Vill du sälja något? Då måste du först vinna mottagarens förtroende så att den vill lyssna på dig. Och just därför behöver du bygga ett kommunikationskapital. Sara Rosengren som är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar hur detta kapital ger dig rätten att komma med ditt säljbudskap. Lyssna nu!
Vill du sälja något? Då måste du först vinna mottagarens förtroende så att den vill lyssna på dig. Och just därför behöver du bygga ett kommunikationskapital. Sara Rosengren som är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar hur detta kapital ger dig rätten att komma med ditt säljbudskap. Lyssna nu!
Därför ska du lyssna på dagens avsnitt
Hur sjutton ska jag nå fram med mitt säljbudskap? Brus, tilltagande reklamtrötthet och ändrade medievanor gör det allt svårare för oss marknadsförare att göra oss hörda. Ofta ropar vi i skogen utan att få svar. Och att stjäla uppmärksamhet fungerar inte längre, utan idag måste vi vackert förtjäna den uppmärksamhet vi så innerligt behöver.
Sara Rosengren och hennes kollega Micael Dahlén har med sin forskning visat att ett varumärke kan förtjäna en mottagares uppmärksamhet för sin kommunikation, vilket inkluderar traditionell reklam och rent säljbudskap, genom att regelbundet och under lång tid tillhandahålla ett innehåll som mottagaren sätter värde på.
De kallar detta att bygga kommunikationskapital, eller reklamkapital, som de jämställer med ett förtroende för företagets samlade kommunikation över tid och som verkar vid sidan av varumärket.
Faktum är att deras senare forskning visar att värdet av vad vi tycker om ett varumärkes kommunikation över tid till och med är viktigare än vad vi tycker om varumärket i sig. Det är intressant, eller hur?
Vill du veta hur du kan bygga ditt företags kommunikationskapital? Då har du hittat rätt avsnitt av Kntnt Radio.
Det här samtalet med Sara Rosengren är speciellt för oss. Det är nämligen premiären, det allra första avsnittet av Kntnt radio. Men det är också första gången vi har förmånen att prata med Sara, som är en av våra främsta forskare inom marknadsföring och en av våra absoluta favoritforskare, som vi ofta har anledning att hänvisa till. Samtalet är 46 minuter långt. Jag önskar dig en trevlig lyssning!
Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 1 från den 21 mars 2014.
Länkar
Sara har alltid ett fullspäckat schema. Men med jämna mellanrum har vi förmånen att prata med henne. Länkar till podd-avsnitt och andra sammanhang där hon medverkat hittar du nedan.
- Kntnt Radio 1: Kommunikationskapital – intervju med Sara Rosengren
- Kntnt Radio: Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
- Kntnt Radio 48: Värdeskapande reklam och kommunikationskapital – intervju med Sara Rosengren från Handelshögskolan i Stockholm
- Kntnt Frukost: Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag
- Webbdagarna 2018: Sara Rosengren: Det händer med reklam i det nya digitala medielandskapet
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sailboat Bed © The Devil Music Co. (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »