Det var en gång. Så lätt fångar du människors uppmärksamhet. Vi har i alla tider fängslats av goda berättelser som triggar vår fantasi och får oss att lägga till mer än det som faktiskt sägs. Som den här morgonen då havet bråkade med Lindholmens brygga medan Joakim Eklund på frukostseminariet delade med sig av sin kunskap om faktorer som bygger storytelling för varumärken. Vilka de är kan du läsa om här.
Det var en gång. Så lätt fångar du människors uppmärksamhet. Vi har i alla tider fängslats av goda berättelser som triggar vår fantasi och får oss att lägga till mer än det som faktiskt sägs. Som den här morgonen då havet bråkade med Lindholmens brygga medan Joakim Eklund på frukostseminariet delade med sig av sin kunskap om faktorer som bygger storytelling för varumärken. Vilka de är kan du läsa om här.
Varumärken gör skillnad
Är det någon skillnad mellan dessa varumärken? Joakim Eklund på Hello there sträcker upp armen för att peka på skärmen med varumärkena Absolut Vodka och Explorer Vodka. Flera i den nära hundra personer stora publiken svarar ja, följt av några fniss. För visst skiljer sig varumärkena åt, det vet vi. Absolut Vodka känns som fest och Exporer Vodka mer som något som göms under diskbänken. Varför är det så frågar Joakim retoriskt. Jo, för att vi själva bygger varumärkenas innebörd av berättelser som vi får berättade för oss. När varumärket Volvo kommer på tal ropar flera direkt att de tänker på säkerhet. Varumärket är laddat med berättelser som stärker betydelsen utöver själva fordonet.
Storytelling bygger varumärken
Storytelling med sagor och skattjakter kan stärka varumärket så försäljningen ökar. I den fullsatta lokalen antecknar, fotograferar och diskuterar den engagerade publiken. Hela våra liv är stora berättelser menar Joakim. Berättelser som vi skapar tillsammans för oss närmare varandra. Likaså kan en god historia förstärka relationen mellan oss och varumärken.
Joakim Eklund är berättaren som ur sin bakgrund som journalist och dramaturg vet hur en sagosten ska dras. Han visar praktiska exempel på storytelling om Harley-Davidson. Därefter följer storyn om The Body Shop, den idag internationella hudvårdstillverkaren som en gång i tiden började sin verksamhet mellan två begravningsentreprenörer för att sedan starta tillverkning av hudvårdsprodukter i Indien. Därav namnet, The Body Shop. Det glömmer vi aldrig nu.
Människor skapar storyn
Människor har i alla tider samlats runt berättelser. För länge sedan runt den värmande elden, senare vid kaminens ljus och vid TV-apparatens flimmer. Nu riktar vi blickarna mot skärmarna i våra händer och på skrivborden, där samlas vi i gemensamhet på internet även om vi är själva i rummet.
Skärmen som räcker från golv till tak framhäver Joakims bilder i föreläsningen Berättelser bygger starkare varumärken och säljer fler produkter. Vi är i högsta grad medskapare till handlingen i storytellingen. Det är våra egna associationer som bygger varumärken när vi nås av budskapen. Med hjälp av spegelneuronerna upplever vi den berättelse vi möter. Så för att skapa en medryckande berättelse behöver vi använda vår empati.
Berättelsens beståndsdelar
Processen för att arbeta fram storytelling för att stärka varumärken bygger på tolv steg i en tydlig process. Gör så här:
- Utgå från syftet
- Call to action
- SMARTA mål
- Tidplan
- Leta berättelser på bred front
- Välj ut
- Forma berättelserna
- Bestäm medium
- Bestäm muntlliga arenor
- Sprid
- Mät och följ upp
- Fortsätt och sluta aldrig
Samverkande faktorer bygger storytelling för varumärken. En stark berättelse är exempelvis tydlig, håller vad den lovar, tar ett ägarskap och den erbjuder något unikt. Tänk på ett varumärke med en stark berättelse, visst stämmer dessa faktorer?
När du skapar själva berättelsen, se då till att storyn:
- Är minnesvärd
- Kräver något av publiken
- Har en intressant inledning
- Bottnar i något slags problem
- Gärna har ett tema med en underdog
- Avslutar på ett tillfredsställande sätt
- Har en poäng
När publiken frågar efter tips på var de kan lära sig ännu mer om storytelling så tipsar Joakim om boken Story av Robert McKee och om boken Wired for Story av av Lisa Cron.
Med det sagt är det väl dags att se föreläsningen. Varsågod, scenen är din Joakim.
Föreläsningen
Intervju med föreläsaren
Eftertanke
Att storytelling är populärt visar entusiasmen i den fullsatta lokalen. Publiken skingras sakta efter några extra frågor till Joakim och en kopp kaffe under utbytet av visitkort innan arbetsdagens torsdag tar vid. Tankarna virvlar likt höstlöven ute på bryggan. Vilka berättelser skapas på fikarasten efter att lyssnat på dagens föreläsning tro?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »