Foto © Vinoth Chandar (CC-BY-2.0)

Berättelser som bygger starkare varumärken och säljer fler produkter

Det var en gång. Så lätt fångar du människors uppmärksamhet. Vi har i alla tider fängslats av goda berättelser som triggar vår fantasi och får oss att lägga till mer än det som faktiskt sägs. Som den här morgonen då havet bråkade med Lindholmens brygga medan Joakim Eklund på frukostseminariet delade med sig av sin kunskap om faktorer som bygger storytelling för varumärken. Vilka de är kan du läsa om här.

Maria Gustafsson
20 november 2013

Det var en gång. Så lätt fång­ar du män­ni­skors upp­märk­sam­het. Vi har i alla tider fängs­lats av goda berät­tel­ser som trig­gar vår fan­ta­si och får oss att läg­ga till mer än det som fak­tiskt sägs. Som den här mor­go­nen då havet brå­ka­de med Lind­hol­mens bryg­ga medan Joa­kim Eklund på fru­kost­se­mi­na­ri­et dela­de med sig av sin kun­skap om fak­to­rer som byg­ger sto­ry­tel­ling för varu­mär­ken. Vil­ka de är kan du läsa om här.

Varumärken gör skillnad

Är det någon skill­nad mel­lan des­sa varu­mär­ken? Joa­kim Eklund på Hel­lo the­re sträc­ker upp armen för att peka på skär­men med varu­mär­ke­na Abso­lut Vod­ka och Explo­rer Vod­ka. Fle­ra i den nära hund­ra per­so­ner sto­ra publi­ken sva­rar ja, följt av någ­ra fniss. För visst skil­jer sig varu­mär­ke­na åt, det vet vi. Abso­lut Vod­ka känns som fest och Expo­rer Vod­ka mer som något som göms under disk­bän­ken. Var­för är det så frå­gar Joa­kim reto­riskt. Jo, för att vi själ­va byg­ger varu­mär­ke­nas inne­börd av berät­tel­ser som vi får berät­ta­de för oss. När varu­mär­ket Vol­vo kom­mer på tal ropar fle­ra direkt att de tän­ker på säker­het. Varu­mär­ket är lad­dat med berät­tel­ser som stär­ker bety­del­sen utö­ver själ­va fordonet.

Storytelling bygger varumärken

Sto­ry­tel­ling med sagor och skatt­jak­ter kan stär­ka varu­mär­ket så för­sälj­ning­en ökar. I den full­sat­ta loka­len anteck­nar, foto­gra­fe­rar och dis­ku­te­rar den enga­ge­ra­de publi­ken. Hela våra liv är sto­ra berät­tel­ser menar Joa­kim. Berät­tel­ser som vi ska­par till­sam­mans för oss när­ma­re varand­ra. Likaså kan en god histo­ria för­stär­ka rela­tio­nen mel­lan oss och varumärken.

Joa­kim Eklund är berät­ta­ren som ur sin bak­grund som jour­na­list och dra­ma­turg vet hur en sagos­ten ska dras. Han visar prak­tis­ka exem­pel på sto­ry­tel­ling om Har­ley-David­son. Där­ef­ter föl­jer sto­ryn om The Body Shop, den idag inter­na­tio­nel­la hud­vårds­till­ver­ka­ren som en gång i tiden bör­ja­de sin verk­sam­het mel­lan två begrav­nings­ent­re­pre­nö­rer för att sedan star­ta till­verk­ning av hud­vårds­pro­duk­ter i Indi­en. Där­av nam­net, The Body Shop. Det glöm­mer vi ald­rig nu.

Människor skapar storyn

Män­ni­skor har i alla tider sam­lats runt berät­tel­ser. För länge sedan runt den vär­man­de elden, sena­re vid kami­nens ljus och vid TV-appa­ra­tens flim­mer. Nu rik­tar vi blic­kar­na mot skär­mar­na i våra hän­der och på skriv­bor­den, där sam­las vi i gemen­sam­het på inter­net även om vi är själ­va i rummet.

Skär­men som räc­ker från golv till tak fram­hä­ver Joa­kims bil­der i före­läs­ning­en Berät­tel­ser byg­ger star­ka­re varu­mär­ken och säl­jer fler pro­duk­ter. Vi är i högs­ta grad med­ska­pa­re till hand­ling­en i sto­ry­tel­ling­en. Det är våra egna asso­ci­a­tio­ner som byg­ger varu­mär­ken när vi nås av bud­ska­pen. Med hjälp av spe­gel­neu­ro­ner­na upp­le­ver vi den berät­tel­se vi möter. Så för att ska­pa en medryc­kan­de berät­tel­se behö­ver vi använ­da vår empati.

Berättelsens beståndsdelar

Pro­ces­sen för att arbe­ta fram sto­ry­tel­ling för att stär­ka varu­mär­ken byg­ger på tolv steg i en tyd­lig pro­cess. Gör så här:

  1. Utgå från syftet
  2. Call to action
  3. SMARTA mål
  4. Tid­plan
  5. Leta berät­tel­ser på bred front
  6. Välj ut
  7. For­ma berättelserna
  8. Bestäm medium
  9. Bestäm munt­l­li­ga arenor
  10. Sprid
  11. Mät och följ upp
  12. Fort­sätt och slu­ta aldrig

Sam­ver­kan­de fak­to­rer byg­ger sto­ry­tel­ling för varu­mär­ken. En stark berät­tel­se är exem­pel­vis tyd­lig, hål­ler vad den lovar, tar ett ägar­skap och den erbju­der något unikt. Tänk på ett varu­mär­ke med en stark berät­tel­se, visst stäm­mer des­sa faktorer?

När du ska­par själ­va berät­tel­sen, se då till att storyn:

  • Är min­nesvärd
  • Krä­ver något av publiken
  • Har en intres­sant inledning
  • Bott­nar i något slags problem
  • Gär­na har ett tema med en underdog
  • Avslu­tar på ett till­freds­stäl­lan­de sätt
  • Har en poäng

När publi­ken frå­gar efter tips på var de kan lära sig ännu mer om sto­ry­tel­ling så tip­sar Joa­kim om boken Sto­ry av Robert McKee och om boken Wired for Sto­ry av av Lisa Cron.

Med det sagt är det väl dags att se före­läs­ning­en. Var­så­god, sce­nen är din Joakim.

Föreläsningen

YouTube video

Intervju med föreläsaren

YouTube video

Eftertanke

Att sto­ry­tel­ling är popu­lärt visar entu­si­as­men i den full­sat­ta loka­len. Publi­ken sking­ras sak­ta efter någ­ra extra frå­gor till Joa­kim och en kopp kaf­fe under utby­tet av visit­kort innan arbets­da­gens tors­dag tar vid. Tan­kar­na virv­lar likt höst­lö­ven ute på bryg­gan. Vil­ka berät­tel­ser ska­pas på fika­ras­ten efter att lyss­nat på dagens före­läs­ning tro?

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »