En sedelärande berättelse om delicatobollar och dammsugare, och vad den säger dig om hur du ska tänka (eller rättare sagt inte tänka) om ditt content.
Mina barn tävlingsseglar. Inte på en nivå som är värd att skryta med. Så det ska jag inte göra. Men för att exemplifiera det jag ska prata om så ska jag börja med en berättelse från när min familj och jag var på en regatta som Kungliga Svenska Seglarsällskapet (KSSS) arrangerade för några veckor sedan.
Perfekt tillfälle att sponsra
Det var en stor regatta. 560 jollar av skilda sorter. Varje jolle har en eller två tävlande. Och de flesta tävlande har minst en medföljande, och inte sällan hela familjen. Så det bör ha varit en bra bit över tusen personer som spenderade två dagar på KSSS hamnplan i Saltsjöbaden. Ett perfekt tillfälle att sponsra för den som vill nå denna köpstarka målgrupp.
En sponsor hade fattat det.
I det absolut bästa läget hade de ställt upp sin vagn med förtält. Under förtältet hade de placerat ut kaffébord och stolar. På kafféborden stod skålar med delicatobollar och punchrullar (kanske mer kända som dammsugare). Och vid vagnen bryggdes riktigt kaffe.
Skålarna tömdes i ett nafs av både barn och vuxna som girigt stoppade i sig – och på sig – av godsakerna. Sponsorn hade fullt sjå att fylla på med mer chokladbollar och dammsugare – när de inte satte på mer kaffe, som ständigt tog slut.
Ta tillvara på uppmärksamheten
Sponsorn hade verkligen lyckats med det första steget vid all marknadsföring; att attrahera sin målgrupp.
I vart fall tror jag det. Jag förmodar att de såg seglarna och deras medföljande som sin målgrupp. Eller åtminstone de vuxna medföljande. Eller… Ja, vem var deras målgrupp? Det var något jag började fundera på när jag stod i kön till kaffet.
Det är naturligtvis ingen fråga som de flesta människor ställer sig i den situation. Snarare står de och tjôtar om ditt och datt medan de väntar på att nästa kanna med kaffe ska bli klar. Men jag är yrkesskadad. För jag stod där och funderade på vilken målgrupp sponsorn ville nå med sitt frikostiga fikaerbjudande.
Desto mer jag funderade, desto fler frågor dök upp. Varje fråga ledde till nästa. Hur tar de till vara på uppmärksamheten de har skapat? Vad är nästa steg? Vad är deras mål? Och… Vem är de?!
Tack för kaffet
Vem är de? Ingenstans såg jag svaret. Delicatobollarna kom från… Ja, Delicato. Likaså damsugarna. Och kaffet var från Löfbergs. Allt det hade jag snappat upp. Men inte vem som ger bort allt detta. Vem i helskotta står här och bjuder på chokladbollar och dammsugare och kaffe, utan att ens försöka sälja eller ens uppmärksamma sitt varumärke?
Jag började leta efter ledtrådar. På vagnens kortsida fann jag en. Valdemarsviks Sparbank stod det. Är det de som bjuder? Vill de att alla Sveriges jolleseglare (och några tillresta utifrån) ska öppna konto hos dem? Knappast.
På ett bord hittar jag en annan ledtråd. Två kataloger med ett enda ord på framsidan: Valdemarsvik. Är det Turistbyrån i Valdemarsvik som vill marknadsföra destinationen? Eller kommunen som vill få folk att flytta dit? Jag vet inte. Jag öppnade aldrig katalogen för att ta reda på svaret. Så yrkesskadad är jag inte.
Jag fick mitt kaffe, tog med mig delicatoboll och dammsugare, och försvann bort från vagnen för att avnjuta kaffet i den sköna höstsolen. Tack Valdemarsvik!
Tragikomiskt
Det är en tragikomisk berättelse. Komisk eftersom kampanjen var så amatörmässig. Tragisk eftersom all investering – i form av kaffe och kakor, arbetstid och inte minst personligt engagemang från dem som var på plats – gick förlorad.
Du som är en erfaren marknadskommunikatör hade förstås inte gjort samma misstag. Du hade tagit tillvara på målgruppens uppmärksamhet och vänligt men bestämt knuffat dem vidare längs den beslutsresa som slutar med att de handlar på ett sätt som du önskar. Eller hur? Precis!
Men varför gör du inte samma sak med ditt content?
Bjuder du också på delicatobollar och dammsugare?
Vaddå?, frågar du dig, upprörd inombords. Jag ska förklara.
De tre sista åren har du säkert hört till leda om content marketing och inbound marketing och branded content och native advertising. Därför vet du att den bärande idén för dessa tillvägagångssätt är att skapa innehåll som målgruppen upplever som relevant och värdefullt – i kontrast till vanlig annonsering som avbryter sådant innehåll.
Och det fungerar. Det visar inte minst forskning vid Handelshögskolan i Stockholm. Så det är inte konstigt att allt fler av dina kollegor fokuserar allt mer på att skapa innehåll med mottagarvärde.
Som förespråkare och specialister på content marketing är vi på KNTNT förstås glada. Men också bekymrade. För många som börjar med content marketing gör samma misstag som i berättelsen. Man förhåller sig till innehållet på samma sätt som Vem-det-nu-var-från-Valdemarsvik förhöll sig till delicatobollarna och dammsugarna. Varsegod, här är bra innehåll, utan krav på motprestation.
Föregå med gott exempel
Så för att föregå med gott exempel så ska jag avsluta denna krönika med en vänlig (men bestämd) knuff längs den beslutsresa som vi hoppas slutar i att du laddar ned och testar vårt planerings- och rapporteringsverktyg Konzilo. 🙂
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »