Detta är en gästkrönika av vår unga röst Johanna Stenmark. Idag skriver hon om ärlig kommunikation.
”Folk tror att pr handlar om att bluffa”, är rubriken på Berghs studenten Sofia Österlöfs debattartikel i Resumé. Jag håller med henne. Som kommunikationsstudent mötte jag ofta liknande fördomar från min egen omvärld. Mina vänner och min familj frågade ofta vad det var jag studerade. Vad det gick ut på. Om jag skulle jobba med reklam.
En slöja av Mad Men verkar ha lagt sig över kommunikationsbranschen. Mad Men är en TV-serien om den amerikanska reklambranschen på 60-talet. Den visar upp en värld full med uppiffade sekreterare, whiskymöten och cigarettföretag. Det var då. Jag är inte ute efter att dra dagens reklambyråer över samma kam.
Marknadsföring ska inte handla om att föra någon bakom ljuset. Det handlar heller inte enbart om pengar. Marknadsföring är att visa vad du erbjuder marknaden. Det finns kreativa och schysta sätt att göra det på.
I det här inlägget skriver jag om min syn på branschen och vikten av ärlig kommunikation.
Lägg alla korten på bordet
Sofia Österlöfs debattartikel tar avstamp i Mia Skäringers omdiskuterade debattartikel. Österlöf, som är student i strategisk kommunikation och PR vid Berghs School of Communications, tar upp hur sådana incidenter är steg bakåt för hela branschen.
Jag håller med henne även här. Situationer som denna uppstår. Det händer. Det är inte lönt att försöka sopa dem under mattan. Som marknadsförare har du ingenting att tjäna på att mörka verkligheten. Det känns varken värdigt eller trovärdigt. Oavsett vad som är sant i turerna kring Aftonbladet, Proviva och Skäringer anser jag att fenomenet är viktigt att ta upp och diskutera.
I det här inlägget slår jag ett slag för ärlig kommunikation – PR och marknadskommunikation som är ärlig, genuin och mervärdesskapande. Inte förklädd till någonting annat. Inte som idag, när vi har alltifrån smygreklam och produktplacering till sponsorer som döljs bakom exempelvis redaktionella texter, bloggar och TV-program.
Köpa, skapa eller ljuga?
Under min studietid diskuterade vi ofta köpt uppmärksamhet och förtjänad uppmärksamhet. Köpt uppmärksamhet är exempelvis annonser, tv- och radioreklam. Förtjänad uppmärksamhet är exempelvis redaktionella texter eller innehåll av oberoende bloggare.
Vad är fördelarna och nackdelarna med de två alternativen? Den största skillnaden skulle jag vilja påstå är hur de olika alternativen påverkar allmänhetens uppfattning om ditt företag. Aftonbladet har exempelvis fällts av Reklamombudsmannen (RO) för att ha publicerat smygreklam för Compricer som erbjuder en jämförandetjänst. Smygreklam förklätt till redaktionell text. Hur påverkar denna smygreklam ditt och mitt förtroende för Aftonbladet – och för Compricer?
Ung Cancer är ett fantastiskt exempel på hur uppmärksamhet kan förtjänas. Med sina medlemsbloggar, pärldagar och uppmärksammade kampanjer som Kolla pungen har de byggt både ett starkt varumärke och stort förtroende.
Var självsäker, var episk!
Förtjänad uppmärksamhet är just det – förtjänad. Du skapar ett tillräckligt bra innehåll som folk vill prata om, skriva om och dela vidare. Att nämnas i ett blogginlägg är ett exempel på förtjänad uppmärksamhet. Dessutom är förtjänad uppmärksamhet själva förutsättningen för viral marknadsföring. Ett episkt exempel är förstås Volvo Lastvagnars Epic Split, som jag inte kan få nog av!
Våga vägra köpa dina kanaler
Men – ja här kommer ett men, och det är ett stort men – var går gränsen för köpt och förtjänat? Låt oss vara ärliga.
Du vet och jag vet att det finns företag som erbjuder bloggare och journalister pengar, varor, upplevelser och så vidare i utbyte mot att de skriver om deras varumärke eller produkter. Till exempel har Blodinbella kritiserats för smygreklam och produktplacering. Även journalister har mötts av kritik. Varför inte vara öppna med sitt förhållande? Både bloggaren och företaget tjänar på att vara ärliga.
Händelser som ”Skäringergate” och andra incidenter som bryter reglerna för reklam och marknadsföring påverkar förtroendet för redaktionell texts opartiskhet. Vi vill lita på att innehåll i opartiska medier är skapat utan bakomliggande agenda. Därför är den här typen av marknadsföring skadlig. Vad händer med journalistiken när ingen tar den på allvar?
Våga vara det varumärket som tar avstånd från sådana metoder! Tro på din vara eller tjänst, ditt varumärke, att du klarar dig själv utan att köpa plats i medier. Om du inte har förtroendet för ditt företag – vem ska då ha det?
Ärlighet + humor = sant
Det finns de som är ärliga – eller rättare sagt genuina – i sin köpta kommunikation. Det skapar förtjänad uppmärksamhet.
I ärlighetens namn så är man inte alltid bäst. Ärlighet kan också vara att visa på sina brister och att vara realistisk. Företag med en realistisk syn på sin vara eller tjänst är för mig mer förtroendeingivande än ett företag med storhetsvansinne.
Ta det finska vodka-märket Koskenkorva som ett exempel. Under en tid var Koskenkorvas slogan: ”Koskenkorva – Almost the second best vodka”. Fantastiskt insiktsfullt tycker jag. Alla kan inte vara bäst, men kan vara nog så bra ändå! När jag under studietiden arbetade som bartender hörde jag många diksussioner där Koskenkorvas ”second best” dök upp. Och ja, folk frågade faktiskt efter vodkan just för att de hört den slogan. Idag har de dock bytt till den i mitt tycke sämre taglinen: ”If you are looking for a great vodka. Not a lifestyle.”
Eller vad sägs om rak och brutal ärlighet? Som det här exemplet som jag fångade med min mobilkamera i en bokaffär i Umeå. ”Vår mest svårsålda bok någonsin”. Må så vara, men jag blev nyfiken. Hade det inte varit för det otroligt begränsade utrymmet i min väska den dagen hade nog en bok om Porsche fått följa med mig hem. Jag funderar om jag hade varit lika intresserad om det hade stått: ”Vår mest sålda bok någonsin”. Jag tror inte det. Det var något med ärligheten som lockade mig.
Vad som göms i snö kommer fram i tö
Det finns ingen anledning att använda smygreklam. Har du ett bra innehåll, eller en bra produkt, kommer du att förtjäna uppmärksamhet. Du måste bara vara villig att jobba för den.
Jag håller med Österlöf om att det är upp till alla marknadsförare idag att ta ansvar för branschen. Som marknadsförare kan du stjälpa eller hjälpa bilden av branschen – och bilden av de företag som är avsändare. Få saker kan förstöra relationen mellan ett företag och potentiella eller existerande kunder så mycket som kunder som känner sig lurade.
Det återstår att se hur Provivas och Aftonbladets kunder kommer att reagera på händelserna kring Skäringers debattartikel. Under min uppväxt har jag alltid fått höra att ärlighet varar längst, och jag vill tro att det är ett vinnande koncept.
Det här är mina tankar kring ärlig kommunikation och mina reflektioner över problemet. För jag tycker det är ett problem. Det är dags för branschen att ta sitt ansvar och börja skapa mervärde. Skapa, inte placera. Sprida, inte smyga.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »