De flesta av oss skummar otåligt igenom en text på jakt efter information. Och om den inte presenteras tydligt och fångar vårt intresse söker vi oss snabbt vidare. Att de texter du skriver fungerar för webben är därför av största vikt. I en serie artiklar bjuder vår krönikör Martin Modigh Karlsson på handfasta tips och goda råd till dig som vill skriva bättre texter för webben. Den första delen kommer här. Trevlig läsning!
Det finns förstås en massa tips och litteratur om hur man ska skriva för webben. När jag pluggade var det inte ovanligt att man i text och föreläsningar poängterade att texter online måste vara ”mycket kortare”. Kortare i relation till hur långa de kunde vara i print, tror jag att man menade. När jag läser tips nu hittar jag fortfarande det där, att det ska vara kort.
I tre delar tänker jag ge tips och råd kring hur man skriver och redigerar bättre texter för webb. Och istället för att berätta hur du ska göra, tänker jag hålla mig till att ge förslag på hur du kan göra bättre.
Lite om långt och kort
Långt eller kort? I ett av socialpsykologins mest berömda experiment, The Asch (Conformity) Experiment, visar det sig vara relativt.
Tidigare råddes man att skriva kort och koncist, främst därför att skärmar och webbstandarder inte tillät så mycket text. Numera är motiveringen oftast att människors attention span krympt till strax under en guldfisks.
Men både att förutsättningarna är annorlunda idag mot för 20 år sedan, och att människors tålamod är så mycket kortare online bygger på en ganska grov generalisering. Skärmar idag är både större och har bättre ljus och upplösning än tidigare. Minns ni hur det var att läsa på en datorskärm innan dagens skarpa, platta och flimmerfria skärmar kom? Och hur typografin på webben var förr? Om inte rekommenderar jag er att följa Twitterkontot wayback_exe för en nostalgisk tillbakablick.
Idag är det egentligen inte så stor skillnad mellan texter online och texter offline – mer än hur nära det är till konkurrerande sysslor. En annan text eller en film är bara en sökning bort (jag har skrivit om videobubblan här förut).
Viktigare än hur och hur långt, är nämligen om vad och för vem. För rätt målgrupp, om rätt ämne, kan man skriva precis hur som helst, och hur långt som helst.
Varför skriver jag?
Om svaret på frågan om varför är att påverka, sälja, informera eller något liknande så innebär det att jag måste lyckas bli a) läst och b) förstådd.
För att bli läst behöver jag bli hittad, bland annat genom att förhålla mig till hur medielandskap, sökmotorer och läsare fungerar. Jag behöver också väcka intresse och till och med behålla det intresset över en texts längd. För att bli förstådd måste jag veta vad jag vill säga, vara pedagogisk, och veta vad jag pratar om och i vilken kontext.
Att fjäska för läsaren är att fjäska för Google
Många fokuserar för mycket på hur sökmotorer fungerar och för lite på hur personer som läser fungerar. Om att skriva och att sökmotoroptimera i text förut var en avvägning mellan vem man främst riktade sig till, så har senare versioner av sökmotorernas algoritmer och värderingssystem gått mer och mer mot att belöna det som läsare gillar.
Detta gäller både i hur de interagerar med texter vi skriver, och hur algoritmer för att tolka texter mer och mer liknar hur vi människor tolkar texter. Google förstår exempelvis synonymer och böjningar av ord och strävar efter att med all tillgänglig information förstå vad vi letar efter snarare än att bara matcha vår sökfras mot en motsvarande kategorisering i sitt index.
TL;DR
Skriv så att människor i din målgrupp förstår, så kommer sökmotorerna också att förstå. Tiden för keyword stuffing är, tack och lov, förbi.
Mer om kort och långt: Hur mycket ska jag skriva då?
Många, till exempel Brian Dean på Backlinko, menar att det kan vara minst lika smart att satsa på att förbättra befintligt innehåll som att ständigt producera nytt. Tidigare resonemang om content shock här hos KNTNT pekar också i den riktningen: kvalitet före kvantitet.
Vill ni läsa mer om SEO ur (främst) en skribents perspektiv har jag tidigare gett sådana tips i en serie inlägg på Bridgets blogg.
Skriv långt
Ett bra exempel på att strunta i tipsen om att skriva kort är Tim Urban som driver Wait but why? Ett vanligt SEO-tips är att du, för att få läsare, måste blogga ofta – gärna ett par gånger i veckan. Tim Urban har istället skrivit brev till sina följare och förklarat att den del i serien bloggposter han just höll på med, kommer bli så lång och omfattande att han behöver ett par månader till på sig för att bli färdig. Vi läsare väntar tålmodigt.
Skriv kort – eller till och med för hand
Mathias Jakobsen skickar ett nyhetsbrev som heter Think Clearly. I det delar han med sig av sina tankar och idéer om online, om att driva företag, om att ta betalt och om att vara kreativ. Bland annat. Nyhetsbrevet består av en handskriven lapp, oftast med streckgubbar, vilket är ett konstnärligt uttryck som Tim Urban verkar föredra. Missa inte hans text om Why Procrastinators Procrastinate. Den finns faktiskt även som TED-talk.
Innehåll trumfar tips och format
Mathias Jakobsen och Tim Urban har båda väldigt många läsare. De är bra exempel på att innehållet trumfar formatet. Folk tar sig tid att läsa dina 10 000 ord om de är bra nog, och att läsa din handstil om den väcker tillräckligt intresse.
Med förbehållet att man kan skriva på en massa olika sätt, och då allra helst på det sätt som bäst når fram till den målgrupp och i det medium man publicerar sig, tänker jag i nästa artikel ge en radda handfasta tips om att skriva och redigera. Arbetet med texten är nämligen inte slut bara för att copyn är klar.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »