Content marketing
Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.
Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.
Content marketing
Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikeln »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikeln »Rätten att bli glömd i digitala miljöer
Ett år har passerat sedan GDPR trädde i kraft. Fortfarande brottas många företag med de praktiska och de juridiska tillämpningsfrågorna. Ett problem av det förstnämnda slaget är hur företag som behandlar personuppgifter raderar dessa i sina IT-system? Enligt dataskyddsförordningen ska man bygga upp sina system så att kraven i lagstiftningen uppfylls – men vad innebär det? Och går det överhuvudtaget att radera uppgifterna på ett sätt som innebär att de aldrig kan återskapas?
Läs om individens ”rätt att bli glömd” och företagets skyldighet att radera personuppgifter i dagens krönika skriven av Jeanette Jönsson, biträdande jurist på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikeln »Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online
EU satsar stora resurser på att förbättra de juridiska spelreglerna i EUs digitala miljö. Inte minst vad gäller den konsumentskyddande lagstiftningen. Större krav på e‑marknadsplatser och en utökad ångerrätt är bara några exempel på detta och sanktionerna vid överträdelse kan svida ordentligt. Som marknadsförare måste du veta vad som gäller. Läs dagens artikel författad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikeln »En publicist söker sin prenumerant
Har ditt företag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhetsflöde på hemsidan? Grattis, då är ni i själva verket även publicister. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det innebär. Läs mer om detta i dagens artikel signerad Lars Wirtén.
Läs artikeln »Blockkedjeteknologi i marknadsföring – möjligheter och fallgropar
Att använda blockkedjeteknologi (blockchain) i marknadsföring, kan det vara något? Teknologin är sedan länge väl beprövad i finanssektorn men också inom andra områden, däribland marknadsföring, sägs ett genombrott vara nära. Med stora effekter att vänta. Fördelarna med tekniken är tydliga men det finns samtidigt juridiska utmaningar att se upp med. Vad detta innebär för din marknadsföring kan du läsa i denna artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikeln »Nio steg till en redaktionell plattform
Oavsett vilken form du väljer för din content, till exempel tryck, webbmagasin eller blogg, måste du ha något att stå på och luta dig mot i det redaktionella arbetet. Vi kallar detta för redaktionell plattform. I denna artikel går Lars Wirtén igenom hur du steg för steg tar fram en sådan plattform. Läs och lär!
Läs artikeln »Så sätter du upp en redaktion
Att arbeta med content marketing kräver ett redaktionellt sätt att tänka och arbeta. För att lyckas med det måste du bilda en redaktion. I denna artikel berättar Lars Wirtén hur du gör. Läs den nu!
Läs artikeln »Användning av bild på anställda i marknadsföring
Använder du bilder på anställda i din marknadsföring? Aj! Då kan du ha problem, berättar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå i denna artikel. Läs de båda experternas rekommendationer!
Läs artikeln »Elektronisk signering av avtal: Tänk på detta innan du väljer leverantör
Snabbare avslut är en drivkraft när efterfrågan på tjänster där kunden signerar dokument digitalt ökar. En förenklad administration är en annan. Men att välja rätt i djungeln av leverantörer är inte lätt. Så vad ska du tänka på? Det vet advokat Henrik Saalman på Wistrand Advokatbyrå. Läs hans rekommendationer i dagens artikel!
Läs artikeln »Vad gäller för användning av bilder på internet?
Stränga krav på samtycke för användning av någon annans bild på internet gäller. Men det kan finnas undantag. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå reder ut vad lagen säger. Läs deras artikel nu!
Läs artikeln »ROI är inte ett effektmått
Att använda ROI som nyckeltal för marknadsföringsinsatser är förrädiskt. Forskning visar att det till och med kan skada företagets affär! Men väljer vi istället att fokusera på de effekter kommunikationen skapar kan vi börja tala ROI på riktigt. Mats Rönne, expert på effektmätning och dagens gästkrönikör, belyser problematiken och ger råd på vägen i dagens tänkvärda artikel. Läs och lär nu!
Läs artikeln »