Medansvar, snårig upphovsrätt och hårfin gräns mellan yttrandefrihet och marknadsföring. Det finns många fallgropar för en content marketer. Men Cecilia Torelm Tornberg från MarLaw, en advokatbyrå specialiserad på marknadsrätt, kan hjälpa. Det gjorde hon på vid senaste Kntnt frukost. Om du missade tillfället kan du se och höra hennes presentation här.
Dags igen för Kntnt frukost! Det är en tidig morgon i början av november och närmare 150 gäster sitter förväntansfulla till bords i Lindholmen konferenshall för att delta i Kntnt frukost avsnitt 20. Gäspningarna har avtagit i takt med kaffeintaget och det är ett dovt sorl i lokalen.
Vi hälsar våra gäster välkomna. Sedan följer några väl valda ord från morgonens frukostsponsor Lindholmen meetings innan Jaana Vickhoff och Emelie Ockenström Norberg från den digitala marknadsföringsbyrån Iprospect intar scenen för att ge 5 konkreta tips till framgång på nätet.
Ha koll på dina kunders sökresa, strukturera och optimera ditt innehåll, fyll dina content-gaps och bygg en stark mobilnärvaro lyder de. Med tanke på att det görs 50 miljoner google-sökningar i Sverige varje dag (!), varav 17% är helt nya och 50% görs från mobilen är det råd att ha respekt för.
Därefter är det dags för morgonens huvudtalare, Cecilia Torelm Tornberg. Cecilia är advokat på advokatbyrån MarLaw – en nischbyrå helt specialiserad på marknadsrätt. Precis som Cecilia. Redan som 5‑åring hade hon sitt yrkesval klart för sig och att Cecilia är en van talare med ett brinnande intresse för sitt område märks tydligt.
Under seminariet tar hon upp det mesta du behöver veta för att inte trampa i klaveret när du gör content marketing. Och det är en hel del! Det handlar till exempel om ansvarsfrågor, om gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring, om upphovsrätt till bilder och om kampanjer i sociala medier. Att detta är aktuella frågor för många idag märks tydligt på den strida ström av frågor som följer efter föreläsningen.
Se föredraget
Du som inte kunde vara med på frukosten kan som tur är ändå ta del av Cecilias presentation då vi som vanligt spelat in den. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/145101835
Om du vill höra mer av Cecilia Torelm Tornberg så ska du lyssna nästa avsnitt av Kntnt Radio. Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa intervjun.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »