Lars Wirtén – en content marketing profil från Malmö med 25 år i branschen – skriver att regelbunden publicering inte alls är viktigt. Stick i stäv med vad de flesta hävdar. Har han rätt? Eller är han en siren som lockar dig på avvägar? Hör Pontus Satunstrup och Thomas Barregren diskutera frågan i Kntnt Radio 87.
Lars Wirtén – en content marketing profil från Malmö med 25 år i branschen – skriver att regelbunden publicering inte alls är viktigt. Stick i stäv med vad de flesta hävdar. Har han rätt? Eller är han en siren som lockar dig på avvägar? Hör Pontus Satunstrup och Thomas Barregren diskutera frågan i Kntnt Radio 87.
Publicera när du har något att säga – inte för regelbundenhetens skull
Upprinnelsen till dagens samtal i Pontus vs Thomas är artikeln Annarchy in the RSS – därför behöver du inte vara regelbunden, skriven av Lars Wirtén och publicerad på content marketing-bloggen Lustgården i mitten av februari. Lars är journalistutbildad och brinner för det skrivna ordet liksom för content marketing. I ett kvarts sekel har han drivit byrå.
I artikeln ifrågasätter han regelbunden publicering som ett krav för att få din publik att vilja ta del av ditt innehåll.
En annan syn på saken
Lars Wirtén skriver:
Enligt alla experter inom content marketing är regelbundenheten en av kärnorna, ett krav du måste uppfylla för att få din publik att vilja ta emot och läsa ditt innehåll. Jag ifrågasätter detta mer och mer.
Jo tack, det här går både Pontus och Thomas igång på 😉
Lars Wirtén fortsätter:
Varför ta en regel och förutsättning från en analog trycksaksvärld och släpa in den i den digitala, där helt nya beteenden och förväntningar gäller? Varför inte istället dra nytta av möjligheterna digitaliseringen erbjuder och på köpet stå ut i mängden? Vi läser och konsumerar digitalt innehåll på ett helt annat sätt än tryckt respektive radio/TV-sänt. Vi gör det när vi själva vill.
Fel, fel, fel säger Pontus och Thomas håller med. Argumenten hör du i podden.
Får stöd i vetenskapen
Att regelbundenheten har betydelse för reklamens effekt har belagts i flera vetenskapliga studier. Thomas hänvisar till de båda professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén, verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm.
Rosengren och Dahléns forskning visar att ett varumärke kan förtjäna mottagares uppmärksamhet för sin kommunikation, inklusive traditionell reklam och rent säljbudskap, genom att regelbundet under lång tid tillhandahålla innehåll som mottagare sätter värde på. Du hör Sara prata om detta i Kntnt Radio.
I samtalet hänvisas också till en artikel publicerad i Journal of Advertising där forskarna Susanne Schmidt och Martin Eisend skriver om optimal exponeringsfrekvens. Vill du inte betala för att komma åt artikeln kan jag rekommendera Thomas sammanfattning i hans artikel ”Övervinn din reklamtrötthet”.
Fler guldkorn i samtalet som du inte bör missa
Sex Pistols – Anarchy in the U.K.
Fråga mig inte hur men under samtalet kommer de båda herrarna in på Sex Pistols debutsingel Anarchy in the U.K. från 1976. Flera medier valde att bannlysa singeln eftersom den ansågs vara alltför kontroversiell. Döm själv.
Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik:Red Ground © Anima (CC BY-C-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »