Tekniska lösningar för marknadsföring, så kallad martech, lovar snabba resultat. Och många ser också snabba resultat. Men vad händer på lång sikt? Det frågar sig content-spanarna i avsnitt 177 av Kntnt Radio.
Tekniska lösningar för marknadsföring, så kallad martech, lovar hjälpa oss att nå fler, få större precision, skapa mer intresse, konvertera snabbare och ytterst att skapa ”return on investment”. Vi köper verktygen och använder dem. Och minsann: Får vi inte bättre räckvidd? Blir vi inte bättre att nå vår målgrupp? Titta hur engagemanget ökar! Och där trillade en affär in. Jippi! Vi kan inte räkna ut ROI – men det måste vara uppenbart för var och en att det är en bra investering.
Eller?
Dessa fantastiska lösningar kräver innehåll. Mycket innehåll. Bra innehåll. Har vi tid och råd att ta fram det? De kräver också någon som analysera utfallet och sen vrider på rattar, trycker på knappar och drar i spakar så att dessa underbara maskiner fungerar optimalt. Har vi tid och råd att låta någon göra det? För de allra flesta är det ärliga svaret: Nej. I vart fall inte nu.
Så vad gör vi?
Vi gör det bästa av situationen. För de allra flesta innebär det att vi använder det innehåll vi har och gör vårt bästa för att ställa in programvaran så bra vi bara kan. Sen kör vi och håller tummarna.
Men vad blir resultatet?
Bara för att du kan så måste du inte
Just because you can, it doesn’t mean you should skriver Mark Schaefer. Han laddade ned ett PDF-dokument från Salesforce och fick inom 24 timmar:
- Ett oönskat säljsamtal
- Ett mejl från en säljare
- En inbjudan till ett webinar
- En prenumeration på en blogg
- Ett prenumeration på ett nyhetsbrev riktad till försvarsindustrin, som Mark Schaefer aldrig har haft med att göra.
Detta är inbound marketing från sin sämsta sida. Det är mer outbound än inbound.
Vad händer på långsikt?
Detta är inget unikt för Salesforce. Inte heller för amerikanska företag. Många svenska företag gör likadant. De köper en martech-lösning, fyller det med innehåll och trycker sen på startknappen.
På kort sikt ser de flesta en klar förbättring. Men vad händer på långsikt? Det frågar sig content spanarna – Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) – i veckans avsnitt 177 av Kntnt Radio.
Länkar
Här kommer länkar till sådant vi nämner eller pratar om i avsnittet:
- I sin bok Permission Marketing liknar Seth Godin det förhärskande sättet att förhålla sig till presumtiva kunder som att fulragga. Han menar att företag måste förhålla sig till presumtiva kunder som till en date. Om du inte vill läsa hela boken kan du läsa Thomas ”take” på ämnet: Förstå avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation.
- Bara 2–3 % av dina möjliga kunder är intresserad av vad du har att erbjuda. Varifrån siffran kommer och vad du kan göra åt det kan du läsa i artikeln 9× fler affärer med insight marketing.
- Hur du kärvänligt men bestämt kan driva dina möjliga köpare fram längs köpresan förklarar Thomas i avsnitt 6 av Kntnt tv.
- När Malin pratar om ”plumbers and persuaders” är det denna artikel hon tänker på: Why you need both Plumbers and Persuaders in B2B marketing.
- Det var i avsnitt 153 som vi pratade om ful-marketing automations snara död utifrån ”plumbers and persuaders”-artikeln.
- Malins ”eminenta post” heter Därför ska du inte köpa ett Marketing Automation-system – än.
- Wikipedia förklarar vad Thomas menar när han pratar om snake oil.
- Mark Schaefer tror att GDPR kommer att lösa problemet med oombedd marknadsföring. Vi tvivlar efter att ha pratat med advokat Erik Ullberg på Wistrands advokatbyrå. Lyssna själv på del 1 och del 2 av intervjun.
- I påan påstår jag att Kntnts integritetspolicy är både läsvärd och lärorik. Thomas tvivlar. Så du får avgöra. Du hittar den här: www.kntnt.se/magasinet/integritetspolicy.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: IDK © The DLX (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »