Sara Rosengren, forskare inom marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium, om hur relevant och värdefullt innehåll bygger kommunikationskapital. Läs vidare för mer information, intervju och länkar till både presentationen och video från seminariet.
Sara Rosengren, forskare inom marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium, om hur relevant och värdefullt innehåll bygger kommunikationskapital. Läs vidare för mer information, intervju och länkar till både presentationen och video från seminariet.
Frukost, mingel och föreläsning av Sara Rosengren
På vårens första dag, i vart fall i Göteborg, samlades nära hundra marknadsförare och kommunikatörer till Kntnts återkommande seminarier. Vi bjöd som vanligt på frukost, och alla som var där bjöd på bra mingel.
Klockan åtta hälsade Pia alla välkomna, och presenterade dagens föreläsare: Sara Rosengren, forskare i marknadsföring, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, professor vid Handelshögskolan i Tromsø, krönikör i tidningen Resumé, författare och anlitad föreläsare.
Kommunikationskapital
Sara pratade om kommunikationskapital, som är ett förtroendekapital vid sidan av varumärket. Det byggs upp när företag delar med sig av innehåll som mottagarna uppfattar som relevant och värdefullt.
Ett stort kommunikationskapital ger företag fyra fördelar:
- Kostnadseffektiv kommunikation: Företag med stort kommunikationskapital får mer uppmärksamhet till lägre kostnad än andra. Fler uppmärksammar företagets annonser och annan reklam, och fler söker självmant upp företagets innehåll.
- Bygger varumärke: Företag med stort kommunikationskapital har ansträngt sig för att skapa mottagarvärde, vilket signalerar att de anstränger sig extra för sina kunder som upplever högre kvalité och bättre bemötande.
- Bidrar med värde till sammanhanget: Företag med stort kommunikationskapital bidrar med mervärde till en tidning, ett event och liknande som de medverkar i.
- Attraktiv samarbetspartner: Företag med stort kommunikationskapital upplevs av andra aktörer som mer intressant samarbetspartner än andra.
Saras föreläsning handlar om marknadsföring och kommunikationskapital.
Intervju
Johanna Lundberg intervjuade Sara Rosengren efter föreläsningen:
https://vimeo.com/video/89276354
Bonusmaterial
Se Sara Rosengrens hela presentation, följ med i hennes presentation och lyssna på henne i premiäravsnittet av Kntnt Radio.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »