Det har inte undgått dig att innehåll åter är kung. Content marketing har varit årets snackis bland marknadsförare. Inbound marketing är säljares nya kelgris. Och native advertising är tidningars frälsning. Oavsett metod så är innehåll i centrum. Innehåll som attraherar och engagerar. Innehåll som fångar dina målgruppers intresse, och får dem att ta ett steg till längs köparens resa. Men hur skall du göra, som är ansvarig för ditt företags marknadsföring, göra? I denna artikel delar Kntnt, ett managementkonsultföretag specialiserat på content marketing, med sig av sina tankar.
Det har inte undgått dig att innehåll åter är kung. Content marketing har varit årets snackis bland marknadsförare. Inbound marketing är säljares nya kelgris. Och native advertising är tidningars frälsning. Oavsett metod så är innehåll i centrum. Innehåll som attraherar och engagerar. Innehåll som fångar dina målgruppers intresse, och får dem att ta ett steg till längs köparens resa. Men hur skall du göra, som är ansvarig för ditt företags marknadsföring, göra? I denna artikel delar Kntnt, ett managementkonsultföretag specialiserat på content marketing, med sig av sina tankar.
Denna artikel publicerades första gången i nummer 3/2013 tidning i Marknadscheferna Stockholm, Väst och Syd och är skriven av Pia Tegborg och Thomas Barregren.
Den sjunde eran
Ännu för bara tio år sedan gick folk till bio i tid för att se reklamfilm. De slötittade på tv-reklam i brist på bättre saker att göra under reklamavbrotten. Och de undgick inte annonserna när de läste morgontidningar.
Så är det inte idag.
När reklam visas på bio eller tv, då tar vi fram smarttelefonen eller surfplattan och kollar nyheter eller håller kontakten med vänner och bekanta i de sociala medierna. Och allt färre har en morgontidning.
Det är utvecklingen av internet, mobilitet och sociala medier som ligger bakom denna förändring. En förändring som är här för att stanna, och med konsekvenser för marknadsföring som vi ännu bara kan ana.
Marknadsföring har under sin 150-åriga historia genomgått olika eror. Varje era har inletts med en genomgripande förändring av företagens villkor. Den beskrivna utvecklingen är en sådan förändring. Vi är i början på en ny era. Den sjunde, enligt forskarnas kronologi. Den värdeskapande eran.
Värdeskapande marknadskommunikation
Internet, mobilitet och sociala medier har ritat om spelplanen för marknadsföring. Inte bara på ett ytligt plan – som att vi nu kan använda sociala medier för marknadskommunikation – utan på ett mycket mer fundamentalt och djupgående sätt.
Internet har givit oss möjlighet att bygga mellanmänskliga nätverk som sträcker sig långt utanför hemmet, arbetsplatsen och den närmaste omgivningen. Mobil kommunikation har givit oss möjlighet att nå människor i vårt nätverk praktiskt taget när som helst och var vi eller de än befinner sig. Och sociala medier har givit oss verktyg för att utnyttja vårt vittomfattande nätverk av ständigt uppkopplade medmänniskor till att dela med oss och ta del av information på ett sätt som aldrig tidigare har varit möjligt.
Denna utveckling har givit var och en av oss möjlighet att skapa våra egna kommunikationskanaler. Vi erbjuder vårt innehåll till dem vi vill. Och vi tar del av innehåll från dem vi vill. Och framför allt behöver jag inte vare sig ta del av eller sprida vidare ditt företags marknadsbudskap. Om du vill att jag skall lyssna på ditt budskap, och kanske till och med dela med mig av det, så måste du se till att ge mig något av värde i gengäld.
Tre exempel
Värdet kan vara något vi får tillsammans med marknadskommunikationen. Det kan vara en presentartikel med företagets logotyp. Ett varuprov i en förpackning med produktinformation. Eller att prova på en tjänst samtidigt som vi får ett erbjudande att köpa tjänsten.
Värdet kan ligga i hur marknadskommunikationen sker. Det kan vara ett spel som knyter an till en produkt eller tjänst. Eller ett frukostseminarium om ett ämne som ett företag är expert på.
Eller värdet kan ligga i själva det som kommuniceras. Det kan vara information i ett nyhetsbrev som skickas ut med epost. Kunskap som förmedlas på en blogg. Eller underhållning i form av ett roligt YouTube-klipp.
Värdefullt innehåll
Content marketing, inbound marketing och native advertising är olika former av värdeskapande marknadskommunikation där värdet ligger i själva innehållet som kommuniceras. Där upphör likheterna. De kommer från olika världar och har olika syften.
Marknadsförare använder content marketing för att generera och upprätthålla kundrelationer genom att långsiktigt marknadsföra ett varumärke med regelbunden och systematisk publicering av innehåll som målgruppen finner värdefull.
Säljare använder inbound marketing för att skapa och utveckla leads genom att publicera innehåll på webben som attraherar möjliga kunder. Inbound marketing kan ses som content marketing begränsad till webben och bara för att skapa och utveckla leads.
Tidningar erbjuder native advertising för annonsörer som vill publicera innehåll som så långt som möjligt ser ut som redaktionellt innehåll på tidningars webbplatser. Native advertising är textreklam på webben.
Content marketing
Den mest använda formen av värdeskapande marknadskommunikation är content marketing. Den kallas också innehållsmarknadsföring. Termen är relativ ny. Den började användas i USA runt 2008, och har nu blivit populär i Sverige. Men idéen är beprövad. Kundtidningar är den mest kända formen av content marketing. Men det kan vara mycket mer.
Det kan vara fördjupande blogginlägg, som gör kunder medvetna om möjligheter, samtidigt som de får ett mervärde i form av kunskap. Det kan vara återkommande frukostseminarium, som etablerar bilden av arrangören som kunnig och engagerad inom området, samtidigt som kunderna får ett mervärde i form av inspiration. Det kan vara en serie underhållande videoklipp, som bygger varumärket och attraherar nya kunder, samtidigt som kunderna får en stunds förströelse. Eller det kan vara bildspel, bok, fallstudier, informationsgrafik, kunskapsbank, nyhetsbrev, podcast, webb-TV och mycket annat.
Tre principer
Content marketing är alltså en form av värdeskapande marknadskommunikation där värdet ligger i själva innehållet. Den bärande idén är att publicera innehåll som målgruppen finner värdefullt i syfte att generera och upprätthålla kundrelationer inom målgruppen. Den till synes enkla beskrivningen rymmer tre viktiga principer:
-
Det är företaget självt som publicerar innehållet. Naturligtvis kan de anlita någon som gör det faktiska arbetet att skapa och publicera innehåll. Och naturligtvis kan de publicera innehållet i kanaler som de själva inte äger. Men det måste tydligt framgå att det är företaget som är avsändare och utgivare av innehållet.
-
Målgruppen måste uppleva innehållet som värdefullt. Givet den allmänna misstänksamheten mot marknadskommunikation så ställer detta höga krav på innehållet, som måste upplevas lärorikt, informativt eller underhållande, upplevas ärligt eller sakligt och inte får upplevas som ett försök att sälja.
-
Syftet är att generera eller upprätthålla kundrelationer. Content marketing är inte ett ändamål i sig (som journalistik är). Det är ett medel för att attrahera potentiella kunder, göra dem till betalande kunder och behålla dem som lojala kunder.
En praktisk konsekvens av principerna är att content marketing är långsiktigt, att produktion av innehåll skall ske systematiskt och att publicering måste ske regelbundet. Långsiktigt eftersom det tar tid innan content marketing börjar ge effekt i form av genererade kunder. Regelbundet eftersom ett syfte är att upprätthålla kundrelationer. Och systematiskt eftersom det krävs regelbunden produktion av värdefullt innehåll under en längre tid.
Kom igång!
För att lyckas med content marketing (eller specialfallet inbound marketing) behöver du en plan som besvarar några viktiga frågor: Vilken effekt vill du uppnå? Vilka målgrupper bidrar mest till den önskade effekten? Vad påverkar målgrupperna att bidra till önskad effekt? Vad för innehåll tycker målgrupperna är värdefullt längs köparens resa, och vad får dem att ta nästa steg? Vilka innehåll i vilka medier ger mest effekt? Hur skall tonaliteten anpassas efter målgrupp, steg och media? Hur mycket och hur ofta skall du publicera innehåll? Vad skall du och dina medarbetare göra själv, och vad skall ni lägga ut på extern leverantör?
Dessa frågor och mycket annat tas upp i boken Content marketing – värdeskapande marknadskommunikation skriven av artikelförfattarna.
— Thomas Barregren och Pia Tegborg
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »