Jag vet. Världens osexigaste rubrik. Avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation. Zzzz… Men jag gör ett tappert försök att förklara begreppen på ett så oakademiskt sätt som möjligt. Varför du ska bry dig? Det behöver du inte. Men om du är som jag, nyfiken, vill lära dig mer och utvecklas både som människa och i din yrkesroll, så kommer du gilla artikeln. Jag försöker förklara interruption och permission marketing, och värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation. Förstår du dessa fyra saker, så blir det mycket enklare att förstå var content marketing, inbound marketing, branded content och native advertising platsar. Så häng med! Med vänliga hälsningar, Thomas.
Har du funderat på vilka typer av marknadskommunikation det finns? Jag menar inte olika taktiker, utan mer övergripande; vilka olika synsätt det finns på marknadskommunikation.
Är det något att bry sig om? Svaret beror på person. Den som bara vill ha jobbet gjort och sen gå hem tycker säkert att det är en ointressant fråga. Men jag tror att du är som jag; nyfiken, vill lära dig mer och utvecklas både som människa och i din yrkesroll. Och i så fall tycker du att det är intressant och kanske användbart att förstå vad för sorts marknadskommunikation det finns. Så häng med!
Marknadskommunikation
Allra först måste vi enas om vad marknadskommunikation är. Jag skrev om det in en tidigare artikel, och satte det i relation till det mycket större begreppet marknadsföring, som det ofta sammanblandas med. Eller snarare ofta används som en synonym till. Eftersom repetition är all kunskaps moder (repetitio est mater studiorum) så skadar det inte med en kort repetition.
Marknadsföring är att välja ut och utföra de aktiviteter som behövs för att tillföra den vara eller tjänst ni erbjuder allt annat som behövs för att uppfylla målgruppens förväntningar och dessutom ge övertygande skäl att köpa. Aktiviteterna kan delas in i fyra huvudkategorier:
- Förstå vilka som är potentiella köpare och vad deras behov och önskemål är.
- Se till att kostnad för att köpa och använda produkten motsvarar det upplevda värdet.
- Etablera och upprätthålla kommunikation som förmår mottagarna att handla på ett sätt som skapar och behåller kunder.
- Skapa komfort för potentiella köpare när de vill lära sig om produkten, köpa den och få den levererad.
Den tredje punkten är mycket mer än bara annonser och säljbudskap i köpta medier. Det är också webbplatsen, sociala medier, PR, sponsring,… Ja, det är all planerad kommunikation i syfte att få mottagaren att idag eller i framtiden handla på ett sätt som leder till att företaget skapar och behåller nya kunder. Det är marknadskommunikation.
Marknadskommunikation kan i sin tur delas in i avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation.
Zzzz… Det låter knastertorrt. Jag vet. Men förståelse av dessa tre huvudkategorier av marknadskommunikation är en förutsättning för att på allvar förstå var begrepp som branded content, native advertising, content marketing och inbound marketing hör hemma. Så låt oss kämpa på!
Interruption marketing
Seth Godin delade 1999 in marknadskommunikation i interruption marketing och permission marketing. Så här skriver han i boken Permission Marketing:
For ninety years, marketers have relied on one form of advertising almost exclusively. I call it Interruption Marketing. Interruption, because the key to each and every ad is to interrupt what the viewers are doing in order to get them to think about something else.
Men, skriver Seth Godin i boken, detta kommer fungera allt sämre i framtiden:
As the marketplace for advertising gets more and more cluttered, it becomes increasingly difficult to interrupt the consumer.
God pedagog som han är, så illustrerar han sitt påstående med en liknelse vi alla kan känna igen oss i.
Ditt liv som en flygplats
Tänk att du är på en tom flygplats tidigt en morgon. Det är knappt en levande själ där. Du har gott om tid innan ditt flyg ska lyfta, så du promenerar lugnt mot gaten, försjunken i dina tankar. Plötsligt kommer någon fram och frågar om vägen till gate sju. Att bli avbruten i dina tankar var inget du har önskat dig, men naturligtvis lyssnar du vänligt och visar vägen.
Tänk nu samma flygplats i rusningstid. Det är folk och väskor överallt. Ungar skriker. Och mitt upp i detta ska du försöka ta dig till din gate. Försenad. Plötsligt kommer någon fram och frågar om vägen till gate sju. Och sen en till. Och en tredje, fjärde,… En tionde. En hundrade. I början svarar du men efter ett tag så slutar du lyssna och ignorerar dem.
Slösar med vår tid
Ditt liv ter sig sannolikt mycket som den andra scenen. Du har mycket (för mycket) att göra, och inte tillräckligt med tid. Och hela tiden tränger företag sig på och avbryter det du läser, det du lyssnar på, det du tittar på, det du tänker på, bara för att föra fram sitt budskap.
Interruption Marketing is the enemy of anyone trying to save time. By constantly interrupting what we are doing at any given moment, the marketer who interrupts us not only tends to fail at selling his product, but wastes our most coveted commodity, time.
För att få lite egen tid slutar du att ta in budskapen och ignorera avsändaren.
Ny maktordning
Tills nyligen var vi tvungna att stå ut med att bli avbrutna om vi ville läsa artiklar i tidningen, lyssna på musik på radion eller titta på en tv-såpa. Men inte längre.
Webben och sociala medier har gett oss möjligheter att få det vi vill ha utan att bli avbrutna, eller åtminstone inte avbrutna lika ofta som förr. Nu bestämmer vi i allt högre utsträckning vad vi vill läsa, lyssna på och titta på. Och vi blockerar den som allt för ofta tränger sig på och avbryter med ovidkommande budskap.
Som marknadskommunikatörer är detta förstås besvärande.
Ont ska med ont fördrivas
Allt fler slåss om allt mindre uppmärksamhet. Och vad gör vi då…?!
The ironic thing is that marketers have responded to this problem with the single worst cure possible. To deal with the clutter and the diminished effectiveness of Interruption Marketing, they’re interrupting us even more!
Det har fungerat för några. På kort sikt. Men nu betalar vi alla priset. Våra målgrupper är mer beslutsam än någonsin att stänga ute oss. Förr bläddrade de kanske snabbt förbi reklamen i tidningen, bytte radions kanal när det var reklam eller passade på att gå på toa under reklamavbrottet i tv. Nu använder de annonsblockerare för att stänga ute oss från webben, och väljer Instagram, Snapchat och Kik och andra slutna kanaler där vi i bästa fall får komma in på nåder.
Permission marketing
Hjälp! Vad är lösningen?
The alternative is Permission Marketing, which offers the consumer an opportunity to volunteer to be marketed to. By only talking to volunteers, Permission Marketing guarantees that consumers pay more attention to the marketing message. It allows marketers to calmly and succinctly tell their story, without fear of being interrupted by competitors or Interruption Marketers. It serves both consumers and marketers in a symbiotic exchange.
Seth Godins råd låter förnuftigt – men lite abstrakt. Vad betyder det egentligen?
Pedagogen Seth Godin kommer till undsättning igen. Han liknar marknadskommunikation med att försöka hitta en livsparter.
Interruption-raggning
En marknadsföraren som tror på interruption marketing raggar.
Han låter sy upp en sjuhelvetes snygg (och svindyr) kostym. Nya skor. Och toppar allt med iögonfallande accessoarer. Sen tar han hjälp av en strateg som gör en analys av målgruppen, identifierar en klubb där chansen är stor för träff, och lägger upp en strategi. Och vilken strategi sen! Han går fram till första bästa, och frågar om hon vill följa med hem till honom. Får han nobben, så frågar han nästa. Och nästa, och nästa, … Får han inget napp den kvällen så beror det på kläderna, skorna och accessoarerna. Skräddaren får sparken, och strategen också. Nästa kväll upprepas allt igen.
Känner du igen situationen?
Permission-flirt
En marknadsförare som förstår permission marketing dejtar istället.
Om första dejten gick bra, så träffas de två igen. Och igen, och igen, … De lär känna varandra, och börjar förstår varandras behov och önskemål. Så småningom träffar de varandras familjer, gifter sig, får barn, och lever lyckliga i alla sina dagar.
Det där sista om barn och leva lyckliga i alla sina dar säger inte Seth Godin, men resten är min fria tolkning av hans liknelse. Det är en bra liknelse, som han sammanfattar så här:
Permission Marketing is just like dating. It turns strangers into friends and friends into lifetime customers. Many of the rules of dating apply, and so do many of the benefits.
Två logiker för permission marketing
Permission marketing kan göras på många sätt. Content marketing och inbound marketing är två. Youtility en annan. Det finns säkert ännu fler. Den mesta permission marketing sker sannolikt inte efter någon särskild metodik, utan blir bara till.
Men hur permission marketing än görs, så ska det per definition upplevas värdefullt av människor den vänder sig till. Det finns två logiker för hur det kan göras. Forskarna Sara Rosengren och Henrik Sjödin vid Handelshögskolan i Stockholm kallar dem för värdestödjande och värdeskapande.
Uppmärksamhet
I boken Reklam – förståelse och förnyelse motiverar Sara Rosengren och Henrik Sjödin de två logikerna så här:
Den gemensamma utgångspunkten för logikerna är den uppmärksamhetsutmaning som marknadsförare står inför, idag och imorgon. Budskap som ingen tar del av kommer alltid vara odugliga. Uppmärksamhet är därför en tidlös och grundläggande förutsättning för reklam.
Författarna använder ordet ”reklam” i en vidare betydelse en den gängse. Med reklam menar de all ”planerad kommunikation från ett identifierbart företag i syfte att få mottagaren att idag eller i framtiden handla på ett sätt som stödjer företagets affär” – med andra ord marknadskommunikation.
En självklar och ändå djup insikt
Uppmärksamhet är en tidlös och grundläggande förutsättning för marknadskommunikation.
Det låter självklart. Är självklart. Därför riskerar vi att inte fästa tillräckligt mycket avseende vid det. Men tänk på det en stund. Det är en ganska djup insikt.
Uppmärksamhet är en tidlös och grundläggande förutsättning för marknadskommunikation.
Därför måste du som marknadsförare fundera på hur du ska fånga – och behålla! – din målgrupps uppmärksamhet.
Det finns exakt tre sätt: avbrytande marknadskommunikation (det vill säga interruption marketing) samt värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation (som båda är permission marketing).
För att fördjupa vår förståelse av dessa tre behöver vi reda ut lite begrepp. Närmare bestämt det här med plattform.
Vad f‑n är en plattform?
Marknadskommunikation sker alltid i ett sammanhang där någon eller några tillhandahåller innehåll till en grupp människor.
Sammanhanget är en plattform för innehållet. (Den användningen av ordet stämmer överens med den definition jag gav för en tid sedan. Kontrollera gärna.) Människorna är plattformens publik. Och den fysiska eller juridiska person som bestämmer vad för innehåll som ska göras tillgängligt på plattformen och på vilka villkor sägs äga plattformen.
Ditt företags webbplats är en plattform, ni är ägare och era besökare är er publik.
När Kntnt bjuder på frukost, så är eventet en plattform, vi är ägare, och alla som kommer är publik.
När Hammarby IF spelar hemma på Tele2-arena, så är matchen en plattform, Hammarby IF är ägare, och åskådarna är publik.
Solklart? Bra! Då kan vi använda begreppen när vi borrar oss djupare i betydelsen av avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation.
Avbrytande marknadskommunikation
Tänk dig en plattform som du inte äger, vars innehåll inte kommer från dig, och vars publik du vill nå. Antag att du betalar plattformens ägare för rätten att ta en del av det egentliga innehållets plats eller tid för din marknadskommunikation. Du gör då avbrytande marknadskommunikation.
En reklamfilm under ett avbrott i tv-sändningen från en pågående fotbollsmatch är ett exempel på avbrytande marknadskommunikation.
Fördelen är att du inte behöver etablera plattformen och rekrytera publik. Det är redan gjort. Du behöver bara betala för att synas och höras en tid.
Nackdelen är att du inte kontrollerar förhållandena under vilket du kommunicerar. Publiken matchar sällan exakt din målgrupp. Du har inte möjlighet att kommunicera vad du vill, när du vill och var du vill. Och plattformens ägare kan när som helst höja priset eller ge platsen eller tiden till någon annan. Dessutom kan du få badwill hos publiken, eftersom ditt innehåll stör deras upplevelse.
Värdestödjande marknadskommunikation
Tänk dig samma plattform som ovan. Men denna gång betalar du för rätten att synas på plats eller under tid som inte används för det ordinarie innehållet. Du avbryter alltså inte publikens konsumtion av innehållet, men syns i ett sammanhang som skapar värde för målgruppen. Du gör då värdestödjande marknadskommunikation.
Reklam på fotbollsspelares tröjor är exempel på värdestödjande marknadskommunikation.
Fördelen är samma som för avbrytande marknadskommunikation. Dessutom kan du få godwill hos publiken, eftersom du stödjer en sak som de sätter värde på.
Nackdelen är samma som för avbrytande marknadskommunikation, förutom att badwill har förbytts till godwill.
Värdeskapande marknadskommunikation
Tänk dig en målgrupp du vill nå. Antag att du regelbundet och under lång tid, på samma sätt och ställe, erbjuder innehåll som mottagarna sätter värde på. Sättet och stället är din plattform, och mottagarna dess publik. Över tid bygger detta ett godwill som ger dig lov att i lagom mängd prata i egen sak på din egen plattform. Du gör då värdeskapande marknadskommunikation.
Ett webbmagasin (som denna blogg) är exempel på värdeskapande marknadskommunikation.
Fördelen: Den största fördelen är att du blir din egen lyckas smed.
Nackdelen: Det tar tid att bygga plattformen och attrahera en publik.
Vad är bäst?
Vilket sätt är bäst?
Alla. Det gäller bara att blanda lagom mängd av allt. Men grunden bör vara värdeskapande marknadskommunikation. För det är bara detta sammanhang som du kontrollera själv. Sen kan du toppa med lite värdestödjande och avbrytande marknadskommunikation för att locka publik till din egen plattform.
I kommande artiklar ska jag försöka förklara var content marketing, inbound marketing, branded content och native advertising hör hemma i denna bild. Stay tuned. 🙂
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »