Cecilia Torelm Tornberg: Juridiska fallgropar för dig som gör content marketing (Kntnt frukost 20)

Medansvar, snårig upphovsrätt och hårfin gräns mellan yttrandefrihet och marknadsföring. Det finns många fallgropar för en content marketer. Men Cecilia Torelm Tornberg från MarLaw, en advokatbyrå specialiserad på marknadsrätt, kan hjälpa. Det gjorde hon på vid senaste Kntnt frukost. Om du missade tillfället kan du se och höra hennes presentation här.

Pia Tegborg
10 november 2015

Dags igen för Knt­nt fru­kost! Det är en tidig mor­gon i bör­jan av novem­ber och när­ma­re 150 gäs­ter sit­ter för­vän­tans­ful­la till bords i Lind­hol­men kon­fe­rens­hall för att del­ta i Knt­nt fru­kost avsnitt 20. Gäsp­ning­ar­na har avta­git i takt med kaf­fe­in­ta­get och det är ett dovt sorl i lokalen.

2015-11-06 08.08.33

Vi häl­sar våra gäs­ter väl­kom­na. Sedan föl­jer någ­ra väl val­da ord från mor­go­nens fru­kost­spon­sor Lind­hol­men mee­tings innan Jaa­na Vick­hoff och Eme­lie Ocken­ström Nor­berg från den digi­ta­la mark­nads­fö­rings­by­rån Ipro­spect intar sce­nen för att ge 5 kon­kre­ta tips till fram­gång på nätet.

Ha koll på dina kun­ders sökre­sa, struk­tu­re­ra och opti­me­ra ditt inne­håll, fyll dina con­tent-gaps och bygg en stark mobil­när­va­ro lyder de. Med tan­ke på att det görs 50 mil­jo­ner goog­le-sök­ning­ar i Sve­ri­ge var­je dag (!), varav 17% är helt nya och 50% görs från mobi­len är det råd att ha respekt för.

Där­ef­ter är det dags för mor­go­nens huvud­ta­la­re, Ceci­lia Torelm Torn­berg. Ceci­lia är advo­kat på advo­kat­by­rån Mar­Law – en nisch­by­rå helt spe­ci­a­li­se­rad på mark­nads­rätt. Pre­cis som Ceci­lia. Redan som 5‑åring hade hon sitt yrkes­val klart för sig och att Ceci­lia är en van tala­re med ett brin­nan­de intres­se för sitt områ­de märks tydligt.

Under semi­na­ri­et tar hon upp det mesta du behö­ver veta för att inte tram­pa i kla­ve­ret när du gör con­tent mar­ke­ting. Och det är en hel del! Det hand­lar till exem­pel om ansvars­frå­gor, om grän­sen mel­lan ytt­ran­de­fri­het och mark­nads­fö­ring, om upp­hovs­rätt till bil­der och om kam­pan­jer i soci­a­la medi­er. Att det­ta är aktu­el­la frå­gor för många idag märks tyd­ligt på den stri­da ström av frå­gor som föl­jer efter föreläsningen.

Se föredraget

Du som inte kun­de vara med på fru­kosten kan som tur är ändå ta del av Ceci­li­as pre­sen­ta­tion då vi som van­ligt spe­lat in den. Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTu­be. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud.

https://​vimeo​.com/​1​4​5​1​0​1​835

Om du vill höra mer av Ceci­lia Torelm Torn­berg så ska du lyss­na näs­ta avsnitt av Knt­nt Radio. Pre­nu­me­re­ra på vårt nyhets­brev för att inte mis­sa intervjun.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »