Marknadsföring handlar om att skapa intresse, en efterfrågan, hos konsumenten. Men det räcker inte. Väl där måste du driva kunden vidare längs köpresan för att få till en affär. Detta kan du göra med hjälp av content marketing. Låt Pontus och Thomas reda ut hur. Personligen tycker jag detta är ett av de bästa avsnitten de båda content experterna gjort så spill ingen tid utan lyssna nu!
Marknadsföring handlar om att skapa intresse, en efterfrågan, hos konsumenten. Men det räcker inte. Väl där måste du driva kunden vidare längs köpresan för att få till en affär. Detta kan du göra med hjälp av content marketing. Låt Pontus och Thomas reda ut hur. Personligen tycker jag detta är ett av de bästa avsnitten de båda content experterna gjort så spill ingen tid utan lyssna nu!
Kalla leads gör ingen glad
Som marknadsförare mäts du ofta på hur många leads du genererar, innan kontaktuppgifterna lämnas vidare till sälj. Problemet är att dessa leads oftast är alltför kalla, vilket leder till slöseri med säljarens tid och gör att denna väljer egna vägar – utan samverkan med marknadsavdelningen.
Vad är då lösningen? Hör Pontus och Thomas diskutera hur du med hjälp av content marketing kan skapa mer kvalificerade leads till säljavdelningen, och samtidigt påvisa affärsnytta.
Som vanligt inleder och avslutar Thomas och jag avsnittet. Tycker du att vi tjatar för mycket är det bara att hoppa fram till 5:39 i podden 😉
Två ytterligheter och en mellanväg
Väldigt hårddraget finns det två typer av marknadsförare. De som gör content med målet att så snabbt som möjligt locka av besökaren kontaktuppgifter, och de som gör content för content skull och inte som en del av en strategi.
I det första fallet är vanligtvis metoden inbound marketing, verktyget marketing automation och syftet lead generation. Problemet med detta tillvägagångssätt är att du kan upplevas alltför påträngande.
I det andra fallet används med ofta content marketing som metod och webbplatsen är ditt verktyg med syfte att bygga varumärke och awareness. Nackdelen här är att det är lätt att glömma bort affärsnyttan.
Finns det då inget ”lagom sätt”, en mellanväg att gå? Jo, det gör det faktiskt! Pontus och Thomas stakar ut vägen och förklarar innebörden av begreppen demand generation och lead generation och skillnaden däremellan. Lyssna nu!
Länkar till spännande saker som tas upp i podden
- Artikeln som ligger till grund för dagens samtal heter What Deamand Marketing Really Means och kommer från Marketing Insider Group.
- En annan spännande artikel inom samma område är Why Your Content Marketing Plan Can’t Focus on Both Lead and Demand Generation skriven av Eric Wittlake för Content Marketing Institute.
- Det räcker inte att bygga en efterfrågan hos kund. Den måste också driva affär. Hur du går tillväga och hur du mäter detta effekten kan du höra Thomas och mig prata mer om i Kntnt Radio 97, Kntnt Radio 99 och Kntnt Radio 100.
- Vi passar på att gratulera Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup till hedersutmärkelsen ”Bästa branschgärning”.
- Även Thomas har blivit belönad. 2011 blev företaget NodeOne som Thomas tidigare var vd för årets supergasell.
- Den första content marketing-boken på svenska heter Content Marketing: värdeskapande marknadskommunikation och skrevs av Thomas och mig 2013.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Cali © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »