Native advertising. Du har säkert hört orden. Du vet nog vad de betyder – ungefär. Kanske har du funderat på att pröva det. Men du vill veta lite mer. Var det kommer ifrån. Hur det fungerar. Varför du skall göra det. Och vilka fällor du skall undvika. Den här artikeln är för dig.
Native advertising. Du har säkert hört orden. Du vet nog vad de betyder – ungefär. Kanske har du funderat på att pröva det. Men du vill veta lite mer. Var det kommer ifrån. Hur det fungerar. Varför du skall göra det. Och vilka fällor du skall undvika. Den här artikeln är för dig.
Begynnelsen
New York. 26 september 2011. Fred Wilson, investerare i bland andra Twitter, Foursquare och Tumblr, är huvudtalare på en konferens om online media, marknadsföring och reklam. Han börjar sitt tal så här:
När vi investerar i webbtjänster, så uppmuntrar vi alltid teamen att bygga naturliga monetariseringssystem.
Naturliga monetariseringssystem. Krångligt ord. Men idén är enkel. Det handlar om att erbjuda dig, som marknadsförare, annonsformat som blir en naturlig del av användarupplevelsen. Dan Greenberg, vd för en amerikansk mediabyrå, blev så inspirerad av Wilsons tal, att han började evangelisera konceptet, som han kallar ”naturlig annonsering” – native advertising.
Ibland översätts native adveritsing med ”infödd annonsering”. Det är naturligtvis fel. Ordet native har ingen direkt motsvarighet i svenskan, utan översätts lite olika beroende på sammanhang. Det är ett adjektiv som betecknar något som finns naturligt från början. Den felaktiga översättningen härrör sannolikt från en något mindre smickrande översättning av Native Americans.
Olika former
Native advertising är marknadsföring med annonser som ser ut och upplevs som ”riktigt” innehåll i det medium där det presenteras.
Du ser exempel på native advertising varje dag. Sök efter vad som helst på Google, och resultatet toppas av länkar som är märkta ”annons”. Dessa annonser är exempel på native advertising. De ser ut och upplevs som det riktiga sökresultatet längre ned. Du har säkert också sett de sponsrade inläggen på LinkedIn, Twitter och Facebook.
Men det som flest tänker på är när de säger eller hör termen är nog annonser som ser ut som artiklar och finns på aftonbladet.se, eller gp.se, eller på nästan vilken dagstidnings webbplats som helst. Reklam som ser ut som en artikel. Upplevs som en artikel. Är en artikel. Men betald av en annonsör. Native advertising i denna form är närbesläktat med advertorial, textreklam och sponsrat innehåll. Och blandas ofta samman med content marketing.
Det finns ytterligare varianter på native advertising. Interactive Advertising Bureau (IAB), en intresseorganisation för företag som arbetar med interaktiv annonsering, har identifierat sju former av native advertising.
Nästan ”riktigt” innehåll
Just nu är native advertising i ropet. För tidningar och mediahus är det den enda ljusglimten på en annars nattsvart annonsmarknad. Och för många marknadsförare är det ett bekvämt sätt att hoppa på trenden med ”content”. Men se upp! Mediaföretag och annonsköpare som tror att det räcker att klä reklam i redaktionell skrud kommer att misslyckas kapitalt.
Det räcker inte att annonsen är ”native” i formen. Den måste också vara det i innehållet. Annonsen måste alltså vara minst lika värdefull för mottagarna som det ”riktiga” innehållet. SEB, banken, har förstått detta. De bedriver native advertising i dagspress med rubriker som till exempel: ”Kan ett slopat ränteavdrag krympa skuldberget?” och ”Vad ska man göra i centrum om inga butiker finns kvar?”. Annonserna är både till utformning och innehåll lika nyhetsartiklarna som omger dem. Det enda som skiljer dem är en tydlig märkning att det är en annons från SEB och en uppmaning att läsa mer på SEB:s företagsblogg eller prenumerera på deras nyhetsbrev.
Värdeskapande och värdestödjande
Internet, mobilitet och sociala medier har givit var och en möjlighet att enkelt sprida och ta emot innehåll i ett nätverk med miljarder sammankopplade människor. Och vi tar tillvara på möjligheten. Därför måste marknadskommunikationen följa efter, ut på nätet, in i sociala medier. Men logiken för spridning av innehåll på nätet skiljer sig från den invanda logiken för spridning i massmedia.
Massmedier uppkom samtidigt med industrialismen i mitten av 1800-talet. De två levde i symbios. Industrin behövde massmedia för marknadskommunikation; massmedier behövde industrins annonspengar. Och symbiosen har fungerat eftersom människor ville ha massmediernas redaktionella innehåll och fick annonsörernas ”på köpet”.
Men vad som sprids i nätverket bestäms inte av redaktörer eller annonsörer. Det bestäms av dig och mig, av våra vänner och bekanta, av deras vänner och bekanta, och så vidare. Vi tar emot innehåll som ger oss något av värde: upplevelse, information eller kunskap. Och vi sprider innehåll som stärker vår självbild. Forskare kallar sådan innehåll för värdeskapande respektive värdestödjande.
Så för att nå ut på webben och i sociala medier måste ditt innehåll vara värdeskapande och helst också värdestödjande. Desto bättre du lyckas, desto längre ut sprids ditt innehåll.
Native advertising som smakprov
Innehållet bör, jag vill säga ska, finnas på en plattform som du bestämmer över. Det kan vara ditt företags webbplats, blogg eller nyhetsbrev. Använd sedan native advertising för att på andra plattformar ge smakprov på ditt innehåll. Det är så SEB gör. Och Kntnt…
Denna artikel har publicerats i Marknadschefernas medlemstidning. Det gör den till ett exempel på native advertising från Kntnt. Om du gillade artikeln och vill läsa mer om native advertising, content marketing och annat som berör din vardag som marknadsförare, så ska du läsa vårt nyhetsbrev.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »