En bra content brief är avgörande för slutresultatet. Ändå slarvas det alltför ofta. Vår gästkrönikör Johanna Stenmark tar upp tre frågor du ska kräva svar på i briefen för att ditt innehåll ska ge effekt!
Vill du att ditt innehåll ska få effekt – rätt effekt – är en bra brief klart avgörande. Dessvärre är den inte helt enkel att få till, även seniorer i branschen och vana beställare får ofta kämpa.
För få till den ultimata briefen krävs också att vi som sedan kreerar och skapar innehållet utmanar och ställer frågor utan att ge vika.
I dagens artikel tar jag upp 3 punkter du som producerar innehåll bör ha med i din brief – och självklart fråga efter om de saknas.
Varför behövs ditt content?
Jag vill inte vara tjatig men ”varför” är en sådan vansinnigt viktig fråga. Varför – det vill säga syftet med innehållet – måste redas ut för att skapa samsyn. Något som inte minst behövs i stora team eller verksamheter där det ofta är flera personer involverade i innehållsarbetet.
Contentbyrån Sticky Content har i en undersökning frågat 283 marknadsförare och content proffs vad de inkluderar i sina briefer. Drygt 52 procent svarade att de inkluderar vilket syfte som innehållet skulle fylla. Det tycker jag är på tok för lite!
En brief ska visserligen hållas kort och koncis, men där måste framgå varför innehållet över huvud taget ska skapas. Behövs verkligen innehållet? Varför då? Och här duger inte svaret ”för att”.
Tydlig målgrupp för bättre relevans
Vi behöver veta vilka vi kommunicerar med, det vill säga vilken eller vilka målgrupper som innehållet ska attrahera och engagera. Det kan verka självklart att målgrupp ska ingå i en brief men hör och häpna – många missar på den punkten. I ovan nämnda undersökning angav endast 41 procent att de inkluderar målgrupp i sina content briefer.
Ju mer vi vet om målgruppen desto mer relevanta kan vi bli (tack för korrektur ”Ida”, tummen upp!). Ge dig aldrig på den punkten! Även om inte all information finns med briefen – vi vill ju hålla den kort – så behöver materialet finnas tillgängligt för den som står för innehållsproduktionen.
Fråga därför var du kan få veta mer om din målgrupp och varför (se, nu är jag där igen) vi vänder oss till just den målgruppen.
Alla parter – både kunder och kreatör – bör vara överens om målgrupp. Detta för att definiera förväntningarna på vad vi ska åstadkomma med innehållet.
Tänk mätning från början
Hur ska det mätas? Detta är kanske den punkt som oftast utelämnas. Det finns flera frågor som prioriteras över denna – så klart. Men den är nog så viktig och glöms allt för ofta bort när vi pratar innehåll.
Mätning är kopplat till syfte, till mål och målsättning, till målgrupp – ja till allt. Vi vill visa på effekt och resultat men ändå är det vanligt att bara mäta slutresultatet. Och knappt 14 procent av deltagarna i nämnd undersökning inkluderar ens mätning i briefen!
Tänk dig ett företag som efter en kampanj endast mäter om försäljningen ökat eller inte. I ett sådant fall är det svårt att veta vad som fungerade bra och vad som fungerat mindre bra. Tänker vi däremot mätning från början – och mäter kontinuerligt och löpande – kan vi testa, justera och maximera insatserna för ett så bra utfall som möjligt.
Mätningen kan säkerligen upplevas som extra arbete men ha i åtanke att den kan bespara alla inblandade både tid och bortkastade pengar på ett ineffektivt innehåll.
Tänk också på att det efter kampanjen är för sent att göra någonting åt ett mindre lyckat innehåll. Var därför den som tänker mätning redan från början. Finns det inte med i briefen – fråga varför.
Många sätt är bra men vissa är att föredra
Det finns mycket bra skrivet på temat kreativ brief och glädjande nog börjar det komma en hel del användbart även på content sidan. För att skriva en brief, debrief eller beställning – och dessutom en bra sådan – är minsann inte lätt. Det är en konstform, ett hantverk, som kräver en del kärlek.
En brief kan också se ut på många olika sätt så se till att hitta en form som passar dig och din verksamhet.
För dig som vill läsa mer om hur du skriver en bra content brief och vad som behöver finnas med vill jag tipsa om följande tre artiklar:
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »