Berätta mer – därför ska du prioritera varumärkesberättelsen
Låt ditt varumärkes berättelse stärka relationen till din publik. Vår krönikör Johanna Stenmark delar med sig av sina tankar om berättelsens betydelse för varumärket och ger enkla tips på hur du kommer igång med den.
Storytelling kan – rätt använt – bygga fantastiska relationer mellan varumärke och publik. Men för den som ännu inte hittat kärleken till storytelling kan det vara minst sagt motigt att komma igång. Viktigt är att du börjar från början. I dagens artikel bjuder jag på några enkla starttips till berättelsen om ditt varumärke.
If you don’t turn your life into a story, you just become a part of someone else’s story.
– Terry Pratchett, ur The Amazing Maurice and His Educated Rodents.
Det var en gång ett varumärke
En varumärkesberättelse är mer än bara en berättelse. Det är sant. Varumärkesberättelsen är den sammantagna upplevelsen av ditt varumärke. Såväl externt som internt. Den berättas av det ni skriver, visar, gör – av medarbetarna, av kunderna och av era partners.
I sin enklaste form är berättelsen om varumärket, ibland kallad brand story, det som finns under ”Om oss”-sidan på er webb. Det är det mest basala sättet att kommunicera varumärkesberättelsen på.
Och här är det många varumärken som slarvar. Omedvetna om vad berättelsen om dem spelar för roll för kundens upplevelse av varumärket. Vissa väljer till och med att skippa berättelsen helt.
Det behöver inte vara svårt
Men det finns många enkla och viktiga poäng att plocka genom att prioritera den grundläggande berättelsen om varumärket. Och då är ”Om oss”-sidan där du ska börja.
I en artikel på Linkdex jämförs varumärkesberättelsen med när du träffar någon för första gången. Då ställer vi ofta frågor så som ”var kommer du ifrån?” och ”vad jobbar du med?” – frågor som hjälper oss att hitta gemensamma beröringspunkter och bygga förtroende.
Bakgrunden, syftet, ambitionerna framåt och vad ni står för är faktorer som hjälper publiken att identifiera sig med ert varumärke. Och som passar utmärkt under rubriken ”Om oss”.
Alla berättelser har en början
De finns de företag som byggt en historia så stark att den i dag lever sitt eget liv. Så som Apple med Steve Jobs som sin frontman. Men tänk på att även detta företag började någonstans.
Ben & Jerry’s är ett annat varumärke som mer eller mindre är helt byggt på sin story. Utan den skulle det kunna handla om vilket glassvarumärke som helst. Det som särskiljer dem från andra är deras historia.
Vem, vad, hur, när
Båda exemplen ovan börjar sin berättelse på samma sätt – med att utgå från sina grundare. Varför de startade företaget, hur det gick till, var de befann sig samt vilka ambitioner och visioner de hade för varumärket.
Börjar du där har du en bra grund att bygga vidare på. I entreprenörsmagasinet Inc. beskriver John Cinquina, som bland annat skrivit boken Build Great Brands – Unlocking Your Business Growth Potential, tre steg för att komma igång med din brand story. Det första steget inkluderar just det som Apple och Ben & Jerry’s gjort så bra – att beskriva hur företaget grundats.
Cinquina förslår att du skriver ner hela historien, in i minsta detalj, och att du sedan märker ut de delar som synliggör syftet för din verksamhet. Denna övning ger dig grundstenarna till hur du sedan bygger upp din berättelse.
I all sin enkelhet
Att hålla någonting enkelt är lättare sagt än gjort. Men det hjälper dig att bygga känslan av äkthet och förtroende.
Har man lätt att sväva iväg i sitt skrivande kan det vara bra att hålla sig till uppställningen problem, lösning, framgång. Vilket du kan läsa om i ett blogginlägg av Neil Patel på Kissmetrics. Patel sammanfattar väldigt väl hur du kan jobba med din brand story, jag kan verkligen rekommendera hans text.
Att utgå ifrån en tidslinje med en början, en mitt och ett slut kan också vara hjälpsamt. Men notera att slutet inte ska vara ett avslut. Tvärt om är ”slutet” på berättelsen början på det som pågår just nu och det som komma skall, fortsättningen.
Hitta varumärkets personlighet
Personlighet och karaktärsdrag hjälper publiken att knyta an till ditt varumärke. Vi dras till varumärken som vi kan relatera till och som vi har någonting gemensamt med – vilket gör oss mer benägna att lita på dem.
Att hitta en tydlig persona kan även vara en bra guide i kommunikationen. Tonalitet och språk blir tydligare om du har en specifik målgrupp i åtanke, men det blir också enklare om du har en tydlig bild av varumärkets personlighet.
Vägen framåt
Det blir allt viktigare med personalisering av kommunikationen och med teknikens utveckling kommer nya möjligheter – något jag skrivit om i ett av mina tidigare inlägg.
Men i våra ambitioner att gå framåt får vi inte glömma var vi kom från. Framför allt får vi inte glömma vilka möjligheter det finns i att berätta vår historia.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »