Vad är branded content? Och vad är skillnaden på native advertising och advertorial? Och varför ska jag bry mig? Det handlar denna artikel om.
Vad är branded content? Och vad är skillnaden på native advertising och advertorial? Och varför ska jag bry mig? Det handlar denna artikel om.
Du anar väl…
Du har kanske börjat ana det.
Först var det en artikel om marknadsföring i största allmänhet. Sen en om krångliga ord som till exempel content, kanal och plattform. I förra veckan skrev jag om avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation. Och nu: branded content och native advertising.
Japp. Pia och jag skriver på en bok. Eller rättare sagt på en grundlig uppdatering och utökning av Content marketing – värdeskapande marknadskommunikation.
De här artiklarna är embryon till avsnitt i den nya boken. Ett första utkast om du så vill. Under våren kommer mer, och under sommaren och hösten ska vi knåda, jäsa, banka och knåda degen igen, tills det blir en ny utgåva av boken, som förhoppningsvis landar på diskarna om ett år.
Och ja, nästa artikel kommer naturligtvis handla om inbound marketing och content marketing. Men den får du vänta på. För idag ska vi prata om vad branded content är, och vad som skiljer native advertising och advertorial.
Advertorials
Advertorial började användas under 1940-talet för tidningsannonser som både till innehåll och form liknande redaktionellt innehåll. Därav namnet; adver- från advertisement och -torial från editorial. Begreppet advertorial har sedan vidgats till att omfatta andra medier. TV-Shop och andra infomercials är till exempel advertorials i tv-mediet.
Annonsörer har i huvudsak två skäl att välja advertorials:
- Det tillåter annonsören att lägga ut texten mer än vad som är brukligt i sedvanlig reklam.
- Det avbryter inte upplevelsen som sedvanlig reklam gör.
Skrupelfria annonsörer ser också ett tredje skäl att välja advertorials. Det lånar värdmediets trovärdighet, om läsaren, lyssnaren eller tittaren inte inser att det är en annons. För att förhindra sådant bedrägeri ställer lagstiftaren krav på annonsmärkning. Det ska tydligt framgå att en advertorial är en annons och vem som bekostar den.
Dessutom riskerar värdmediets trovärdighet att urholkas av otydligt märkta advertorials. Därför väljer många medier att ge innehållet en något avvikande utformning från det redaktionella innehållet, till exempel ett annat typsnitt.
Native advertising
Banners är det hittills förhärskande sättet att annonsera på webben och i appar. Men det fungerar dåligt. I genomsnitt klickade svenskar under 2015 bara 13 gånger per 10 000 visade webbannonser.1 Lika illa såg det ut 2011. Därför ville riskkapitalisten Fred Wilson i ett tal den 26 september 2011 uppmärksamma andra vägar att monetarisera investeringar i webbplatser och appar.
We believe that each and every Web service we invest in should have a monetization system that is unique and native to the experience.
Han menade att varje tjänst ska ha ett annonsformat som är en naturlig del av upplevelsen av just den tjänsten. Dan Greenberg, vd för en amerikansk mediebyrå, blev så inspirerad av Wilsons tal att han började evangelisera konceptet, som han kallar native advertising.
Native advertising innebär alltså att annonser är en naturlig del av upplevelsen av en webbplats eller app. För att vara en naturlig del av upplevelsen av en webbplats eller app så måste annonsen uppfylla följande kriterier:
- Annonsen ska se ut som värdmediets innehåll.
- Annonsen ska upplevas likvärdig med värdmediets innehåll.
- Annonsen ska bete sig som värdmediets innehåll.
Av det första kriteriet följer att native advertising är ett specialfall av advertorials. Specialfall eftersom det inte räcker med att annonsen bara ser ut som värdmediets innehåll.
Annonsen ska också ge en läs‑, lyssnar- eller tittar-upplevelse som överensstämmer med innehållet i övrigt. Annonsen kan därför inte prata om annonsörens varumärke eller produkter.
Och till sist ska annonsen också bete sig som innehållet i övrigt. Om ett klick på en puff för det vanliga innehållet tar dig till en sida på värdmediets webbplats, så ska ett klick på en puff för en annons också ta dig till en sida på värdmediets webbplats och inte till avsändarens webbplats.
Native advertising kan ske på många sätt. Tag till exempel Facebooks sponsrade inlägg. Det dyker upp i nyhetsflödet som vilket inlägg som helst, men avsändaren har betalat Facebook för att få större spridning.
Ett annat exempel på native advertising är Googles sökordsannonser. De ser ut som och fungerar som vilket sökresultat som helst. Den enda skillnaden är att någon har betalat för att placera dem överst i sökresultatet.
Ännu ett exempel är rutan med rekommenderad läsning i slutet av artiklar. En del sajter använder Strossle eller annan tjänst som rekommenderar artiklar både inom och utom värdsajten. Länkarna bort från värdsajten är ofta betalda för av sajten man kommer till. Det är också exempel på native advertising.
Nyhetsappen Omni har ett nyhetsflöde med puffar för sammanfattningar av nyheter från andra nyhetssajter. Längst ned i varje sammanfattning finns länkar till källan. Men en del av puffarna länkar till annonser som i sin tur länkar vidare till annonsören. Både puffen och annonsen är utformade och beter sig som allt annat innehåll i appen. Det är ett klockrent exempel på sådan native advertising som Fred Wilson pratade om.
Sista exemplet på native advertising är artikelpuffar på tidningars webbplatser. För att uppfylla alla kriterier ska puffen länka till en sponsrad artikel på värdsajten. Men ofta länkar de bort från värdsajten till en specialsajt eller annonsörens sajt, och är alltså strängt taget inte native advertising.
Branded content
Aftonbladets Digitala livet som sponsras av Telia är ett exempel på branded content.
Med vikande printupplagor och mindre intresse för bannerannonsering måste mediehus hitta nya inkomstkällor. Nöden är uppfinningarnas moder; på senare år har mediehusen överträffat sig själva i uppfinningsrikedom. De erbjuder en uppsjö nya möjligheter för företag att använda deras plattform för att nå deras publik. Advertorial och native advertising är bara några sätt. Sponsrat innehåll är ett annat.
Som samlingsbegrepp för alla dessa lösningar används termen branded content.
Det finns flera olika förklaringar av termen. Branded Content Marketing Association säger:
Branded content is any content that can be associated with a brand in the eye of the beholder.
American Association of Advertising Agencies förklarar branded content som…
…a marketing discipline that seeks to align a brand with content co-developed by a marketer and media partner(s).
Juryn för Branded Content and Entertainment vid Cannes Lions International Festival of Creativity säger:
[Branded content is] the creation of, or natural integration into, original content by a brand.
[…]
This could be either by creating original content or programming for a brand or by naturally integrating a brand into existing formats by partnering with a publisher or media partner.
Av detta kan vi dra slutsatsen att branded content karaktäriseras av fyra kriterier:
- Produktion av innehållet bekostas av en annonsör.
- Distribution av innehållet sker på en plattform ägd av ett medieföretag.
- Innehållet integrerar naturligt med medieföretags eget innehåll på plattformen.
- Innehållet associeras med annonsören.
Innehållet kan vara en annons, som en advertorial och vid native advertising, eller redaktionellt, som sponsrat innehåll.
Inget säger att innehållet ska skapa värde för målgruppen, eller åtminstone attrahera dem, men i praktiken är det nödvändigt för att inte plattformen ska förlora publik. Därför kan innehållet inte vara alltför säljande. Annonsörens affärsnytta ligger i varumärkesbyggande snarare än i att driva försäljning. Därför ryms inte alla former av advertorials i begreppet. Däremot ryms native advertising inom branded content.
De fyra kriterierna kan sammanfattas i följande definition:
Branden content är innehåll som integrerar naturligt med ett medieföretags eget innehåll, men av dess målgrupp förknippas med det varumärke som betalar produktion och distribution.
Sammanfattning
I slutet av artikeln om avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation fanns en animerad gif-bild som visar hur dessa tre saker förhåller sig till varandra. Vi kan nu komplettera den bilden med advertorial, native advertising och branded content.
- Siffran är hämtad från Googles benchmark verktyg och gäller deras displaynätverk.↩
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »