång även med relativt små medel. Och som så många gånger tidigare slår vi fast att content marketing är en metodik, ett sätt att arbeta med kommunikation gentemot en kund, inget annat.
Men att upphandla tjänster inom content marketing kan vara en utmaning. Detta då otaliga byråer och konsulter slåss om att äga begreppet och dessutom vidgar det för att passa egna syften. Det gäller därför att ställa det rätta frågorna. Vilka de nu är.
Vilka roller är centrala i content-teamet? Hur mäter man sina kommunikationsinsatser och varför? Och hur funkar det med konvertering i content marketing?
Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt-radio för svar!
Innehållet
Avsnittet är 59 minuter (och några sekunder) långt. Vi pratar om mycket. Här är några exempel.
- boken Content marketing är för alla
- content marketing som sätt att kommunicera med kund
- likheter och skillnader mellan inbound marketing och content marketing
- 5 nödvändiga roller för ett content team
- mäta kommunikationsinsats
- faran att bli alltför datastyrd
- utmana läsaren
- content marketing startar med en affärsutmaning
- konvertering som en lång kedja av event
- svensk kontra internationell content marketing
- konvergens mellan sälj och marknad
- hur silos förstör effektiviteten i innehållsproduktionen
- traditionell annons är del av content marketing
- content first som strategi
- du måste fortfarande sälja
- vad du ska fråga när du kontaktar en byrå
- byråernas behov att fylla produktionsbasen
- faran att hoppa rakt in i den kreativa processen
- marknadscheferna är dåliga beställare
- äga sin strategi
- största utmaningen med content marketing
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Black & White © Arrow & Olive (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »