I årets sista avsnitt av Pontus vs Thomas bjuds du på en mängd spännande boktips inom marknadskommunikation. Du hör de båda bokslukarna djupdyka ner i egna favoriter liksom du hör dem diskutera gemensamma. Lyssna nu!
Dan före dopparedan. Klapparna är klara, laxen gravad och köttbullarna rullade. Julefriden är här och framför dig ligger slappa dagar och oceaner av tid att dyka ner i en god bok eller två, eller hur? 😉
I årets sista avsnitt av Pontus vs Thomas bjuds du på en mängd spännande boktips inom marknadskommunikation. Du hör de båda bokslukarna djupdyka ner i egna favoriter liksom du hör dem diskutera gemensamma. Lyssna nu!
Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator
Trust Me, I’m Lying, säger Pontus… att hans första boktips heter. Den är skriven av Ryan Holiday, som blev känd för sin provokativa marknadsföring under sin tid som marknadsdirektör på American Appareal. Men han lessnar på allt och får nog; bloggare tar mutor, journalister vinklar nyheter och marknadsförare sprider lögner. Ingen tar ansvar. Boken handlar om mediavärldens mörka baksida, men gör det underhållande, och använder sig av många goda exempel.
Största behållningen är ändå författarens tips att ”kliva ner” ett par nivåer när du jagar uppmärksamhet i medier. Strunta i att uppvakta DN, SvD, DI och de andra stora aktörerna. Satsa istället krutet på att få lokala eller nischade aktörer att ta in din artikel; med dem är det är betydligt lättare att etablera en relation. Lyfter sedan nivån ovanför ditt innehåll så vandrar det uppåt i värdekedjan, och kanske ända till toppen.
Apropå American Appareal. För den som är intresserad av företagets uppgång och fall, och vad dess kontroversiella grundare har för framtidsplaner, så rekommenderar Thomas avsnitt 4–10 av säsong 4 av podden StartUp från Gimlet Media.
Marketing High Technology: An Insider’s View
Thomas passar på att tipsa om en gammal goding, skriven redan på 80-talet: Marketing High Technology: An Insider’s View. Författare är William H. Davidow, dåvarande marknadschef på Intel, och skrevs när när företaget var underdog och slogs mot Motorola; Intels mikroprocessorer var undermåliga konkurrentens. För att överleva inledde Davidow ”Operation Crush”. Idag är Intel giganten inom området, och Motorola finns inte mer. Hur det hela började, och marknadsföringen bakom Operation Crush, handlar boken om.
Boken tar upp flera idéer som Thomas funnit användbara. Den främsta av dem är Theodore Lewitts resonemang om en total produkt. Idén är att en produkt är mycket mer än bara den vara eller tjänst som produkten sägs bestå av; den är helheten av allt som kunden upplever bidrar till att göra varan eller tjänsten användbar, begärlig och behändig. En annan tanke som Thomas gillar är marknadsföringens strategiska princip: marknadsföring skall skapa en komplett produkt och driva denna till en ledande position i ett försvarbart marknadssegment.
Här finns en tydlig koppling till content marketing som Thomas redogör för i podden. Jag kan också rekommendera Thomas artikel om just Operation Crush och marknadsföringens strategiska princip.
Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters
En bok som Pontus har läst både en och två gånger är Richard Rumelts Good Strategy Bad Strategy; The Difference and Why It Matters. Pontus varnar för att den inte är lättsmält, men är mödan värt. Den första tredjedelen är ett obligatorium, enligt Pontus. Resten kan du hoppa över.
Boken handlar, som titeln antyder, om hur du tar fram en bra strategi och hur du undviker dåliga.
Det leder Pontus och Thomas in på det det strategiska hålrummet: gapet mellan fluffiga strategier och vardagsslitet. Det saknas ofta strategier som är tillräckligt konkreta för att det ska vara möjligt att arbete efter dem, till exempel hur målen förhåller sig till varandra, hur de skall prioriteras, hur de påverkar organisationen och vilka resurser som finns för att förverkliga dem.
Modellen som Rumelt förespråkar innefattar en kärna bestående av tre delar:
- diagnos (förklarar vad som skall åstadkommas)
- riktlinjer
- konkreta aktiviteter
Delarna är applicerbara även på content marketing där det finns ett syfte som man bryter ner i kvantifierbara mål och vägen dit.
Saknas en tydlig koppling mellan de strategiska målen och handlingsplanen är det lätt att man pratar förbi varandra och att stort utrymme för tolkningar ges. Vilket i sin tur kan få långtgånde effekter och inte minst leda till suboptimering i verksamheten.
Som du vet vid det här laget är strategi ett ämne som både Pontus och Thomas går igång på. Lyssna därför vidare för än mer om detta. 😉
Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die
Avslutningsvis tipsar Thomas om boken Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die, skriven av bröderna Chip Heath och Dan Heath. Boken handlar i korthet om varför vissa budskap är ”sticky” (fastnar) och andra inte.
Författarna definierar ”sticky” som
- begripligt
- minnesvärt
- attityd- eller beteendeförändrande
Boken förklarar vad som gör en idé ”sticky”. Eller rättare sagt vilka egenskaper ”sticky” idéer har gemensamt. Författarna menar att en ”sticky” idé har åtminstone någon eller några av följande sex egenskaper:
- Simple: koka ned det du vill säga till självaste kärnan och utelämna allt annat.
- Unexpected: fånga målgruppens uppmärksamhet genom att bryta invanda mönster och använd kunskapsluckor för att behålla den.
- Concrete: hjälp mottagarna med analogier och liknande att verkligen förstå idéen.
- Credible: gör det lätt för mottagaren att tro på det du säger.
- Emotional: få mottagarna att bry sig om det du säger. (Ingen bryr sig om en brevkurs i piano, men bryr sig när ”they laughed when I sat down at the piano — but when I started to play!”.)
- Stories: använd storrytelling för att ge energi och visa hur man kan göra.
Och som av en händelse bildar begynnelsebokstäverna ordet SUCCES (utan det sista s:et). Boken, som själv följer receptet, bjuder på både oväntade och roliga berättelser när författarna grundligt går igenom de sex egenskaperna.
Länkar till alla böcker som Pontus och Thomas rekommenderar i podden
- Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator
- Marketing High Technology: An Insider’s View
- Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters
- Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die
- Crossing the Chasm (finns i ny utgåva)
- Inside the Tornado (som Christopher Engman ”är besatt”)
- Built to Last
- Good to Great
- The Innovator’s Dilemma
- The Art of Action
- The Challanger Sale
- The Challanger Customer
- Thinking, Fast and Slow (finns i svensk utgåva)
Musik: Looking at the Stars © Esther Garcia (CC BY-NC-SA 3.0)
Musik: Silent Night Guitar © Porrazzo (CC BY-NC-SA 3.0)
Musik: Go Tell It On The Mountain © Jeffrey Philip Nelson (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »