Sociala medier erbjuder organisationer strålande förutsättningar att kommunicera med sina målgrupper. Ett värdefullt innehåll kan tränga genom bruset och väcka intresse så att läsarna attraheras att dela innehållet vidare till sina nätverk. Med några klick är texten, bilden, filmen eller podradioavsnittet delat med kunder, kollegor och vänner som valt att följa i de digitala kanalerna. Men hur kan organisationer göra för att attrahera till ökat delande? Jag har plockat fem solvarma hallon som jag delar med dig. Låt dig inspireras av de mer eller mindre kända exempel som med sina idéer nått genom internetbruset. Läs mer och dela gärna med av dina bästa tips.
Sociala medier erbjuder organisationer strålande förutsättningar att kommunicera med sina målgrupper. Ett värdefullt innehåll kan tränga genom bruset och väcka intresse så att läsarna attraheras att dela innehållet vidare till sina nätverk. Med några klick är texten, bilden, filmen eller podradioavsnittet delat med kunder, kollegor och vänner som valt att följa i de digitala kanalerna. Men hur kan organisationer göra för att attrahera läsarna att dela mer? Jo, genom att erbjuda intressant innehåll. Jag har plockat några exempel som jag delar med dig som solvarma hallon en sommardag. Låt dig inspireras av de mer eller mindre kända exempel som med sina idéer nått genom internetbruset. Läs mer och dela gärna med av dina bästa tips.
Sharing is caring
Jag ser det glimra till av röda hallon vid vägrenen, jag plockar några som jag bjuder dig på. Visst känns det bra att dela med sig av det vi själva tycker om? Likaså gör vi på webben där det är lätt att vara generös. Vi delar med oss av det vi gillar. Sharing is caring, att det betyder att man bryr sig när man delar innehåll vidare var något av det första jag lärde mig om kommunikation på internet när jag började blogga 2008. Problemet kan vara att mängden information är överväldigande så att det är svårt att hitta hallonen bland alla nässlor i diket.
Hur kan organisationer göra för att engagera sina läsare att uppskatta och dela vidare det innehåll som publiceras på webben? Vilket innehåll kan läska läsarna att dela vidare som en näve solvarma hallon till sina vänner? Vi tittar närmare på några exempel där det intressanta innehållet erbjuder nytta och nöje vilket attraherar läsarna att dela vidare i sina kanaler i sociala medier.
Innan vi börjar kika på exemplen kan du fråga dig följande frågor:
Vad intresserar min målgrupp egentligen? Hur delar de vidare sådant de gillar? Vad kan jag göra annorlunda med tanke på dessa exempel?
Praktiska exempel att inspireras av
Då ska vi se på några utvalda exempel där delandet står i centrum. Följ med för att få inspiration av en bloggskola, en öppen kalender i offentlig verksamhet, filmen The Epic Split och en praktisk guide till Twitter. Avslutar gör vi med några egna exempel från Kntnt. Häng med!
Bloggskola
Vi vet att företagsblogga kan vara ett framgångsrikt sätt att kommunicera med sin målgrupp på sin egen webplats. En företagsblogg är även ett exempel på hur marknadskommunikation kan stärka organisationen internt, så kallat employer branding. Nu kanske du tänker, vem skulle vara intresserad av det vi gör under arbetsdagen? Kanske fler än du tror.
Kommande arbetskamrater kan till exempel uppskatta att få en bild av attraktiv arbetsplats.
Om du undrar vad du ska tänka på när du bloggar för ett företag istället för dig själv som privatperson är det perfekt att följa Therese Reuterswärd som är E‑Commerce and Online Marketing Manager på Scandic Hotel. Therese har nämligen startat en bloggskola i nio steg där där hon lär ut tips och råd för hur en företagsblogg kan drivas. Bloggskolan är ett utmärkt exempel på värdeskapande innehåll som är intressant för läsarna och därigenom attraktivt att dela vidare. Therese skriver:
En blogg är ett trevligt och inbjudande sätt att skapa nyfikenhet kring företaget och attrahera blivande medarbetare, men den kan också bidra till att öka känslan av delaktighet bland de anställda.
Öppen kalender
Att öppna upp verksamheten genom att på ett transparent sätt erbjuda intressant material som ens valda målgrupp vill veta mer om är en väg till ökat engagemang hos läsarna. Detta gäller i såväl privat som offentlig sektor. Ett talande exempel för den senare är att Joakim Jardenberg som är utvecklingsledare för internet i Helsingborgs stad delar med sig av sin planeringskalender öppet för alla att se och kommentera. Hur många som delat vidare inlägget med Joakims öppna planering är lätt att se nederst i hans inlägg. Joakim skriver:
Jag ska inte göra någon lång rapport här, bara berätta att en av de saker jag bestämt mig för att låta all planering ske öppet, så långt det är möjligt. Staden är stor och det är mycket som händer, så för att se till att jag gör rätt saker, i rätt tid och med rätt människor är det viktigt att alla som vill kan få koll och delta. Efter lite funderande tog jag ett par timmar idag och satte spaden i marken. Learning by doing. Jag är imponerad av hur verktyget Trello fungerar, men också av hur de visar upp sin planering. Så jag lånade konceptet och här är en först version.
The Epic Split
Det är nästan omöjligt att resonera kring att dela vidare i sociala medier utan att nämna den virala YouTube-succén The Epic Split, filmen där Jean-Claude van Damme går ner i split mellan två lastbilar från Volvo som backar i solnedgången. Filmen har visats fler än 69 miljoner gånger. Även om vi inte uppmanar någon att försöka göra exakt samma sak som Jean-Claude i filmen så är den stämningsfulla filmupplevelsen något att inspireras av för egna filmer. Vi har skrivit mer om den kampanjen här.
Nu när allt fler har en smartphone vart de än går passar videoklipp perfekt för att kommunicera sitt innehåll. Filmerna är lätta att dela vidare. Exempelvis är det ingen vild gissning att videon med Jean-Claude van Damme har tittats på i mobilen på bussen till skolan eller jobbet.
Guide till Twitter
Något som många sociala medieanvändare uppskattar är praktisk hjälp för hur de ska använda olika kanaler i sociala medier. Med sin guide till Twitter har Helen Alfvegren som är kommunikatör på ett tydligt och lättfattligt sätt samlat sina bästa tips för den som vill börja använda Twitter. Helen skriver:
Eftersom jag dels har använt Twitter så länge (både privat och åt företag) och dels ser att det fortfarande dyker upp så många nya ansikten tänkte jag att det var dags för en. Det är en djungel när man startar så jag har gjort en guide som jag hade velat läsa när jag var ny och nyfiken.
Egna exempel från Kntnt
När vi arrangerar våra frukostseminarier så antecknar vi under föreläsningen samtidigt som vi filmar föreläsningen. Veckan efter frukostseminariet bloggar vi om föreläsningen och publicerar filmen med hela föreläsningen samt en kortare film med en intervju där föreläsaren ger sina bästa tips. När föreläsarna tillåter det publicerar vi även presentationerna på SlideShare och länkar in i bloggposten. Se exempelvis inlägget om hur du kan öka din synlighet online med Magnus Äng. För oss är som att ställa fram en skål med solvarma hallon till dig som läser bloggen.
Timing är en faktor som betyder mycket för att spridningen ska ta fart. I början av året syntes det tydligt när blogginlägget om trendspaning 2014 inom content marketing var det mest lästa och delade på vår blogg. Det är det fortfarande förresten.
Till sist
Gillade du blogginlägget? Visa det genom att dela med dig till vänner och bekanta på Facebook, Twitter, LinkedIn och Google+.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »