Den första boken på svenska om content marketing har kommit ut. Min kollega och jag har skrivit de 114 sidorna (förutom förordet). Vad handlar boken om? Varför skrev vi den? Och varför på svenska? Läs vidare för svar! (Och smakprov och tips om var du kan köpa den.)
Den första boken på svenska om content marketing har kommit ut. Min kollega och jag har skrivit de 114 sidorna (förutom förordet). Vad handlar boken om? Varför skrev vi den? Och varför på svenska? Läs vidare för svar! (Och smakprov och tips om var du kan köpa den.)
Vad handlar boken om?
Sara Rosengren, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, skriver i förordet till boken Content marketing – värdeskapande marknadskommunkation att ”företag som idag på ett framgångsrikt sätt vill jobba med marknadskommunikation måste ha ett tydligt mottagarperspektiv”. Hon fortsätter:
Precis som vi marknadsförare alltid uppmanats att se till kundernas behov snarare än våra egna produkter så måste vi idag bli bättre på att se till den funktion som vår marknadskommunikation ska fylla för dess mottagare. Hur kan vi säkerställa att kommunikationen är värd deras uppmärksamhet?
Boken försöker svara på den frågan. Hur kan du säkerställa att din marknadskommunikation är värd dina målgruppers uppmärksamhet? Svaret är uppdelat i tre delar.
Del 1: Content marketing satt i ett sammanhang
I bokens första del förklarar vi hur internet, mobilitet och sociala medier en gång för alla har förändrat förutsättningarna för marknadskommunikation. Det går inte längre att bara trycka ut budskapet. Nu måste budskapet i sig, eller hur det levereras, skapa värde för att vi skall ta det till oss. Och just det handlar content marketing om – värdeskapande marknadskommunikation.
Del 2 och 3: Från ord till handling
Efter att ha läst första delen så har du förstått content marketing. Du har insett att det inte är en hajp utan har kommit för att stanna. Så långt är allt gott och väl. Men nu skall du börja leverera. Hur? Hur skall du fördela arbetet? Hur skall du planera arbetet? Hur skall du organisera arbetet?
I en undersökning framkom att hos B2B-företag i Nordamerika var de två största upplevda utmaningarna vid arbetet med content marketing, brist på tid och svårighet att producera tillräckligt med innehåll. Av de drygt 1 200 respondenterna var det 69% respektive 55% som upplevde detta som utmaningar. Det är rimligt att förmoda att en liknande undersökning i Sverige inte skulle visa lägre siffror vare sig för B2B- eller B2C-företag.
Det första steget för att övervinna denna utmaning är att utarbeta en innehållsstrategi. En sådan hjälper dig att fokusera på rätt målgrupper, och att styra tid, pengar och resurser dit det ger mest effekt.
Det andra steget är att förstå den redaktionella processen och känna till genomloppstiden. Det är för att du skall få kontinuitet i publiceringen och slippa brandkårsutryckningar.
Det tredje steget är en redaktionell planering av vad som skall produceras och när det skall publiceras. Detta dokumenteras i en redaktionell kalender som också kallas innehållskalender.
Det fjärde steget är att forma en redaktion – ett arbetslag som långsiktigt, systematiskt och regelbundet producerar och publicerar innehåll. Redaktionen kan vara allt från enbart en person som producerar allt, till ett helt team med mer eller mindre regelbundet anlitade interna och externa medarbetare.
Det femte och sista steget är att etablera det redaktionella arbetet. Det är ett måste för att din satsning på content marketing inte skall självdö efter bara några månader.
Bokens andra del hjälper dig med det första steget – att utarbeta en innehållsstrategi. Mycket av det materialet återfinner du också på denna blogg. Fast i boken får du allt samlat på och samma ställe.
Bokens tredje del hjälper dig med de övriga stegen – att gå från ord till handling.
Varför skrev vi den? Och varför på svenska?
Content marketing som idé är inte ny. Företag har i marknadsföringssyfte publicerat innehåll som skapar värde för kunder i mer än hundra år. Det historiskt vanligaste exemplet är kundtidningar. Det finns också andra exempel.
Content marketing har historiskt varit förunnat några få. Det har varit krångligt, tidsödande och dyrt att bedriva content marketing. Men det har på bara några år, med utvecklingen av internet, mobilitet och sociala medier, dramatiskt förändrats.
I dag kan vilket företag som helst bli ett medieföretag. Och det har skapat ett enormt intresse för content marketing.
Det syns inte minst i antal publicerade böcker. Amazon.com har i skrivande stund 590 böcker om content marketing.
Vi som håller på med content marketing tycker naturligtvis detta är fantastiskt. Och många av böckerna är också riktigt bra. Men få av de ger några handfasta råd. Och ingen på svenska – för svenska förhållanden. Det ville vi ändra på.
Content marketing – värdeskapande marknadskommunikation är den första boken på svenska om content marketing. Och vi har skrivit den utifrån ett svenskt perspektiv. Och framförallt har vi försökt ge handfasta och lättfattliga råd om hur du skapar en innehållsstrategi, gör en redaktionell kalender och organiserar arbetet. Boken är baserad på våra erfarenheter och innehåller sådant vi lär ut vid våra workshops och utbildningar.
Smakprov
Du kanske frågar dig om du skall köpa boken? Det är upp till dig att bestämma. En del av det du finner i boken har Pia eller jag redan bloggat om. Mer kan komma med tiden. Men boken ger dig allt samlat på ett och samma ställe och mer därtill. Avgör själv genom att ta dig en titt på innehållsförteckningen eller att läsa ett smakprov.
Köp boken och tala om vad du tycker
Om du bestämmer dig för att köpa boken kan du göra det i din vanliga bokhandel eller på webben. Till exempel från Bokus.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »